گزارشی از ۳۰۷ مورد خدمت ارائهشده توسط مرکز ماهر در دیماه منتشر شده که نشان میدهد بیشترین فراوانی رخدادهای رایانهای با بیش از ۱۲۰ مورد مربوط به آلودگی به بدافزار و بات بوده است. به گزارش ایسنا، گزارشی از ۳۰۷ مورد خدمت ارائهشده توسط مرکز ماهر (مدیریت امداد و هماهنگی رخدادهای رایانهای) در دیماه سال […]
گزارشی از ۳۰۷ مورد خدمت ارائهشده توسط مرکز ماهر در دیماه منتشر شده که نشان میدهد بیشترین فراوانی رخدادهای رایانهای با بیش از ۱۲۰ مورد مربوط به آلودگی به بدافزار و بات بوده است. به گزارش ایسنا، گزارشی از ۳۰۷ مورد خدمت ارائهشده توسط مرکز ماهر (مدیریت امداد و هماهنگی رخدادهای رایانهای) در دیماه سال ۱۴۰۰ در گرافهای زیر قابل مشاهده است. خدمات ارائهشده شامل فراوانی و نوع رخدادهای رسیدگیشده توسط مرکز، بخشهای دریافتکننده این خدمات و نحوه مطلع شدن مرکز از این رخدادهاست. طبق این اطلاعات، بیشترین فراوانی رخداد به ترتیب مربوط به آلودگی به بدافزار و بات، فیشینگ سایتهای خارجی، فیشینگ سایتهای داخلی، شناسایی آسیبپذیری، درخواست ارزیابی، گزارشهای خبری، افشای اطلاعات، درخواست مشاوره، دیفیس سایت، منع سرویس داخلی، باجافزار و منع سرویس خارجی بوده است.
آلودگی به بدافزارها در صدر رخدادهای رایانهای
معنای فیشینگ (معنی phishing) یک اصطلاح برای تشریح دزدی از فرد یا گروهی از کاربران، با استفاده از فرستادن ایمیل یا ایجاد صفحات مسموم است. این ایمیلها و صفحات، برای جمعآوری طلاعات شخصی کاربران مانند اطلاعات حساب بانکی، اطلاعات اکانتهای ایمیل و دیگر اطلاعات کاربران ایجاد میشوند.
بیشترین اطلاعرسانی از طریق منابع داخلی به ترتیب از گزارش آپاها، سامانه هوشیار، میانگین روزانه پویش سرور ویرا، سامانه بینا، گزارش مردمی، سامانه تله بدافزار، گزارش نهادهای حاکمیتی، گزارش بخشخصوصی، کارشناسان مرکز ماهر و سامانه دانا رسیده است. در بخشهای حاکمیتی دریافتکننده خدمات از مرکز ماهر هم در ابتدا قوهقضاییه و به دنبال آن وزارت عتف، وزارت بهداشت، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ریاست جمهوری و به دنبال آن، وزارت راهوشهرساری، وزارت اقتصاد و امور دارایی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت گردشگری و میراث فرهنگی، وزارت ورزش و جوانان، وزارت نیرو، وزارت نفت و وزارت کشور قرار دارد. با توجه به اهمیت پاسخگویی به رخدادهای فضای تبادل اطلاعات و ایجاد مراکز پاسخگویی به حوادث فضای مجازی که در اکثر کشورها تحت عنوان مراکز CERT انجامشده است، مرکز ماهر بهعنوان CERT ملی ایران در سال ١٣٨٧ ایجاد و در سطح ملی فعالیت گستردهای را برای پیشگیری و مقابله با حوادث فضای تبادل اطلاعات به عهده دارد. این مرکز در حوزه فعالیتهای امداد و واکنشی موظف به رسیدگی فوری به حوادث فضای مجازی براساس درخواست سازمانهاست. همچنین در حوزه فعالیتهای پیشگیرانه نیز این مرکز وظیفه دارد تا به ارائه هشدارها، اعلانات، مخاطرات و ضعفهای سامانهها در سطح ملی و انتشار بستههای راهنما برای مقاومسازی سامانهها بپردازد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.