معاون وزیر ارتباطات، با تشریح برنامههای مربوط به حمایت از پیامرسانهای بومی، گفت: در دنیا از پیامرسانها به عنوان ابزار خدمترسان به مردم استفاده میشود و ما هم این روش را دنبال میکنیم. به گزارش مهر، گسترش نقش شبکههای اجتماعی در تبادل اطلاعات طی سالهای اخیر، موضوع حمایت از شبکههای اجتماعی داخلی را مورد […]
معاون وزیر ارتباطات، با تشریح برنامههای مربوط به حمایت از پیامرسانهای بومی، گفت: در دنیا از پیامرسانها به عنوان ابزار خدمترسان به مردم استفاده میشود و ما هم این روش را دنبال میکنیم. به گزارش مهر، گسترش نقش شبکههای اجتماعی در تبادل اطلاعات طی سالهای اخیر، موضوع حمایت از شبکههای اجتماعی داخلی را مورد تأکید قرار داد و بر این اساس چارچوب حمایت از پیامرسانهای داخلی در سال ۹۶ به تصویب شورایعالی فضای مجازی رسید. در این مصوبه تکالیفی برای چند دستگاه مشخص شد که بخش عمدهای از این تکالیف مربوط به وزارت ارتباطات میشود. در این راستا ارائه زیرساختهای فنی و پهنای باند رایگان بهازای ترافیک اطلاعاتی که این شبکههای داخلی ایجاد میکنند و نیز ارائه تسهیلات در قالب وام پنج میلیارد تومانی از جمله اقداماتی عنوان شد که برای حمایت از پیامرسانهای بومی، در اختیار آنها قرار گرفته است.
راه پُرفرازونشیب پیامرسانهای بومی
آبانماه امسال، عیسی زارعپور؛ وزیر ارتباطات دولت سیزدهم، در نشستی که با مدیران پیامرسانهای داخلی داشت، گفت: پیامرسانها با تمام فرازونشیبهای سالهای گذشته، خود را به نقطه مطلوبی رسانده و تواناییهای خود را باور کردهاند. وی با بیان اینکه در مسیر رشد پیامرسانها چالشهای جدی وجود داشته که یکی از مهمترین آن چالش «خود ناباوری» است، تأکید کرد: تا وقتیکه ویروس «خود ناباوری» وجود داشته باشد در هیچ حوزه و زمینهای امکان پیشرفت و موفقیت وجود ندارد. به گفته وزیر ارتباطات، برای رسیدن به نقطه مطلوب در پیامرسانهای داخلی نخست باید کیفیت سرویسهای داخلی ارتقاء یابد و قابلیت رقابت با پیامرسانهای خارجی را داشته باشد. پس از این جلسه و در آذرماه ۱۴۰۰، در پی درخواست استمهال مجدد برخی پیامرسانهای داخلی که برای بازپرداخت وام ترجیحی خود با مشکل مواجه شده بودند، با دستور وزیر ارتباطات با استمهال شش ماهه بازپرداخت وام آنها موافقت شد. گفته شد که این اقدام عیسی زارعپور؛ در مسیر سیاستهای دولت سیزدهم مبنی بر حمایت از پیامرسانهای داخلی و بهمنظور ایجاد فرصت بیشتر برای رشد این پیامرسان انجام پذیرفته است. هماکنون شورایعالی فضای مجازی در جلسه ۲۸ دیماه ۱۴۰۰ بار دیگر بر توسعه پلتفرمهای داخلی به ویژه در حوزه کسبوکار، اطلاعرسانی و رسانهای تأکید کرده است. در این جلسه به ریاست سیدابراهیم رئیسی؛ با توجه به نقش و اهمیت روزافزون فضای مجازی در زندگی و کسبوکار مردم، موضوع توسعه پلتفرمهای داخلی و ضرورت رفع موانع موجود در این زمینه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مقرر شد وزارت ارتباطات، طرح اجرایی خود همراه با زمانبندی آن را برای برطرف کردن موانع موجود در مسیر توسعه پلتفرمهای داخلی به شورایعالی فضای مجازی ارائه دهد.
سیاست وزارت ارتباطات برای تقویت پیامرسانهای بومی
محمد خوانساری؛ معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، به تشریح برنامههای وزارت ارتباطات برای تقویت و حمایت از پیامرسانهای بومی پرداخت و اظهار داشت: سیاست مربوط به تقویت پیامرسانهای بومی را مرکز ملی فضای مجازی معلوم میکند و وزارت ارتباطات مسؤولیت بخشی از این سیاست را طبق سند طرح کلان شبکه ملی اطلاعات برعهده دارد و دنبال میکند. وی با تأکید بر اینکه در قالب سند الزامات و معماری کلان شبکه ملی اطلاعات تقسیم کار ملی صورت گرفته و تکالیف وزارت ارتباطات نیز در مورد آن مشخص است، ادامه داد: بخشی از این تکالیف مربوط به خدمات شبکه ملی اطلاعات میشود و مسؤولیت آن به ما در سازمان فناوری اطلاعات ایران محول شده است و ما وظیفه داریم که آن را دنبال کنیم. معاون وزیر ارتباطات، با تأکید بر اینکه پیامرسانهای بومی هماکنون مراحل و مسیر اولیه رشد را طی کردهاند، گفت: قاعدتاً برای آن که پیامرسانهای بومی به صورت گسترده در کشور مورد استفاده قرار گیرند، باید مزیتهای رقابتی را بر مبنای ظرفیتهایی که در دولت و نیز دولت الکترونیک وجود دارد، در اختیارشان بگذاریم. خوانساری؛ با اشاره به اینکه ما میتوانیم اطلاعات مناسبی را در اختیار پیامرسانهای بومی قرار دهیم، اضافه کرد: برای مثال، هماکنون در حوزه اپلیکیشن، شاهد استفاده پرکاربرد مردم از نقشههای بومی هستیم. چرا کاربران از این ابزار استفاده میکنند؟ پاسخ مشخص است، چون این اپلیکیشنها از نظر دیتا، نیاز مردم را پاسخ میدهند. در این نقشهها اطلاعاتی مانند مراکز واکسیناسیون کرونا و اطلاعات تردد به روز شده، وجود دارد. این همان مزیت رقابتی است که نسبت به سرویسهای خارجی مشابه درخصوص نقشههای بومی ایجاد شده است. رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، گفت: در حوزه پیامرسانها نیز برنامه وزارت ارتباطات همراستا با تکالیفی که مرکز ملی فضای مجازی برعهده این وزارتخانه گذاشته است، کاملاً روشن است. ما باید تمامی ظرفیتها در کشور را تجمیع کنیم و به مردم خدمت بهتری ارائه دهیم. این خدمت بهتر میتواند در قالب استفاده از پیامرسانهای بومی ارائه شود. این موضوع به عنوان یک مزیت رقابتی نسبت به نمونه مشابه خارجی، پیامرسانهای بومی را تقویت میکند. خوانساری؛ با تأکید بر اینکه در سازمان فناوری اطلاعات برنامههای مربوط به تقویت حوزه پیامرسانی را دنبال میکنیم، در مورد تسهیلاتی که به پیامرسانهای بومی تعلق خواهد گرفت، گفت: هر نوع تسهیلی را که مصوب شورایعالی فضای مجازی باشد به عنوان تکالیف بالادستی دنبال میکنیم و برنامه تقویت شبکههای پیامرسانی نیز در قالب همین موضوع است و خارج از این تکالیف نیست. وی گفت: تاکنون تسهیلاتی در قالب وام و یا ظرفیتهای سرور در مراکز داده داخلی برای پیامرسانهای بومی در نظر گرفته شده و این تکالیف را همچنان دنبال میکنیم. با این وجود به نظر میرسد که بازار پیامرسانهای بومی با تنوع خدمات و افزایش ظرفیتهای زیرساختی در لایه خدمات، گسترش پیدا خواهد کرد. معاون وزیر ارتباطات، در پاسخ به این سؤال که در حالحاضر وضعیت پیامرسانهای بومی چگونه است، گفت: وظیفه ارزیابی پیامرسانهای بومی از سوی مرکز ملی فضای مجازی به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی محول شده است و نتیجه این ارزیابی باید توسط مرکز ملی فضای مجازی و یا رگولاتوری اعلام شود. وی با اشاره به اینکه برای گسترش پیامرسانهای بومی تلاشهای زیادی صورت گرفته و این پیامرسانها نیز در برخی حوزهها موفق بودهاند، افزود: البته ما نیاز به تقویت بیشتر این رسانهها داریم و از اینرو در قالب خدماتی که برای مردم ارزشافزوده ایجاد میکند، میتوانیم این تقویت را شکل دهیم. در صورتی که نیازهای خدماتی مردم بر بستر پیامرسانهای بومی فراهم شود، این پیامرسانها برای استفاده کاربران، جذابتر خواهند شد. خوانساری؛ گفت: در بسیاری از نقاط دنیا خدمات دولت در پیامرسانهای بومی تجمیع شده و به نوعی پیامرسانهای بومی به عنوان ابزار خدمترسان شناخته میشوند. وی در پاسخ به این سؤال که قرار است این خدمات همان خدمات دولت الکترونیک باشد که روی بستر پیامرسانها عرضه شود، گفت: بهرغم تلاشهای زیادی که انجام گرفته اما ما در دولت الکترونیک هنوز به نقطه بلوغ نرسیدهایم که خدمات دولت را بتوانیم با ابزارهای دقیق و قابل ارتقاء و مناسبی روی پیامرسانها ببریم. به همین دلیل نحوه تبدیل پیامرسانها به ابزار خدماترسان، در دست بررسی و برنامه ما قرار دارد. این یک تکلیف از سوی مرکز ملی فضای مجازی و تحقق نیاز مردم است که ما آن را انجام خواهیم داد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.