یک کارشناس اقتصاد بینالمللف گفت: وضعیت ترانزیت خارجی کشور با اشکالات و آسیبهای زیادی روبهرو است که حضور توانمند در این حوزه و استفاده از ظرفیتهای موجود نیازمند رفع این آسیبها از طریق ارائه راهکارهای عملی است. به گزارش مناقصهمزایده، علی ضیایی؛ یکی از اصلیترین دلایل کاهش چشمگیر ترانزیت خارجی کشور را در عدم هماهنگی […]
یک کارشناس اقتصاد بینالمللف گفت: وضعیت ترانزیت خارجی کشور با اشکالات و آسیبهای زیادی روبهرو است که حضور توانمند در این حوزه و استفاده از ظرفیتهای موجود نیازمند رفع این آسیبها از طریق ارائه راهکارهای عملی است. به گزارش مناقصهمزایده، علی ضیایی؛ یکی از اصلیترین دلایل کاهش چشمگیر ترانزیت خارجی کشور را در عدم هماهنگی بین دستگاهی دانست و گفت: وضعیت حالحاضر ترانزیت کشور از سال ۱۳۹۶ با کاهش چشمگیری مواجه شده است و ریشههای این کاهش را باید در دو عامل داخلی و خارجی جستوجو کرد. این کارشناس اقتصاد حملونقل، سه مؤلفه زمان، هزینه و امنیت را از اصلیترین دلایل شکلگیری یک کریدور ترانزیتی در ذهن و عمل تجار دانست و افزود: براساس این نگاه مهمترین نقطهضعف ترانزیتی کشور عدم توجه به مقوله زمان است و این عدم توجه باعث میشود تا مزیت رقابتی کشور در بازار ترانزیت با آسیب جدی مواجه شود. ضیایی؛ به ارائه پیشنهاداتی در این زمینه پرداخت و گفت: اصلاح رویههای مدیریتی در سازمان بنادر و دریا نوردی کشور، بازکردن پرونده جداگانه ترانزیت در دیپلماسی اقتصادی وزارت امورخارجه، راهاندازی ظرفیت ترانزیتی دریای خزر و اصلاح مدیریت، حکمرانی و بهره وری در راهآهن کشور از مهمترین کارهایی است که باید در دستور کار قرار گیرد. وی درخصوص اهمیت کریدور شمال و جنوب، اظهار داشت: در چنین شرایطی یکی از بهترین راههای خلاصی روسیه از این محدودیتها ایران است. ایران به واسطه کریدور شمال-جنوب اختیار آن را دارد تا روسیه را از طریق چابهار به دهانه اقیانوس هند متصل کند. ضیائی؛ ادامه داد: این کریدور راه رهایی روسیه از تنگناهای دریایی فوقالذکر بوده و در چالشهای این کشور در برابر غرب، برگ برندهای راهبردی خواهد بود. کریدور شمال-جنوب همچنین منافع اقتصادی متعددی را برای ایران به همراه داشته و در کنار آوردههای ارزی، جایگاه راهبردی ایران را در سطح منطقه افزایش خواهد داد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.