عضو کمیسیون عمران مجلس مطرح کرد قربانی شدن طرحهای توسعهای ریلی قربانی شدن طرحهای توسعه ریلی با واگذاری ساخت طرحهای ریلی به شرکت راه آهن عضو کمیسیون عمران مجلس، گفت: واگذاری ساخت طرحهای ریلی از «شرکت ساخت» به «شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران» باعث زمانبر شدن پروژهها و اختلال در روندهای اجرایی موجود و قربانی […]
عضو کمیسیون عمران مجلس مطرح کرد
قربانی شدن طرحهای توسعهای ریلی
قربانی شدن طرحهای توسعه ریلی با واگذاری ساخت طرحهای ریلی به شرکت راه آهن
عضو کمیسیون عمران مجلس، گفت: واگذاری ساخت طرحهای ریلی از «شرکت ساخت» به «شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران» باعث زمانبر شدن پروژهها و اختلال در روندهای اجرایی موجود و قربانی شدن طرحهای توسعهای ریلی میشود. مجتبی بخشیپور؛ در گفتوگو با خانهملت، با اشاره به اینکه واگذاری توسعه و ساخت طرحهای ریلی به شرکت راهآهن معایب زیادی دارد و اجرای آن باید با ملاحظات زیادی همراه باشد و بررسی و زمان بیشتری طلب میکند، بیان داشت: واگذاری توسعه و ساخت طرحهای ریلی به شرکت راهآهن، یعنی یکی شدن سازنده و بهرهبردار، که این در تضاد با نظام فنی و اجرایی کشور است. وی با اشاره به عدم وجود ساختار لازم و نیروی متخصص در امر ساخت پروژههای ریلی در شرکت راهآهن، گفت: این واگذاری باعث زمانبر شدن پروژهها و اختلال در روندهای اجرایی موجود و قربانی شدن طرحهای توسعهای ریلی میشود، زیرا مدیران راهآهن نمیتوانند به خوبی هم بر ساخت و هم بر بهرهبرداری از طرحهای ریلی نظارت کنند. عضو کمیسیون عمران مجلس، ادامه داد: تجربه نشان داده هرگاه سازنده و بهرهبردار یکی باشند افت کیفیت اتفاق میافتد. بخشیپور؛ گفت: در اثر این اقدام واحدها و اداراتی که در شرکت ساخت برای خدمترسانی به بخش احداث وجود دارند، باید به صورت موازی در شرکت راهآهن نیز ایجاد شوند. وی عدم وجود تفکر و مدیریت واحد برای توسعه زیربناهای حملونقل کشور به دلیل مدیریت مجزا در بخش ریلی و جادهای و بالا رفتن احتمال افزایش هزینه ساخت پروژههای ریلی را از دیگر معایب این واگذاری برشمرد و گفت: بر اثر این تصمیم، دیگر از ۹ مرکز استانی که به شبکه ریلی متصل نیستند هیچکدام متصل نخواهند شد که این بر خلاف سیاستهای برنامه پنجم و ششم توسعه است. نماینده اسلامآبادغرب و دالاهو، بیان داشت: این تصمیم همچنین روند خودکفایی کامل در صنعت ریلی را به دلیل دستورالعملهای قدیمی و بروکراسی سنتی شرکت راهآهن، آهسته و حتی غیرممکن میکند. بخشیپور؛ ادامه داد: شرکت راهآهن برخلاف شرکت ساخت، واحدهای استانی ندارد که این امر تعامل و هماهنگی لازم با مسؤولین استانی را به مخاطره میاندازد. وی با اشاره به تجارب نهچندان مناسب انتقال برخی طرحهای ریلی در سالهای گذشته همچون مسیر اصفهان-شیراز، کرمان-زاهدان، تهران-همدان، کرمانشاه-اسلامآباد و سنندج و…، تصریح کرد: این تصمیم مستلزم تغییر در اساسنامه شرکت ساخت که مصوب مجلس شورای است، میباشد. بخشیپور؛ در پایان عنوان کرد: برای کم شدن تبعات این طرح، حداقل بایستی اجازه داده شود پروژههای در دست اجراء توسط شرکت ساخت به اتمام برسد و پروژههای جدید به شرکت راهآهن واگذار شود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.