مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران اعلام کرد برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار پروژه خط لوله تابش با دریافت مجوزهای لازم مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران، با اشاره به اینکه خط لوله انتقال فرآورده نفتی مسیر رفسنجان – مشهد (تابش) یک کریدور حیاتی انتقال فرآورده در شرق […]
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران اعلام کرد
برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار پروژه خط لوله تابش با دریافت مجوزهای لازم
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران، با اشاره به اینکه خط لوله انتقال فرآورده نفتی مسیر رفسنجان – مشهد (تابش) یک کریدور حیاتی انتقال فرآورده در شرق کشور ایجاد میکند مشکل تأمین سوخت زمستانی به این منطقه را حل میکند گفت امیدواریم با دریافت مجوزهای لازم، مناقصه این پروژه بهزودی برگزار و پیمانکار آن انتخاب شود. به گزارش مناقصهمزایده، جلیل سالاری؛ در حاشیه آیین امضای تفاهمنامه خط لوله انتقال فرآوردههای نفتی مسیر رفسنجان، بیرجند، تربتحیدریه، مشهد، موسوم به خط لوله تابش (تأمین بازار انرژی شرق) بین شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران و بانک ملت در جمع خبرنگاران، افزود: این خط لوله یکی از طرحهای مهمی است که در حوزه پالایش و پخش امروز بین بانک ملت و شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی امضاء شد که ظرفیت بسیار مناسبی به ویژه در حوزه بهینهسازی مصرف انرژی برای کشور ایجاد خواهد کرد. وی با تأکید بر این که نگاه ما در صنعت پالایش حرکت به سمت سودمحوری به جای سوختمحوری است، بیان کرد: در حوزه انتقال فرآوردههای نفتی ظرفیت بسیاری برای بهینهسازی مصرف انرژی در کشور وجود دارد که شرکت ملی پالایش و پخش تلاش دارد در حوزه نقلوانتقال فرآورده به سمت بهینهسازی مصرف سوخت حرکت کند و جایگزینی خطوط لوله با حملونقل زمینی در این زمینه در دستور کار قرار گرفته است. معاون وزیر نفت در امور پالایش، تصریح کرد: تفاوت هزینه انتقال فرآورده از طریق خط لوله و حمل زمینی یک به شش است که این رقم عدد بزرگی به شمار میآید و تلاش میکنیم، با جایگزینی حمل از طریق خط لوله با حمل جادهای، افزون بر صرفهجویی در مصرف سوخت، امنیت انتقال انرژی را نیز در کشور محقق کنیم. سالاری؛ با اشاره به قیمت یارانهای سوخت در کشور گفت: قیمت یارانهای سوخت در ایران و اختلاف قیمت قابل توجه آن با کشورهای همسایه، زمینهساز افزایش قاچاق از مرزهای کشور میشود که با انتقال فرآورده از طریق خطوط لوله در شرق کشور، عملاً چالش قاچاق سوخت در این منطقه که مسیر مهمی برای قاچاق است، برطرف خواهد شد. وی از دیگر دلایل طراحی این پروژه را ختم شدن همه خطوط حیاتی انتقال فرآورده کشور به ری و تمرکز در این منطقه اعلام کرد و گفت: ۵۰ درصد سوخت مصرفی در نیمه شمالی کشور مصرف از طریق کریدور ری تأمین میشود که این موضوع ممکن است در مواقع بحرانی، تأمین امنیت انرژی کشور را با مخاطره روبهرو کند، بنابراین با راهاندازی این خط افزون بر تأمین استانداردهای پدافند غیرعامل در کشور، این تمرکز در خطوط از بین میرود و تنوعبخشی در زمینه انتقال فرآورده در کشور رخ خواهد داد. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی با تأکید بر اینکه با احداث این خط، یک کریدور حیاتی در شرق کشور ایجاد شده و نگاه ما در طراحی این خط، هم نگاه صادراتی و هم مصارف داخلی بوده است گفت ظرفیت انتقال روزانه این خط ۲۴ میلیون لیتر خواهد بوده که ظرفیت مناسبی برای پوشش صنایع پاییندستی حوزه پتروشیمی خواهد بود. سالاری؛ با اشاره به این که با راهاندازی این خط، ۶۰۰ کیلومتر از مسیر انتقال فرآورده از مسیرهای پیشین کاسته میشود، گفت: افزون بر بحث مدیریت و کاهش مصرف انرژی، با احداث این خط، روزانه ۱۱ میلیارد تومان صرفهجویی در کشور محقق میشود. وی تأمین پایدار سوخت زمستانی در نقاط شرقی کشور در نیمه دوم سال را از دیگر مزایای این پروژه برشمرد و گفت: همچنین با این جانشینی که اتفاق میافتد، میتوانیم در بازارهای انرژی شرق کشور حضور مستمر داشته باشیم و واسطهگری نیز حذف میشود؛ افزون بر آن مشتریمداری محقق شده و از قیمت فرآورده و بازار همسو با منافع ملی بهدرستی محافظت میشود. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، با تأکید بر اینکه خط لوله تابش حتی میتواند در آینده به زمینهای برای توسعه زنجیره پائیندستی صنایع پتروشیمی تبدیل شود، گفت: همچنین اثرگذاری احداث خط لوله جدید تابش بر مراودات انرژی ما با کشورهای مستقل همسو (CIS) با توجه به اختلاف قیمت خلیجفارس و دریای مدیترانه از دیگر مزایای این پروژه است. سالاری؛ افزود: امیدواریم با دریافت مجوزهای لازم، مناقصه این پروژه بهزودی برگزار و پیمانکار آن انتخاب شود؛ برآورد ما برای سرمایهگذاری در این طرح، ۳۰۰ میلیون یوروست که در یک بازهزمانی سه تا چهار ساله اجرایی خواهد شد. وی همچنین با تأکید بر این که در زنجیرههای بعدی این پروژه میتوانیم از سرمایهگذار خارجی نیز استفاده کنیم، گفت: تعرفه انتقال این خط برای بخش خصوصی هم جذاب است و با توجه به اینکه ابتدا و انتهای آن در اختیار دولت است، مسیر انتقال و مدیریت مسیر انتقال میتواند از طریق سرمایهگذاری بخشخصوصی انجام شود. معاون وزیر نفت در امور پالایش گفت: در اجرای این پروژه از بیشترین ظرفیت ساخت داخل بهویژه در بخش تجهیزات و پیمانکاران داخلی بهرهمند خواهیم شد و امیدواریم شرکتهای داخلی نیز با تأمین به موقع تجهیزات و کالای موردنیاز پروژه، سبب تسریع در پیشرفت پروژه شوند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.