افزایش ۷۶ درصدی قیمت مواداولیه تولید لاستیک

  اختلاف ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومانی قیمت لاستیک از کارخانه تا بازار، این را رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک می‌گوید. به گزارش از باشگاه خبرنگاران‌جوان، به گفته سعادتی‌نژاد؛ برخی نمایندگان فروش تایر، خارج از سهمیه خود اقدام به خرید لاستیک از تولیدکنندگان می‌کنند که همین امر در بازار اختلالاتی را به وجود آورده است. عدم […]

 

اختلاف ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومانی قیمت لاستیک از کارخانه تا بازار، این را رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک می‌گوید. به گزارش از باشگاه خبرنگاران‌جوان، به گفته سعادتی‌نژاد؛ برخی نمایندگان فروش تایر، خارج از سهمیه خود اقدام به خرید لاستیک از تولیدکنندگان می‌کنند که همین امر در بازار اختلالاتی را به وجود آورده است. عدم توزیع مناسب عامل دونرخی بودن قیمت لاستیک در بازار شده است که این موضوع باعث شد، رئیسجمهور در جلسه ستاد تنظیم بازار از این وضع شکایت کند. رئیسی؛ گفته است تا زمانی که ستاد تنظیم بازار برای قیمت کالایی مانند لاستیک تصمیم نگرفته است، اجازه افزایش قیمت آن نباید داده شود. اما از طرفی شهریوری؛ دبیر زنجیره ارزش صنعت تایر، می‌گوید: عوامل زیادی در قیمت تایر تأثیرگذار است و اگر قیمت تایر گران نشود تولیدکنندگان ورشکست می‌شوند.

گرانی تایر بسته به چه عواملی است؟

چهار گروه اصلی، قیمت تایر را مشخص می‌کنند. بحث مواداولیه وارداتی، مواداولیه داخلی، انرژی، نیروی انسانی و هزینه‌های سربار در قیمت تمام شده لاستیک مؤثر هستند. اگر هزینه‌های سربار را کنار بگذاریم، از چهار مورد گفته شده، تقریباً ۸۰ درصد قیمت تایر به مواداولیه داخلی و وارداتی بستگی دارد. حدود ۱۳ تا ۱۴ درصد به بحث انرژی مربوط است و شش تا هفت درصد قیمت تایر به نیروی انسانی بستگی دارد. شهریوری؛ می‌گوید: مواداولیه وارداتی براساس ارز ۴۲۰۰ تومانی خرید می‌شد که از حدود یک هفته گذشته دیگر این ارز را اختصاص ندادند و تبدیل به ارزنیمایی شد. از زمانی هم که تایر با ارزنیمایی وارد می‌شود، قیمت‌ها مدام جابه‌جا می‌شود. ۳۵ درصد نیاز مواداولیه تایر با واردات تأمین می‌شود، یعنی کائوچو طبیعی که باید به مواد داخلی اضافه کرد، با ارزنیمایی وارد می‌شود و قیمت‌ها آن ثابت نیست. از طرفی عمده مواداولیه داخلی از شرکت‌های بورسی و با ارزنیمایی خریداری می‌شود. شرکت‌های بورسی هم سه ماه یکبار قیمت مواداولیه را تغییر می‌دهند و افزایش می‌یابد. دبیر زنجیره ارزش صنعت تایر، می‌گوید : از زمانی که تحریم به وجود آمده بسیاری از واردکنندگان غیر از اینکه برای خرید مواداولیه باید ارزنیمایی را پرداخت کنند، برای اینکه کالا و مواد مورد نظر را خریداری کنند، هزینه‌های بحث تحریم هم باید پرداخت کنند. بسیاری از موادی که خریداری می‌شود را باید با واسطه خرید کرد که همین موضوع هزینه جابه‌جایی و زمان را چندین برابر می‌کند. ناگفته نماند آن‌طور که شهریوری می‌گوید یکی از شرکت‌های تولیدکننده تایر اکنون هشت ماه است،کائوچو خریداری کرده اما به دستش نرسیده است که باعث اضافه شدن هزینه می‌شود.

تایر اگر گران نشود، تولیدکنندگان توقف تولید خواهند داشت!

این هزینه‌ها به صنعت تایر تحمیل می‌شود و با این روال چاره‌ای جز افرایش قیمت وجود ندارد، اگر گران نشود و با توجه به تورم شرکت‌ها دچار مشکل می‌شوند و دیگر تولید نمی‌صرفد و تولید دستوری منجر به ورشکستکی می‌شود. دبیر زنجیره ارزش صنعت تایر، می‌گوید: سال گذشته حدوداً ۲۲ میلیون حلقه لاستیک تولید شده که امسال با توجه به شرایط کرونا و استفاده کمتر از خودرو و بسیاری از عوامل استفاده از تایر کاهش یافته و باعث شده حدود پنج میلیون حلقه مازاد تولید شود که فروش نرفته است. دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیونداران، گفته بود: قیمت لاستیک برای کامیون‌داران همچنان افزایش یافته و می‌یابد و در این میان دستگاه‌های متولی نظارتی بر این روند نمی‌کنند تا دو برابر نرخ منطقی به دست رانندگان نرسد. همچنین امانی؛ معاون وزیر راه‌وشهرسازی و رئیس سازمان راهداری نیز، قیمت تایر خودرو را یکی از عوامل مؤثر در هزینه‌های حمل‌ونقل جاده‌ای دانست. این سخنان او در حالی بیان می‌شود که پیش از این، احمد کریمی؛ دبیر انجمن کامیونداران از شرایط حاکم بر تایر خودروهای سنگین انتقاد کرده و گفته بود اکثر لاستیک‌های ترخیص‌ شده از بنادر جنوب کشور، به کامیون‌‌هایی تخصیص‌ یافته که از این بنادر به مرکز کالا می‌آورند و بقیه، با مشکل مواجه هستند. در یک سال گذشته تحقیق و توسعه برای تولید لاستیک خودرو‌های رادیال سبک، شاسی‌بلند و سنگین انجام شده و پیرو آن طرح‌های توسعه‌ای هم برای داخلی‌سازی محصولات وارداتی انجام شده است، اما در شرایط کنونی مشکل تأمین سرمایه ۵۰۰ میلیون دلاری برای تولید ۳۰۰ هزار حلقه لاستیک وجود دارد. عضو انجمن صنفی تایر، می‌گوید: در یک سال گذشته قیمت کائوچو طبیعی ۲۶۱ درصد، کائوچو مصنوعی ۱۴۰ درصد، مواد شیمیایی ۱۰۰درصد، نخ ۵۸ درصد، سیم ۹۰ درصد، مواد کمکی ۷۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند که میانگین رشد قیمت هزینه‌ها به بیش از ۱۳۰ درصد رسیده است. قیمت تمام شده لاستیک ناشی از گرانی، قیمت مواد را به بیش از ۷۶ درصد رسانده، در حالی که ۶۰ درصد قیمت لاستیک قبلاً مربوط به مواد بود. عبدالمالکی؛ می‌گوید: ایران سال گذشته ۲۲ میلیون حلقه لاستیک سواری و سه میلیون لاستیک سنگین و کشاورزی تولید کرده، اما امسال در ۹ ماهه توانسته ۱۸ میلیون حلقه تولید کند. به گفته رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران، دلایل توقف سرعت رشد تولید، ناشی از سرکوب قیمت لاستیک و افزایش قیمت مواداولیه بوده است.

با زیانده شدن صنعت تایر، بورس هم کنار می‌کشد

زمانی که قیمت لاستیک سرکوب شود و به دنبال آن قیمت مواداولیه افزایش یابد، این صنعت همانند صنعت خودرو زیانده می‌شود و در نهایت شرکت‌های بورسی سرمایه‌های خود را از این صنعت خارج می‌کنند که این مسأله می‌تواند آینده طرح‌های توسعه‌ای صنعت لاستیک را به خطر بی‌اندازد. سازمان حمایت چندی پیش مصوبه‌ای مبنی بر قیمت‌گذاری لاستیک داد. همین مصوبه نیز توسط ستاد تنظیم بازار تصویب شد و اعمال قیمت‌گذاری دستوری و ملاحظات قیمتی توسط سازمان‌های حاکمیتی و سقف سود مجاز واحد‌های تولیدی توسط سازمان حمایت تا ۱۷ درصد به اصلی‌ترین چالش‌های پیشروی صنعت تایر تبدیل شد. افزایش قیمت ۲۰ درصدی لاستیک در مهرماه و ۱۰ درصد آذر در به ستاد تنظیم بازار داده شد، اما مورد موافقت قرار نگرفت و رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران می‌گوید: در شرایط کنونی اگر قرار باشد صنعت لاستیک طبق روال به فعالیت خود ادامه بدهد، نیازمند ۴۰ درصد افزایش قیمت است.