قربانی شدن طرح‌های توسعه‌ای ریلی

عضو کمیسیون عمران مجلس مطرح کرد قربانی شدن طرح‌های توسعه‌ای ریلی قربانی شدن طرح‌های توسعه ریلی با واگذاری ساخت طرح‌های ریلی به شرکت راه آهن عضو کمیسیون عمران مجلس، گفت: واگذاری ساخت طرح‌های ریلی از «شرکت ساخت» به «شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران» باعث زمان‌بر شدن پروژه‌ها و اختلال در روندهای اجرایی موجود و قربانی […]

عضو کمیسیون عمران مجلس مطرح کرد

قربانی شدن طرح‌های توسعه‌ای ریلی

قربانی شدن طرح‌های توسعه ریلی با واگذاری ساخت طرح‌های ریلی به شرکت راه آهن

عضو کمیسیون عمران مجلس، گفت: واگذاری ساخت طرح‌های ریلی از «شرکت ساخت» به «شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران» باعث زمان‌بر شدن پروژه‌ها و اختلال در روندهای اجرایی موجود و قربانی شدن طرح‌های توسعه‌ای ریلی می‌شود. مجتبی بخشی‌پور؛ در گفت‌و‌گو با خانه‌ملت، با اشاره به اینکه واگذاری توسعه و ساخت طرح‌های ریلی به شرکت راه‌آهن معایب زیادی دارد و اجرای آن باید با ملاحظات زیادی همراه باشد و بررسی و زمان بیشتری طلب می‌کند، بیان داشت: واگذاری توسعه و ساخت طرح‌های ریلی به شرکت راه‌آهن، یعنی یکی شدن سازنده و بهره‌بردار، که این در تضاد با نظام فنی و اجرایی کشور است. وی با اشاره به عدم وجود ساختار لازم و نیروی متخصص در امر ساخت پروژه‌های ریلی در شرکت راه‌آهن، گفت: این واگذاری باعث زمان‌بر شدن پروژه‌ها و اختلال در روندهای اجرایی موجود و قربانی شدن طرح‌های توسعه‌ای ریلی می‌شود، زیرا مدیران راه‌آهن نمی‌توانند به خوبی هم بر ساخت و هم بر بهره‌برداری از طرح‌های ریلی نظارت کنند. عضو کمیسیون عمران مجلس، ادامه داد: تجربه نشان داده هرگاه سازنده و بهره‌بردار یکی باشند افت کیفیت اتفاق می‌افتد. بخشی‌پور؛ گفت: در اثر این اقدام واحد‌ها و اداراتی که در شرکت ساخت برای خدمت‌رسانی به بخش احداث وجود دارند، باید به صورت موازی در شرکت راه‌آهن نیز ایجاد شوند. وی عدم وجود تفکر و مدیریت واحد برای توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور به دلیل مدیریت مجزا در بخش ریلی و جاده‌ای و بالا رفتن احتمال افزایش هزینه ساخت پروژه‌های ریلی را از دیگر معایب این واگذاری برشمرد و گفت: بر اثر این تصمیم، دیگر از ۹ مرکز استانی که به شبکه ریلی متصل نیستند هیچکدام متصل نخواهند شد که این بر خلاف سیاست‌های برنامه پنجم و ششم توسعه است. نماینده اسلام‌آبادغرب و دالاهو، بیان داشت: این تصمیم همچنین روند خودکفایی کامل در صنعت ریلی را به دلیل دستورالعمل‌های قدیمی و بروکراسی سنتی شرکت راه‌آهن، آهسته و حتی غیرممکن می‌کند. بخشی‌پور؛ ادامه داد: شرکت راه‌آهن برخلاف شرکت ساخت، واحدهای استانی ندارد که این امر تعامل و هماهنگی لازم با مسؤولین استانی را به مخاطره می‌اندازد. وی با اشاره به تجارب نه‌چندان مناسب انتقال برخی طرح‌های ریلی در سالهای گذشته همچون مسیر اصفهان-شیراز، کرمان-زاهدان، تهران-همدان، کرمانشاه‌-اسلام‌آباد و سنندج و…، تصریح کرد: این تصمیم مستلزم تغییر در اساسنامه شرکت ساخت که مصوب مجلس شورای است، می‌باشد. بخشی‌پور؛ در پایان عنوان کرد: برای کم شدن تبعات این طرح، حداقل بایستی اجازه داده شود پروژه‌های در دست اجراء توسط شرکت ساخت به اتمام برسد و پروژه‌های جدید به شرکت راه‌آهن واگذار شود.