بی‌رغبتی بانک دولتیِ صنعت ‌و معدن برای کمک به بنگاه‌های ورشکسته کوچک

بی‌رغبتی بانک دولتیِ صنعت ‌و معدن برای کمک به بنگاه‌های ورشکسته کوچک ۷۰ درصد منابع بانکی اختصاص یافته به عنوان تسهیلات به بخش‌های مختلف اقتصادی اعم از صنعت، کشاورزی و خدمات استمهال تسهیلات پیشین بوده و تسهیلات جدید به بخش اقتصاد ایران ورود نکرده است. بیماری صنایع کوچک و متوسط کشور هر روز وخیم‌تر شده […]

بی‌رغبتی بانک دولتیِ صنعت ‌و معدن برای کمک به بنگاه‌های ورشکسته کوچک

۷۰ درصد منابع بانکی اختصاص یافته به عنوان تسهیلات به بخش‌های مختلف اقتصادی اعم از صنعت، کشاورزی و خدمات استمهال تسهیلات پیشین بوده و تسهیلات جدید به بخش اقتصاد ایران ورود نکرده است.

بیماری صنایع کوچک و متوسط کشور هر روز وخیم‌تر شده و جسم بی‌جان این صنعت اکنون بر روی تخت مراقبت‌های ویژه قرار داشته و تنفس مصنوعی آن هم به شماره افتاده است. آری، این وضعیت صنعتی است که تا همین چند وقت قبل سهم آن از اشتغال کشور ۶۵ درصد بوده که ظرف ۳ سال به ۴۲ درصد کاهش یافته است. به عبارت بهتر سهم اشتغال صنایع کوچک در دولت روحانی ۲۳ درصد آب رفته است.

به گزارش ‌نسیم آنلاین، گفته می‌شود که در حال حاضر ۸۰ هزار واحد صنعتی در کشور وجود داشته که از این مقدار ۷۰ درصد واحد‌ها با ظرفیتی کم‌تر از ۳۰ درصد فعالیت می‌کنند.

نتایج یک بررسی نشان داده که صنایع کوچک و متوسط در ۳۰ کشور پر درآمد جهان دو سوم اشتغال آن‌‌ها را تشکیل می‌دهد، بنابراین می‌توان جمع‌بندی کرد که ۹۵ درصد کسب‌وکار کوچک ثبت شده در این کشور‌ها مربوط به بنگاه‌های کوچک و متوسط است‌، موضوعی که در ایران از سهم آن کاسته شده و به مرور زمان کم‌تر و کم‌تر هم می‌شود.

آمارهای رسمی حکایت می‌کند که ۸۷ هزار و ۹۱۷ واحد صنعتی در کشور به بهره‌برداری رسیده که از این تعداد ۸۰ هزار و ۸۱ واحد صنعتی در زمره صنایع کوچک و یک‌هزار و ۷۲۷ واحد آن هم در زمره صنایع متوسط قرار دارند.

‌علی‌یزدانی،‌ دست راست نعمت‌زاده در وزارت صنعت، معدن‌وتجارت، گفته که درحال حاضر فرایند ارایه تسهیلات برخی از بانک‌ها برای صنایع کوچک متناسب با شرایط این بنگاه‌ها و سازوکار با توان آن‌‌ها نیست و باید بانک‌ها وثایق صندوق ضمانت صادرات صنایع کوچک را بپذیرند.

از قرار معلوم، شناسایی بنگاه‌های کوچک و متوسط مشکل‌دار در  ۳دسته غیرفعال، کم‌تر از ۵۰ درصد ظرفیت و بین ۵۰ تا۷۰ درصد یکی از طرح‌هایی است که برای سرپا نگه داشتن آن‌‌ها در دستور کار قرار گرفته که در کنار این امر قرار شده ۱۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات در سال جاری برای این واحد‌ها در نظر گرفته شود. بانک مرکزی اعلام داشته که از ابتدای امسال تا اکنون ۳ هزار میلیارد تومان به ۴ هزار و ۳۰۰ واحد تولیدی پرداخت شده است.

دست‌اندرکاران امر معتقدند که در شرایط فعلی به جزاعطای تسهیلات راه دیگری برای جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی کوچک و متوسط وجود ندارد. بانک مرکزی هم تأکید کرده که دستکم ۱۰ درصد از تسهیلات جدید بانک‌ها باید به بنگاه‌ها کوچک و متوسط اختصاص یابد.

یافته‌های ‌نسیم آنلاین نشان می‌دهد که در ورشکستگی بنگاه‌های کوچک و متوسط عواملی چون «فقدان دانش و تجربه»، «ضعف در پایش اطلاعات»، «نبود تکنولوژی روزآمد» و «فقدان منابع» و «رکود اقتصادی» در زمره دلایل مهم به شمار می‌رود که تا اینجای کار سهم دو دلیل آخر بر گرده بنگاه‌های کوچک و متوسط بیش‌تر سنگینی می‌کند.

بانک صنعت ‌و معدن این اواخر به ‌نسیم آنلاین اعلام داشته که در سال گذشته یک هزار ۱۸۵ فقره تسهیلات به مبلغ ۲۸ هزار و ۲۶۳ میلیارد ریال به بنگاه‌های کوچک و متوسط اعطا کرده که این رقم در ۳ ماهه نخست امسال با تعداد ۳۴۹ فقره به رقم دو هزار و ۹۳۱ میلیارد ریال رسیده است.

این بانک تخصصی معین نکرده که با توجه به تأکید جدی مقامات ارشد نظام دایر بر احیای بنگاه‌های کوچک و متوسط چه مقدار تسهیلات را به این بخش تا پایان سال جاری اختصاص خواهد داد.

با این همه، دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل ایران، ‌بانک صنعت ‌و معدن را یک بانک نامریی و ناپیدا در نظام بانکی کشور دانسته و گفته که بانک صنعت ‌و معدن یک بانک بسیار کوچک بوده که حتی توان پاسخگویی مسایل روزانه بانکی را ندارد و با توجه به نداشتن شعب آن‌چنانی در پاس کردن چک‌‌ها هم مشکل دارد و نتیجه‌گیری کرده که این بانک در نظام بانکی کشور چندان هم به حساب نمی‌آید.

فارغ از تمرکز بر درستی یا نادرستی این ادعای مطرح شده، اما هرچه که هست بانک مذکور برای ارایه تسهیلات همچنان با دنده سنگین به سمت بنگاه‌هایی کوچک و متوسط حرکت می‌کند.

یک نماینده مجلس هم گفته که ۷۰ درصد منابع بانکی اختصاص یافته به عنوان تسهیلات به بخش‌های مختلف اقتصادی اعم از صنعت، کشاورزی و خدمات استمهال تسهیلات پیشین بوده و تسهیلات جدید به بخش اقتصاد ایران ورود نکرده است.

‌محمدرضاپورابراهیمی‌، تلویحاً آمارهای ارایه شده از سوی شبکه بانکی کشور برای تأمین مالی اقتصاد کشور را غیرواقعی بیان کرده و افزوده که تنها ۳۰ درصد از تسهیلات پرداخت تأمین مالی واقعی است.

 

چنان‌چه اظهارات این نماینده مجلس ملاک قضاوت قرار گیرد باید با دیده شک و دو دلی به آمارهای بانک صنعت در راستای ارایه تسهیلات به بنگاه‌های کوچک و متوسط نگریست، چرا که زبان تولید‌کنندگان حاضر در ‌بنگاه‌های کوچک و متوسط به گلایه شدید از تزریق قطره‌‌چکانی تسهیلات‌ اعطایی بانک ‌صنعت ‌و معدن می‌چرخد تا ستایش.!