تخریب بافت‌ تاریخی ابرکوه

 تخریب بافت‌ تاریخی ابرکوه پس از این‌که کم‌تر از یک‌ماه پیش خبر تخریب بافت تاریخی میبد رسانه‌ای شد، امروز در حالی که هنوز امضای نامه ثبت ملی بافت تاریخی ابرکوه خشک نشده، بخشی از این بافت تخریب شد. به گزارش مهر، ابرکوه که از شهرستان‌های کهن و باستانی ایران است، دارای جاذبه‌های تاریخی بسیاری است […]

 تخریب بافت‌ تاریخی ابرکوه

پس از این‌که کم‌تر از یک‌ماه پیش خبر تخریب بافت تاریخی میبد رسانه‌ای شد، امروز در حالی که هنوز امضای نامه ثبت ملی بافت تاریخی ابرکوه خشک نشده، بخشی از این بافت تخریب شد.

به گزارش مهر، ابرکوه که از شهرستان‌های کهن و باستانی ایران است، دارای جاذبه‌های تاریخی بسیاری است به نحوی که نخستین اثر ثبت شده ملی استان یزد مربوط به این شهرستان است.

در کنار گنبدعالی، سرو ۴۵۰۰ ساله، خندق‌های سنگی، خانه‌آقازاده و ده‌ها اثر تاریخی دیگری که شهرت جهانی یافته‌اند، بافت تاریخی ارزشمندی نیز در این شهر قرار دارد.

این بافت تاریخی متشکل از خانه‌های زیبای تاریخی، قلعه، مسجد، حمام و ده‌ها عنصر زیبای دیگر تاریخی است که ریشه در هنر معماری و خلاقیت مردم این دیار دارد و همین ویژگی‌های منحصربه‌فرد سبب شد بافت تاریخی ابرکوه پس از سال‌ها پیگیری ثبت ملی شود.

ثبت ملی بافت تاریخی ابرکوه در اول تابستان امسال

در نامه اعلام ثبت ملی شدن بافت تاریخی ابرکوه که به تازگی به میراث فرهنگی استان یزد رسیده اعلام شده که این بافت به شماره ۳۱۵۲۶ به تاریخ اول تیرماه ۹۵ در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

هنوز مهر و امضای این نامه خشک نشده و تابلوی ثبت ملی شدن این بافت به خوبی بر پیکره دیوارهای کاهگلی این بافت جا خوش‌نکرده که بخشی از این بافت توسط برخی ساکنان آن تخریب شد.

این خبر در حالی نگرانی دوستداران میراث فرهنگی را برانگیخته که چندی پیش نیز بافت تاریخی میبد که آن هم در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، با تخریب‌هایی مواجه بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در مورد تخریب بافت تاریخی ابرکوه اظهار داشت: این تخریب به دلیل ایجاد راه دسترسی به مسیر اصلی از داخل بافت تاریخی انجام شده و بخشی از حصار جنوبی بافت تاریخی شهر ابرکوه ویران شده است.

محمدمهدی‌شرافت بیان کرد: این تخریب روز جمعه گذشته رخ داده و عده‌ای که برخی از آن‌ها ساکنان بافت تاریخی هستند، با استفاده از خلوتی بافت، اقدام به تخریب کردند.

وی افزود: یگان حفاظت میراث فرهنگی ابرکوه به سرعت و به محض اطلاع وارد عمل شده و اقدامات لازم را انجام داده و از تخریب بیش‌تر جلوگیری کرده است.

عاملان تخریب شناسایی شدند

شرافت یادآور شد: با همکاری نیروی انتظامی، تعدادی از عاملان این تخریب شناسایی شدند و پرونده رسیدگی به این موضوع تکمیل شده و در دست بررسی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد بیان کرد: این تخریب در حالی صورت گرفت که چند روزی از اعلام ثبت ملی شدن این بافت نگذشته بود و این اقدام بسیار ناراحت کننده بود.

پرونده‌های قبلی بافت تاریخی ابرکوه هنوز باز است

هنوز پرونده تخریب‌های قبلی که در واقع شکایتی از هیأت امنای یک حسینیه در ابرکوه بود، در دست بررسی است که تخریبی دیگر بدنه بافت‌کهن ابرکوه را لرزاند.

 

مردم هنوز از ارزش و اهمیت بافت‌های تاریخی به عنوان میراث گران‌بهای گذشتگان آگاه نیستند و برای آسایش و راحتی خود دست به تخریب‌هایی می‌زنند که در برخی موارد می‌تواند برای بافت‌های تاریخی نابودکننده باشد.