عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نباید همه درآمدهای صادراتی LPG به وزارت نفت برسد عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: وزارت نفت نمیخواهد با عرضه LPG در داخل کشور و صادرات بنزین، سهم ۱۰۰درصدی خود از درآمد صادراتی گازمایع را به ۱۴٫۵ درصد درآمد صادراتی بنزین کاهش دهد، هر چند که منافع دولت […]
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس
نباید همه درآمدهای صادراتی LPG به وزارت نفت برسد
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: وزارت نفت نمیخواهد با عرضه LPG در داخل کشور و صادرات بنزین، سهم ۱۰۰درصدی خود از درآمد صادراتی گازمایع را به ۱۴٫۵ درصد درآمد صادراتی بنزین کاهش دهد، هر چند که منافع دولت و مردم در این کار باشد. مصطفی طاهری؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در گفتوگو با فارس، با اشاره به الزام قانونی بودجه بر توسعه اتوگاز در کشور، اظهارداشت: استفاده از LPG به عنوان سوخت خودرو با نام اتوگاز در ۲۵ کشور دنیا رواج دارد. بهگونهای که بسیاری از کشورهای پیشرفته از جمله ترکیه، روسیه، کرهجنوبی و ایتالیا به طور عمده از این سوخت در ناوگان حملونقل خود بهره گرفتهاند. وی اظهار داشت: استفاده از اتوگاز همانند CNG آسیبی به خودرو وارد نمیکند و از مناظر مختلفی همچون ایجاد تنوع در سبد سوخت، کاهش آلایندگی هوا، افزایش عمر موتور و افزایش درآمد برای کشور ایران بسیار مؤثر خواهد بود. طاهری؛ تأکید کرد: با توجه به قیمت صادراتی کمتر LPG نسبت به بنزین و گازوییل و ارزش حرارتی بیشتر آن نسبت به این سوختها، استفاده از اتوگاز در خودروها، باعث آزاد شدن بنزین و گازوییل معادل و در نتیجه صادرات گرانتر این سوختها و ارزآوری بیشتر برای کشور خواهد شد. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: با توجه به ورود محصولات شیل آمریکا به بازار و عرضه فراوان LPG از این کشور از سال ۲۰۱۱، قیمت این محصول در بازار جهانی بهشدت کاهش یافته است. از طرفی با وجود تحریمهای آمریکا علیه ایران، صادرات LPG ایران کاهش یافته یا با تخفیف زیاد صادر میشود. وی افزود: در این شرایط اما وزارت نفت به صادرات این ماده با قیمت ارزان و عدم اختصاص آن به خودروها اصرار دارد و البته توجیهاتی را نیز برای این کار مطرح میکند. طاهری؛ گفت: از آنجایی که راهاندازی جایگاههای استاندارد سوختگیری اتوگاز نیاز به رعایت استانداردهای مربوطه و کار اجرایی دارد، بنابراین وزارت نفت از این کار سر باز میزند تا کار اجرایی جدیدی را بر عهده نگیرد. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: اگر طرح اتوگاز مجلس شروع به توسعه کند، بهدلیل منافع اقتصادی آن، بخشخصوصی تمام قد اداره آن را انجام خواهد داد و طبق محاسبات بازگشت سرمایه این طرح چهار ماه است که حاکی از سودآوری بالای آن دارد. وی گفت: سهم صددرصدی وزارت نفت از درآمدهای صادراتی LPG از جمله دیگر موانع توسعه اتوگاز است. بنابر قانون سهم وزرات نفت از منافع حاصل از صادرات فرآوردههای نفتی مثل بنزین و گازوییل برابر ۱۴٫۵ درصد است، اما قانون درباره سهم وزارت نفت از درآمد صادراتی گازمایع سکوت کرده و درصدی برای منابع حاصل از صادرات پروپان و بوتان در بودجه مشخص نکرده است. طاهری؛ گفت: در این میان به نوعی وزارت نفت از سکوت قانون به نفع خود بهره گرفته و تمام منابع گازمایع را از آن خود کرده است. این درحالی است که پیشبینی میشود در سال آتی درآمد حاصل از صادرات گازمایع به ۸۰ هزار میلیارد تومان برسد. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: در نتیجه وزارت نفت نمیخواهد با عرضه LPG در داخل کشور و صادرات بنزین، سهم صددرصدی خود از درآمد صادراتی گازمایع را به ۱۴٫۵ درصد درآمد صادراتی بنزین کاهش دهد، هر چند که منافع دولت و مردم در این کار باشد. به نظر بنده ضرورتی ندارد تمام ۸۰ هزار میلیارد تومان در اختیار وزارت نفت قرار بگیرد. وی گفت: حتی اگر سناریوهای مختلف مصرف داخلی گازمایع را مورد بررسی قرار دهیم، استفاده از آن در خودرو به عنوان زودبازدهترین و مناسبترین منبع مصرف خواهد بود. البته که در صورت وجود واحدهای PDH میتوان بخشی از گازمایع را در پتروشیمی مصرف کرد. اما با توجه به شرایط فعلی کشور امکان ساخت و راهاندازی هیچ واحد پتروشیمی PDH وجود ندارد و بنابراین اکنون منبع اصلی مصرف گازمایع اتوگاز است. طاهری؛ گفت: در صورت اجرای طرح اتوگاز، برای جلوگیری از هرج و مرج در اجرای آن، یکی از روشهای اجرای این طرح این است که آن را به خودروهای سبک حملونقل عمومی و وانتبارها و تاکسیها اختصاص دهیم. زیرا این محدودیت، هم اجرای طرح را هموارتر میکند و هم باعث میشود آن دسته از صاحبان خودروها که پیمایش بیشتری نسبت به سایرین دارند از مزایای این طرح بهره گیرند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.