عضو کمیسیون انرژی مطرح کرد الگوبرداری از تجربه روسیه در توسعه همزمان CNG و LPG در سبد سوخت کشور عضو کمیسیون انرژی مجلس، گفت: روسیه به عنوان اولین دارنده منابع گازی دنیا هم CNG و LPG را در سبد سوخت خود توسعه داده است که با توجه به شباهت سبد سوختی این کشور با ایران، […]
عضو کمیسیون انرژی مطرح کرد
الگوبرداری از تجربه روسیه در توسعه همزمان CNG و LPG در سبد سوخت کشور
عضو کمیسیون انرژی مجلس، گفت: روسیه به عنوان اولین دارنده منابع گازی دنیا هم CNG و LPG را در سبد سوخت خود توسعه داده است که با توجه به شباهت سبد سوختی این کشور با ایران، میتوان از مدل آنها برای تأمین امنیت انرژی الگوبرداری کرد. احمد مرادی؛ در گفتوگو با فارس، با اشاره به تجربه کشور روسیه در توسعه همزمان CNG و LPG در سبد سوخت خودروها، اظهار داشت: استفاده همزمان از اتوگاز و CNG نمیتواند هیچ منعی داشته باشد. بهعبارت دیگر این دو سوخت میتوانند مکمل یکدیگر در جایگزینی با بنزین و دیزل باشند. وی افزود: بسیاری تصور میکنند که در صورت ورود گازمایع به سبد سوخت، دیگر توسعه سی.ان.جی متوقف خواهد شد، در حالی که این تصور به هیچ عنوان صحیح نیست، بلکه این سوخت خلأهای CNG در سبد سوخت را پر خواهد کرد. مرادی؛ ادامه داد: کشور روسیه به عنوان یکی از مثالهای نقض ادعاهای منتقدان اتوگاز در ایران است. بهطوری که اکنون در این کشور هم CNG و هم LPG همراه با بنزین و گازوئیل در سبد سوخت مصرف میشود. البته کارشناسان دلیل این کار را امنیت سبد سوخت کشور روسیه میدانند. در حالت کلی شرایط سبد سوختی ما بسیار به کشور روسیه شبیه است. به این معنی که هر دو کشور ذخایر غنی گاز طبیعی را دارا هستند و صادرکننده گاز مایع نیز هستند. عضو کمیسیون انرژی مجلس، گفت: تفاوتی اکنون ما با روسیه داریم این است که این کشور به موقع تنوع بخشی سبد سوخت خود را آغاز کرده است. اما متأسفانه این کار در کشور ما بنا به دلایلی اجراء نمیشود زیرا تعارض منافع وزارت نفت اجازه ورود گاز مایع به سبد سوخت را نمیدهد. وی گفت: در کشور روسیه ابتدا از سال ۲۰۰۰ گازمایع به عنوان سوخت اول جایگزین بنزین و گازوئیل مطرح شد و رفتهرفته مصرف آن افزایش یافت تا اینکه اکنون بیش از سه میلیون خودرو گازمایع سوز دارند. در سالهای اخیر استفاده از CNG نیز همزمان با اتوگاز در این کشور در حال افزایش است. مرادی؛ گفت: در سال ۲۰۱۲ قانونی با هدف افزایش استفاده از LPG و CNG در روسیه به تصویب رسیده است. در چند سال اخیر نرخ مالیات غیرمستقیم سوختهای دیزل و بنزین افزایش داشته است اما اتوگاز و سی.ان.جی بدون تغییر بوده و فاقد مالیات است. خود این قانونگذاری انگیزهای برای مردم جهت استفاده از سوختهای جایگزین ایجاد کرده است. عضو کمیسیون انرژی مجلس، گفت: درباره شباهت وضعیت سبد سوخت ایران و روسیه این نکته نیز حائزاهمیت است که کشور روسیه جزء کشورهای عمده تولیدکننده و صادرکننده LPG است. برای مثال در سال ۲۰۱۷ مقدار تولید گازمایع این کشور ۱۶ میلیون تن بوده است. در نتیجه استفاده همزمان LPG و CNG در سبد سوخت یا استفاده داخلی LPG و صادرات آن هیچگاه نمیتواند به عنوان دوگانه به فضای تصمیمگیر کشور القاء شود. وی گفت: از مثالهای دیگر استفاده همزمان از گازمایع و سی.ان.جی در خودروها، کشور ایتالیاست. در این کشور با وجود اینکه گازمایع مصرفی آن، از طریق واردات تأمین میشود، اما باز هم ترجیح میدهند آن را به عنوان سوخت خودروها استفاده کنند تا باعث تنوع بخشی به سبد سوخت و ایجاد امنیت در سبد سوخت شود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.