حقوق عامه در حوزه خودرو تضییع می‌‌شود

  دادستان کل کشور حقوق عامه در حوزه خودرو تضییع می‌‌شود دادستان کل کشور، درباره بی‌توجهی خودروسازان به ارتقای کیفیت خودروها، اظهار کرد: در مسأله خودرو متأسفانه شاهد هستیم که حقوق عامه تضییع می‌شود؛ با این اقدامات مختصر و توصیه‌ها نیز کار به جایی نمی‌رسد و اگر مدیران و مسؤولان می‌خواستند این کار را انجام […]

 

دادستان کل کشور

حقوق عامه در حوزه خودرو تضییع می‌‌شود

دادستان کل کشور، درباره بی‌توجهی خودروسازان به ارتقای کیفیت خودروها، اظهار کرد: در مسأله خودرو متأسفانه شاهد هستیم که حقوق عامه تضییع می‌شود؛ با این اقدامات مختصر و توصیه‌ها نیز کار به جایی نمی‌رسد و اگر مدیران و مسؤولان می‌خواستند این کار را انجام دهند، وضع جور دیگری بود. به گزارش از تسنیم، حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری؛ دادستان کل کشور، تصریح کرد: مسؤولان فعلی وزارت صمت که مدیریت این وزارتخانه را عهده‌دار شدند، مدت زمانی نیست سر کار آمده‌اند تا از آن‌ها انتظار داشته باشیم تحول آنچنانی ایجاد کنند. اما انتظار ما این است که برنامه‌ریزی لازم را انجام دهند. این مقام قضایی، بیان کرد: در کنار برنامه‌ریزی آن‌ها، ما نیز قدم‌هایی در این رابطه برداشتیم که شاید در چند روز آینده به نتایجی برسیم و انشاا… اطلاع‌رسانی خواهد شد. با وقوع تصادف زنجیره‌ای بیش از ۵۰ خودرو در جاده بهبهان ـ اهواز، مرگ پنج نفر و مصدومیت ۴۱ نفر در این حادثه و تشریح جزییات این حادثه توسط پلیس، موجی از انتقادات نسبت به کیفیت تولید خودروهای داخلی شکل گرفت. پس از این حادثه سردار سید کمال‌هادیانفر؛ رئیس پلیس راهور، با تأکید بر اینکه در این حادثه ایربگ هیچ‌کدام از خودروها باز نشد، ضمن انتقاد جدی از خودروسازان، تعیین سهم تقصیر برای آنها در این حادثه و معرفی‌شان به مراجع قضایی، متذکر شد که چرا خودروسازان ارابه مرگ تولید می‌کنند، استانداردها درست نظارت نمی‌شود و وزارت صمت کنترلی نمی‌کند؟ همزمان با موج انتقادات درباره کیفیت تولید خودروهای داخلی، کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری مرکز درخواست کرد برای تعقیب خودروسازان داخلی و متولیان استاندارد اعلام جرم عمومی شود. این کمیسیون در درخواست خود از دادستان برای تعقیب خودروسازان داخلی عنوان کرد: «خبر تأسف‌بار باز نشدن کیسه هوای خودروهای داخلی در حادثه بهبهان و آمار تلفات پنج کشته و زخمی بار دیگر ضرورت رعایت و نظارت بر استانداردهای ایمنی ناظر بر ارتقای کیفیت و امنیت خودروهای داخلی را تداعی کرد. فعل و ترک فعل تولیدکنندگان از حیث تسبیب اعم از با واسطه و بی‌واسطه، نیازمند کارشناسی است. تمرکز بر اقدامات پیشگیرانه و تعقیبی از حیث جنبه عمومی جرم مورد مطالبه عمومی است تا به تعبیر رئیس پلیس راهور کشور «ارابه مرگ» در اختیار شهروندان قرار نگیرد.» اما این پایان کار نبود و احمد نعمت‌بخش؛ دبیر انجمن خودروسازان ایران، در اظهاراتی با بیان اینکه اکثر خودروهای حادثه‌دیده دارای ایربگ بودند اما در این تصادف از عقب دچار حادثه شدند، گفت: ۱۵ خودروی حادثه‌دیده در این حادثه متعلق به ایرانخودرو و ۲۳ خودرو برای شرکت سایپا بوده است. اظهارات نعمت‌بخش واکنش معاون اجتماعی پلیس راهور را در پی داشت و این مقام انتظامی خواست که مسؤولان صنعت خودروسازی با این سخنان ذهن مردم را منحرف نکنند و متذکر شد: مگر در تصادف زنجیره‌ای غیر از این است که هر تصادفی با جلو به عقب یک خودروی دیگر برخورد می‌کند؟ در تصادفات زنجیره‌ای مانند این حادثه، خودرو ابتدا از جلو به دیگر خودروها برخورد کرده و سپس خودروی دیگر از عقب با آن تصادف داشته است. البته اظهارات عجیب خودروسازان تمامی نداشت و معاون کیفیت ایرانخودرو پیرامون بازنشدن ایربگ‌ها در حادثه تصادف زنجیره‌ای جاده بهبهان به رامهرمز، گفت: بازشدن ایربگ تابع شرایط تعریف‌شده برای واحد کنترل‌کننده الکترونیکی کیسه هوا شامل سرعت، زاویه تصادف و جنس مانع در لحظه وقوع حادثه است. این اظهارات معاون کیفیت ایرانخودرو نیز بی‌پاسخ نماند و سردار سید کمال‌هادیانفر در واکنش به این اظهارات، گفت: در تصادفات غالباً با یک آهن‌پاره مواجهیم، از خودروسازان می‌خواهیم که خودروی ایمن تولید کنند و دست مردم دهند، چرا در حادثه بهبهان باید سه پراید و یک سمند آتش بگیرد؟ این خودروها تی‌.ان‌‌.تی. نداشتند که منفجر شوند، گمان می‌کنم خودروسازها مزاح می‌کنند و می‌گویند «مردم با زاویه مناسب تصادف کنند»، خواهش می‌کنم خودروسازها فرافکنی نکنند، باید اشتباه‌شان را قبول کنند و قول بدهند خودروی ایمن تولید کنند. وی خطاب به مسؤولان سازمان استاندارد نیز بیان کرد: آقای سازمان استاندارد، چند بار در خط رفتی و تست تصادف را شاهد بودی؟ چرا فرافکنی می‌کنید؟ اگر بخواهیم کروکی ۱۱ساله را تحلیل کنیم و بگوییم چند کیسه هوا باز شده است که خیلی به‌ضرر خودروسازها خواهد شد، اصلاً کیسه هوای راننده تابع هوای سوئیچ نیست، چرا بی‌خود فرافکنی می‌کنید‌؟