مهندسان عمران پاسخ‌گوی مسایلی خارج از اختیارات خود هستند

منتخب رشته عمران هیأت عمومی شورای مرکزی هفتم مهندسان عمران پاسخ‌گوی مسایلی خارج از اختیارات خود هستند هاشم‌زاده گفت: حذف افراد فاقد صلاحیت و تخصص در تصمیم‌گیری‌های کلان از اهمیت به‌سزایی برخوردار است، این مهم با اصلاح قانون نظام‌مهندسی و به‌روز کردن آن امکان‌پذیر است. جعفر هاشم‌زاده، عضو هیأت‌مدیره سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان آذربایجان‌غربی با […]

منتخب رشته عمران هیأت عمومی شورای مرکزی هفتم

مهندسان عمران پاسخ‌گوی مسایلی خارج از اختیارات خود هستند

هاشم‌زاده گفت: حذف افراد فاقد صلاحیت و تخصص در تصمیم‌گیری‌های کلان از اهمیت به‌سزایی برخوردار است، این مهم با اصلاح قانون نظام‌مهندسی و به‌روز کردن آن امکان‌پذیر است.

جعفر هاشم‌زاده، عضو هیأت‌مدیره سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان آذربایجان‌غربی با بیان این‌که وضعیت و زمینه فعالیت فارغ‌التحصیلان رشته عمران مطلوب نیست به ‌صما گفت: در شرایط فعلی با توجه به افزایش جمعیت مهندسان و نیاز جامعه به مسکن بیش‌تر و باکیفیت‌تر، ضرورت دارد برخی از قوانین نظام مهندسی دوباره مورد ارزیابی قرارگرفته و متناسب با نیاز جامعه به‌روز شود.

وی گفت: متأسفانه علی‌رغم مشکلات متعدد مهندسان عمران و حساسیت حیطه فعالیت آن‌‌ها مقصر اصلی ساخت‌وسازهای نامطلوب لحاظ می‌شوند و حدود ۹۹ درصد محکومیت‌های شورای انتظامی نظام‌مهندسی مرتبط با مهندسان عمران است.

هاشم‌زاده در این‌ باره تصریح‌کرد: بیش‌تر مهندسان عمران باید پاسخ‌گوی مسایلی در ساخت‌وساز باشند که به‌هیچ‌عنوان در حیطه فعالیت و اختیارات آن نیست به‌طور مثال همه مهندسان عمران باید پاسخ‌گوی عدم استاندار مصالح و یا کیفیت نامطلوب مشکلاتی باشند که به‌هیچ‌عنوان در آن دخیل نیستند.

رییس سابق سازمان نظام‌مهندسی استان آذربایجان‌غربی تأکید‌کرد: قانون نظام‌مهندسی در زمان تصویب خود نقاط مثبت فراوانی داشت اما امروزه پاسخ‌گوی نیاز جامعه نیست.

به گفته این کارشناس، در حال حاضر، ساخت‌وساز‌ها افزایش پیداکرده، ساختمان‌ها ایمن‌تر شده و همچنین مقررات آیین‌نامه ساختمان تدوین‌شده است؛ همه این‌‌ها نشان می‌دهد که در سالیان گذشته گام‌های مثبتی در جهت بهبود شرایط برداشته‌شده اما این اقدامات کافی نیست.

هاشم‌زاده ادامه‌داد: حذف افراد فاقد صلاحیت و تخصص در تصمیم‌گیری‌های کلان از اهمیت به‌سزایی برخوردار است، این مهم با اصلاح قانون نظام‌مهندسی و به‌روز کردن آن امکان‌پذیر است.

این کارشناس گفت: امروزه کارهای زیربنایی زیادی در ساخت مسکن انجام می‌شود، فن‌آوری پیشرفت کرده و ما نیز پیشرفت کرده‌ایم اما نسبت به کشورهای پیشرفته این پیشرفت چشم‌گیر نبوده، همین مسایل است که لزوم اصلاح قانون را بیش‌ازپیش نشان می‌دهند.

وی با انتقاد از وضعیت شورای مرکزی ششم گفت: بنا به دلایلی تعداد اعضای شورای مرکزی ششم کاهش پیدا کرد و این امر باعث شد خروجی مطلوبی از شورای مرکزی ششم نداشته باشیم.

هاشم‌زاده در این خصوص ادامه‌داد: با تعداد اعضای مناسب می‌توان کارگروه‌ها، کمیته‌ها و اتاق‌های فکر قدرتمندی تشکیل داد. درحالی‌که در دوره ششم این اعضا بسیار اندک بوده و ازآن‌جایی‌که بیش‌ترین تعداد اعضا از رشته عمران هستند بزرگ‌‌ترین صدمات را این رشته دید.

 

وی در خاتمه ارتباط وزارت راه ‌و شهرسازی و نظام‌مهندسی را امری مهم دانست و گفت: ایجاد ارتباط مطلوب بین این دو سازمان می‌تواند در بهبود اوضاع ساخت‌وساز مهم و ارزنده باشد.