وزارت راهوشهرسازی، پیشنویس آییننامه اجرایی تشکیل «مرکز ایمنی و بررسی سوانح حملونقل جمهوری اسلامی ایران» را تدوین و به دولت ارائه کرد. به گزارش مناقصهمزایده، پیرو دستور رئیسجمهور مبنی بر انجام بررسیهای کارشناسی و طرح موضوع تشکیل «مرکز ایمنی و بررسی سوانح حملونقل جمهوری اسلامی ایران» در هیأت دولت، وزارت راهوشهرسازی پیشنویس آییننامه اجرایی مربوطه […]
وزارت راهوشهرسازی، پیشنویس آییننامه اجرایی تشکیل «مرکز ایمنی و بررسی سوانح حملونقل جمهوری اسلامی ایران» را تدوین و به دولت ارائه کرد. به گزارش مناقصهمزایده، پیرو دستور رئیسجمهور مبنی بر انجام بررسیهای کارشناسی و طرح موضوع تشکیل «مرکز ایمنی و بررسی سوانح حملونقل جمهوری اسلامی ایران» در هیأت دولت، وزارت راهوشهرسازی پیشنویس آییننامه اجرایی مربوطه را همراه با ساختار آن جهت سیر مراحل بررسی و تصویب به دولت ارائه کرده است. وزارت راهوشهرسازی بهعنوان مرجع بررسی سوانح و حوادث حملونقل کشور، پیشنهاد تشکیل «مرکز ملی ایمنی و بررسی سوانح و حوادث حملونقل جمهوری اسلامی ایران» و توصیههای ایمنی و پیشنهادات اصلاحی این وزارتخانه را با هدف ارتقای ایمنی حملونقل و پیشگیری از رخداد سوانح و حوادث مشابه ارائه کرده که به موجب آن، مرکز یاد شده در بررسی سوانح، متعهد به رعایت بیطرفی و تأثیرناپذیری از افراد یا دستگاههای مختلف در بررسی سوانح و حوادث حملونقل خواهد بود. سوانح و حوادثی که این مرکز در هر یک از شیوههای حملونقل به آن ورود خواهد کرد، شامل سوانح و حوادث جدی زیربخشهای هوایی، ریلی، دریایی و جادهای بوده و در موارد خاص به دستور وزیر راهوشهرسازی، حوادث و سوانح خارج از شمول این آییننامه نیز توسط مرکز مذکور قابل بررسی است. فرآیند بررسی سانحه شامل اطلاعرسانی (تعیین نوع رویداد، تاریخ و زمان وقوع سانحه، موقعیت جغرافیایی محل سانحه، شرح مختصر حادثه، میزان و نوع صدمات وارد شده به ناوگان و تعداد خدمه، مسافر و کشتهشدگان و آسیبدیدگان در داخل و خارج از ناوگان) و نیز انتخاب مسؤول و تشکیل کمیته تخصصی و تیم تخصصی برای بررسی سانحه جهت جمعآوری اطلاعات و تهیه گزارشها و تحلیل و تعیین علل و توصیهها، تشکیل جلسات و رفع مشکلات حین فرآیند بررسی است. پس از اتمام فرآیند بررسی سانحه و تولید و انتشار گزارش نهایی شامل علل وقوع سانحه و توصیههای ایمنی که در آن مسؤولیت هر یک از ارگانها و سازمانهای مسؤول در وقوع سانحه تعیین شده، گزارش به ارگانهای مسؤول جهت اجراء و پیادهسازی توصیههای ایمنی ارسال میشود و هر یک از این ارگانها موظف به اجرای توصیهها و انجام اقدامات مربوطه براساس مهلت تعیین شده از سوی مرکز هستند که این مهلت حداقل یک تا سه ماه براساس حجم و نوع توصیهها تعیین میشود. مرکز مرکز ملی ایمنی و بررسی سوانح و حوادث حملونقل جمهوری اسلامی ایران میتواند در راستای انجام وظایف خود، با رعایت ملاحظات سیاسی و امنیتی، با نهادهای مرتبط بینالمللی و دستگاههای مسؤول در سایر کشورها، برای هر زیربخش بهصورت مجزا همکاری و تبادل اطلاعات داشته باشد. همچنین براساس ساختار پیشنهادی، این مرکز از یک رئیس، یک گروه مهندسی و تحقیقات، دو معاونت فنی و اجرایی و حقوقی و امور بینالملل تشکیل میشود که رئیس مرکز در حکم معاون وزیر و جانشین در امور ایمنی حملونقل بوده و به پیشنهاد وزیر راهوشهرسازی و تصویب هیأت وزیران برای مدت چهار سال منصوب میشود و انتصاب مجدد وی برای دوره متوالی بلامانع است. در صورت انقضای مدت ریاست تا زمان انتخاب رئیس جدید، رئیس سابق دارای اختیارات لازم برای اداره امور مرکز خواهد بود. همچنین عزل رئیس مرکز باید با تصویب هیأت وزیران باشد. گفتنی است که این پیشنهاد هماکنون در کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیطزیست دولت مراحل بررسی کارشناسی را میگذراند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.