در ماه دسامبر سال ۲۰۲۱ برای ششمین ماه متوالی، روند کاهشی فروش خودرو در اروپا رقم خورد و آثار بحران تأمین و کمبود تراشه نیمه هادی را به نمایش گذاشت. بهگزارش مناقصهمزایده، براساس آمار منتشر شده انجمن سازندگان اتومبیل اروپایی European Automobile Manufacturers’ Association در ماه سپتامبر که بهترین زمان خرید خودرو به مناسبت ایام […]
در ماه دسامبر سال ۲۰۲۱ برای ششمین ماه متوالی، روند کاهشی فروش خودرو در اروپا رقم خورد و آثار بحران تأمین و کمبود تراشه نیمه هادی را به نمایش گذاشت. بهگزارش مناقصهمزایده، براساس آمار منتشر شده انجمن سازندگان اتومبیل اروپایی European Automobile Manufacturers’ Association در ماه سپتامبر که بهترین زمان خرید خودرو به مناسبت ایام کریسمس است، فقط ۹۵۰,۲۱۸ دستگاه خودروی سواری در اروپا به فروش رسید. بهطور کلی در سال گذشته، فروش خودروی جدید در اروپا ۱٫۵ درصد افت داشت و سالی که گذشت، یکی از بدترین سالها از دهه ۱۹۹۰ و از زمانی است که این انجمن، آمار فروش خودرو در اروپا را به دقت رصد میکند. با این که پیشبینیهای زیادی در مورد پایان بحران کمبود تراشه در صنعت خودروی جهانی شده بود، اما از وخامت آن هنوز کاسته نشده است. سال ۲۰۲۲ هم تأمین قطعات نیازمند آی.سی، تراشه و پردازشگر همچنان دشوار باقی خواهد ماند. آثار همهگیر شدن ویروس کرونا روی اطمینان مصرفکنندگان ادامه خواهد یافت. شرکت خودروسازی فرانسوی رنو که در سال ۲۰۲۱ به خاطر کمبود تراشه ۵۰۰ هزار دستگاه از برنامه عقب ماند در حالی که تقاضا برای این تعداد داشت. این خودروساز پیشبینی کرده است که در نیمه اول ۲۰۲۲ همچنان این وضعیت دشواری در تأمین تراشه به قوت خود باقی بماند اما از نیمه دوم سال به خاطر افزایش ظرفیت تراشهسازان به تدریج این معضل فروکش خواهد کرد. پتیر فاس Peter Fuss از EY’s Automotive میگوید: «فروش خودرو در سال ۲۰۲۲ به همان اندازه سال ۲۰۲۱ چالشی است. ما همچنان در سرتاسر دنیا با معضل ادامه همهگیری ویروس مواجهیم و در اروپا هم موج جدید اُمیکرون وجود دارد که همچنان بر رفتار مصرف کنندگان محدودیت قابلتوجهی تحمیل خواهد کرد.» آلمان، به عنوان بزرگترین بازار خودروی اروپا، در افت فروش خودرو هم در صدر قرار گرفته و در ماه دسامبر با ۲۷ درصد افت مواجه شده است و وطن بیامو و فولکسواگن بالاترین رکورد افت فروش سالانه را برجای گذاشته است. حکومت این کشور هم محدودیتهایی را به خاطر همهگیری ویروس کرونا تحمیل کرده که باعث کاهش رشد در بزرگترین اقتصاد قاره اروپا شده و این کاهش در فصل چهارم سال ۲۰۲۱ به حدود ۱ درصد در کل اقتصاد این کشور رسیده است. با این که خودروسازان با کاهش تولید و محدودیتهای تأمین قطعه مواجه شدند، آن چه زیان آنها را جبران کرد، افزایش قیمت خودروهای نو و دست دوم بود. اکثر شرکتها در سال ۲۰۲۱، تولید خود را به سمت محصولات با حاشیه سود بالاتر سوق دادند تا کاهش میزان تولید را جبران کنند. تحلیل گران ال.ام.سی اتومتیو LMC Automotive درباره فروش خودرو در اروپای غربی در ماه سپتامبر میگویند: «بهطور واضح یک عدم توازن بین فعالیت بازار و تقاضای موجود مشاهده میشود. پیشبینی پایه فرض را بر این گذاشته است که معضلات تأمین که مهمترین آن کمبود نیمههادیهاست، همچنان بر این عدم توازن بین تقاضا و عرضه سایه انداخته و ادامه خواهد یافت؛ هر چند که در سال ۲۰۲۲ به تدریج به سمت آرامش خواهد رفت.»
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.