خورشید چگونه نابود خواهد شد؟

خورشید چگونه نابود خواهد شد؟ چندی پیش، «آژانس اروپایی فضا» یکی از عکس‌های قدیمی تلسکوپ هابل را از گنجه بیرون کشید تا شمایی از پایان دنیا را به نمایش بگذارد. این عکس در حقیقت آخرین لحظات عمر ستاره‌ای را نشان می‌دهد که Kohoutek 4-55 نام داشت. نکته‌ای که مرگ غم‌انگیز این ستاره را مهم ‌می‌سازد، […]

خورشید چگونه نابود خواهد شد؟

چندی پیش، «آژانس اروپایی فضا» یکی از عکس‌های قدیمی تلسکوپ هابل را از گنجه بیرون کشید تا شمایی از پایان دنیا را به نمایش بگذارد. این عکس در حقیقت آخرین لحظات عمر ستاره‌ای را نشان می‌دهد که Kohoutek 4-55 نام داشت. نکته‌ای که مرگ غم‌انگیز این ستاره را مهم ‌می‌سازد، شباهتی است که این ستاره با خورشید ما دارد.

به گزارش تابناک ، اتفاقی که برای این ستاره افتاده، به این ترتیب است که ابتدا و رفته‌رفته انرژی لازم برای شعله‌ور بودن را از دست داده و سپس غیرمعمولی شروع به تکان خوردن کرده و لایه بیرونی سطح آن جدا و در دل فضا ر‌ها می‌شود. در زیر این لایه سطحی، لایه زیرین ستاره نمایان می‌شود که به شکل غیرقابل تصوری سوزان است. اشعه‌های فرابنفش این لایه زیرین سبب شعله‌ور شدن گازهای ر‌ها شده می‌شود و یک ابر فضایی (Nebula) چند رنگ پدید می‌آورد. در این تصویر، رنگ سرخ نشانگر سوختن گازهای نیتروژن، سبز نماینده هیدروژن و آبی نمایانگر سوختن اکسیژن است.

این ستاره خاص ۴۶۰۰ سال نوری از ما فاصله داشته و این فاصله نجومی به این معناست که زمان انفجار نهایی و مرگ آن، در دوران حکمرانی فراعنه در مصر روی داده و تصویر آن، در زمان حاضر به زمین رسیده است.

به گفته اعضای آژانس اروپایی فضا، ستاره منظومه ما هنوز ۵ میلیارد سال زمان دارد تا به آن مرحله برسد و نباید زیاد نگران آن باشیم! انتظار می‌رود خورشید ما به شکل مشابهی لایه بیرونی خود را ر‌ها کند و تبدیل به کوتوله سفیدی شود که به آرامی سرد شده و مانند زغال‌سنگی لجوج و رفته‌رفته در ته یک گودال آتش می‌میرد.

البته در هر حال، حتی دور‌ترین نوادگان ما در ۵ میلیارد سال دیگر هم نخواهند توانست چنین صحنه‌ای را تماشا کنند، چون در نخستین مرحله از این انفجار، تکانه‌های حرارتی ناشی از آن، زمین و ساکنانش را مانند یک چیپس سیب‌زمینی خواهد سوزاند و از این رو، تصویری که منتشر شده است،‌ نهایی‌‌ترین و نزدیک‌‌ترین تصویر و تصوری است که نسل انسان می‌تواند از این رویداد داشته باشد؛ البته در صورتی که آن موقع موجودی به نام انسان وجود داشته