درآمد وارد می‌کنیم یا خودرو!!

                حرف‌های خودی و بی‌خودی درآمد وارد می‌کنیم یا خودرو!! بگذارید سنت‌شکنی کنیم و برای یک بار هم که شده اصل خبر را بگذاریم، بعد برویم سراغ تحلیل و ناخن زدن و زیر و رو کردن لایه‌های پنهان و آشکار! البته این یکی خیلی سرراست و تکلیف معلوم‌کن تکلیف را معلوم کرده: «اعضای کمیسیون تلفیق […]

                حرف‌های خودی و بی‌خودی

درآمد وارد می‌کنیم یا خودرو!!

بگذارید سنت‌شکنی کنیم و برای یک بار هم که شده اصل خبر را بگذاریم، بعد برویم سراغ تحلیل و ناخن زدن و زیر و رو کردن لایه‌های پنهان و آشکار! البته این یکی خیلی سرراست و تکلیف معلوم‌کن تکلیف را معلوم کرده:

«اعضای کمیسیون تلفیق در نشست کمیسیون با واردات ۵۰ هزار عدد خودروی سواری و ۱۰ هزار عدد ماشین‌آلات سنگین به کشور موافقت کردند. میزان تعرفه وارداتی برعهده دولت قرار داده شد و ۶۰ هزار میلیارد تومان از این محل صرف توسعه حمل‌ونقل ریلی و توسعه راه‌ها خواهد شد.»

با اجازه اعضای محترم کمیسیون تلفیق و کسب رخصت از جناب تدبیر و پوزش از حضرات اقتصاد و رفاه و معیشت خلق‌ا… و عرض تسلیت و تهنیت به درگذشتگان، ایربگ بازنشده‌ها و آسیب‌دیدگان تصادفات خودروهای وطنی و از باب اینکه حواسمون هست که حواسشان هست و مصیبت را کادوپیچ نفرمایند و این ره که می‌رویم به فرغونستان است عرض می‌کنیم که:

بالاخره عزیزان وکیل‌المله، بر سر مردم منت گذاشتند و اجازه واردات خودرو را دادند و این موضوع لابد باید باعث مسرت و خوشحالی باشد؟ البته جسارتاً با یک حساب سرانگشتی چند نتیجه خارق‌العاده از این مصوبه اخیر، همچنین گل درشت، بیرون می‌زند که باز عرض می‌کنیم!

قرار شده ۶۰ هزار خودرو و ماشین‌آلات سنگین وارد شود، همچنین قرار شده مبلغ ۶۰ هزار میلیارد تومان از تعرفه گمرکی، صرف توسعه راه‌ها و حمل‌ونقل ریلی شود!! به عبارت ساده و من‌ عامی فهم، یعنی اینکه جنابان وکلای تلفیق، به طور متوسط برای هر خودرو، مبلغ یک میلیارد تومان تعرفه در نظر گرفته‌اند!

 البته ناگفته نماند، این بزرگواران به دلیل اینکه نباید و نمی‌خواهند در مصادیق ورود کنند، همه امور اجرایی و تدابیر مرتبط با آن را به دولت جوانبخت سپرده‌اند و فرموده‌اند که «میزان تعرفه وارداتی بر عهده دولت است» یعنی دولت با بررسی شرایط و وضعیت قیمت‌ها و کشش بازار و جیب خلق‌ا… و کسری بودجه و خزانه و احتمالاً ملاحظات دیگری که در این مقال نمی‌گنجد! تعرفه واردات این خودروها را معلوم کند! البته یک‌جوری معلوم کند که کف کار ۶۰ هزار میلیارد تومانی کاسب شده باشد وگرنه نماینده‌ها و احتمالاً مردم و توسعه ریلی و جاده‌ای، دلخور می‌شوند!

جنابمان، یک‌خط درمیان و در این خودی و بی‌خودی‌ها عرض می‌کنیم که چه مملکت گل و بلبلی داریم ولی کو گوش شنوا، از مملکت گل و بلبل‌تر ، عزیزان مجلسی کار درست قانون‌گذار که تو مو می‌بینی و آنها پیچش مو، هستند که با یک تیر صدها نشان می‌زنند و از اتفاق آن را با افتخار و سینه‌ای ستبر و گردنی برافراشته، در بوق و کرنا اعلام می‌کنند! البته از آنها درجه یک و همه چیز تمام‌تر، دولتیان گرامی هستند که مظلومانه در برابر قانون سر تعظیم فرو می‌آورند و هرچند مخالف سفت و سخت واردات خودرو بوده‌اند، ولی در برابر مصوبه مجلس جز رضا و تسلیم هیچ کاری نمی‌کنند!

    کاری به قیمت خودرو در خارج از کشور ندارم که اگر کار داشته باشیم حتی با حساب دلار آزاد کف بازار، اسباب افسردگی و دلمردگی و گریبان چاکی، فراهم می‌شود، بنابراین، این یک قلم را بی‌خیال می‌شویم و فقط عرض می‌کنیم که ملت بیدار و همیشه در صحنه و همیشه تاوان اشتباهات دیگران را داده و همه جوره پای کشور و آب و خاک ایستاده و رنج دوران و سختی و مشقت همه چیز را تحمل کرده و… بهتر است سوار بی‌آرتی و مترو و تاکسی و یا خانه پُرش پراید وطنی شود و دندان لق داشتن ماشینی که حداقل‌های ایمنی را داشته باشد و لااقل ایربگش باز شود، را بکند و به دور بیندازد، چون یک میلیارد پول ندارد که تاوان انحصار خودروسازان فشل و ارابه مرگ‌ساز داخلی را بدهد!

 

                                            هوشنگ‌خان