عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، با اشاره به سطح کیفیت خودروهای تولید شده در کشور، اظهار کرد: در حالحاضر اعضای هیأت مدیره دو شرکت خودروسازی کشور، از افزایش کمی خودروها خبر میدهند که هنوز بسیاری از مشتریان و مصرفکنندگان از نبود کیفیت لازم در خودروها شکایت دارند. به گزارش از ایسکانیوز، سلیمان ایرانزاده؛ ادامه […]
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، با اشاره به سطح کیفیت خودروهای تولید شده در کشور، اظهار کرد: در حالحاضر اعضای هیأت مدیره دو شرکت خودروسازی کشور، از افزایش کمی خودروها خبر میدهند که هنوز بسیاری از مشتریان و مصرفکنندگان از نبود کیفیت لازم در خودروها شکایت دارند. به گزارش از ایسکانیوز، سلیمان ایرانزاده؛ ادامه داد: مشکل بیکیفیتی و عدم کارآیی مناسب خودروها از جوانب مختلف قابل بررسی و تحلیل است و نمیتوان صرفاً به یک عامل مانند قطعات استفاده شده، اکتفا کرد. عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، با بیان اینکه عوامل مؤثر بر میزان کیفیت خودرو را میتوان به عوامل درون و برونسازمانی تقیسمبندی کرد، گفت: عوامل داخلی مانند چالشهای نیروی انسانی، فنی، مالی و به ویژه مدیریتی سازمانها و تشکیلات و سهامداران و قوانین دولتی است. چالشها و مشکلات برونسازمانی شامل فقدان رقابت، کنترلهای بیش از حد بروکراتیک، آگاهی و آموزش ناکافی مصرفکنندگان، ساختار اجتماعی، فقدان نوآوری، فضای نامناسب کسبوکار، پایین بودن سطح آموزش مصرفکنندگان است. وی نوع و کیفیت قطعات استفاده شده را از عوامل دیگر تأثیرگذار بر کیفیت خودروها برشمرد و گفت: ضعف در طراحی و نبود نوآوری محصولات، فرسودگی تجهیزات خطوط تولید قطعهسازان، استفاده نکردن از خطوط اتوماسیون و اصرار بر استفاده از روشهای سنتی، نبود نقدینگی کافی در این بخش از صنعت عوامل مهمی هستند که بر کیفیت قطعات اثر میگذارند. ایرانزاده؛ با تأکید بر وجود رقابت بین تولیدکنندگان و خودروسازان، مطرح کرد: رقابت موجب میشود تا شرکتها تلاش بیشتری در راستای کیفیت محصولات داشته باشند. همچنین زمینه و بستر را برای نوآوری و خلاقیت فراهم کنند. این کارشناس مدیریت صنعتی، با بیان اینکه دولت در ایجاد رقابت بین تولیدکنندگان یا ایجاد انحصار بین آنها نقش تعیینکنندهای دارد، گفت: دولت باید فضای کسبوکار را بهبود ببخشد تا سازمانها و شرکتهای تولیدی بتوانند بهتر فعالیت کنند؛ اما متأسفانه در سالهای اخیر شاهد عملکرد برعکس دولت بودیم. وی افزود: اصلاحات ساختاری به ویژه در زمینه قیمتگذاری و عدم دخالت در آن حوزه، انگیزه کافی در صنعتگران را ایجاد خواهد کرد. دخالت دولت در قیمتگذاری موجب افت کیفیت محصولات میشود چرا که این اقدام منجر به ایجاد انحصار در فضای کسبوکار خواهد شد. به گفته ایرانزاده؛ انحصار و نبود رقابت باعث شده که تولیدکنندگان به فکر افزایش کیفیت نباشند چرا که اطمینان دارند محصولات آنها حتی با وجود کیفیت پایین فروش خواهد رفت. این مدرس دانشگاه، با تأکید بر اینکه افزایش کیفیت خودروها نهتنها منتهی به افزایش هزینهها و قیمتها نمیشود، بلکه در بلندمدت منجر به کاهش هزینه خواهد شد، گفت: کیفیت پایین باعث میشود مصرفکنندگان از خدمات پس از فروش و گارانتی بیشتر استفاده کنند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.