عضو هیأت مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودروی کشور، درخصوص میزان ارزبری خودروهای داخلی و وضعیت داخلیسازی قطعات این خودروها به بیان توضیحاتی پرداخت. به گزارش خبرخودرو، سیامک مقتدری؛ درخصوص بسته مشوق ساخت داخل، اظهار داشت: هر دستگاه خودروی تولید داخل قریب به ۱۶۱۰ یورو ارزبری دارد که از این میزان، بیش […]
عضو هیأت مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودروی کشور، درخصوص میزان ارزبری خودروهای داخلی و وضعیت داخلیسازی قطعات این خودروها به بیان توضیحاتی پرداخت. به گزارش خبرخودرو، سیامک مقتدری؛ درخصوص بسته مشوق ساخت داخل، اظهار داشت: هر دستگاه خودروی تولید داخل قریب به ۱۶۱۰ یورو ارزبری دارد که از این میزان، بیش از ۳۶ درصد مربوط به خرید مواداولیهای است که در داخل موجود نیست و بخشی نیز مربوط به قطعات الکترونیکی و ریزتراشهها است که تولید داخلی ندارد و در همه جای دنیا از منبع خاصی خریداری میشود و اکنون نیز تأمین آن با بحران جهانی مواجه است. وی همچنین افزود: بیش از یکسوم از ارزبری خودروهای داخلی مربوط به قطعاتی است که قابلیت تولید داخل میتوانند داشته باشند، هر چند خیلی بالا نخواهد بود، اما تأثیرگذار است و در صورتی که مشوقهای لازم ارائه شود، تمایل به سرمایهگذاری ایجاد میشود و بدین ترتیب به تدریج ارزبری این بخش از قطعات نیز حذف میشود. عضو هیأت مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودروی کشور، گفت: قیمت دستوری میتواند به عنوان عاملی برای ورود خودروساز به بورس باشد تا بدین ترتیب قیمتگذاری در بازار صورت بگیرد که در مجلس نیز مطرح بود اما تاکنون عملیاتی نشده است. مقتدری؛ بیان کرد: بهطور معمول کالاهایی به بورس عرضه میشوند که مصرف عام داشته باشند، در حالی که تولیدات قطعهسازان مصرف خاص دارد و خودروساز، قطعه مورد نظر خود را از قطعهساز خریداری میکند مگر قطعاتی با مصارف عمومی همچون تایر و روغن موتور. وی تصریح کرد: محل مصرف برخی قطعات همچون گلگیر، صندلی، آینه و شیشه صرفاً مربوط به خودروهایی خاص است و مصرف دیگری ندارند، اما قطعاتی نظیر تایر، باتری و شمع برای خودروهای متعدد قابل استفاده هستند، بنابراین عرضه این گروه از قطعات در بورس کالا با مانعی مواجه نیست. عضو هیأت مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودروی کشور، در پایان خاطرنشان کرد: قطعهسازان اکنون به عنوان خریدار، مواداولیه مورد نیاز خود را از طریق بورس تأمین میکنند اما حضور آنها در بورس کالا به عنوان عرضهکننده موضوعیت ندارد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.