ناکارآمدی صنعت خودروسازی نتیجه مدیریت دستوری و انحصار است

یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، تأکید کرد: ایجاد انحصار برای خودروسازان داخلی و چینش مدیریتی دستوری و دولتی از جمله دلایل ناکارآمدی صنعت خودروسازی کشور بوده که باید تغییر کند. به گزارش از ایسنا، اقبال شاکری؛ با اشاره به گلایه مقام‌معظم‌رهبری از وضعیت نامطلوب صنعت خودروسازی کشور، بیان کرد: از نظر بنده دو […]

یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، تأکید کرد: ایجاد انحصار برای خودروسازان داخلی و چینش مدیریتی دستوری و دولتی از جمله دلایل ناکارآمدی صنعت خودروسازی کشور بوده که باید تغییر کند. به گزارش از ایسنا، اقبال شاکری؛ با اشاره به گلایه مقام‌معظم‌رهبری از وضعیت نامطلوب صنعت خودروسازی کشور، بیان کرد: از نظر بنده دو مطلب کلیدی درخصوص وضعیت نامطلوب صنعت خودروسازی کشور و ناکارآمدی آن در طول این سالیان حائزاهمیت است. اولین مطلب بحث ایجاد انحصار برای این صنعت است. تجربه ثابت کرده در هرکجا که انحصار ایجاد شده نتیجه عدم کارآمدی و کیفیت پایین بوده است. وی در ادامه، اظهار کرد: زمانی که خودروسازی خارج از میدان رقابت باشد و بازار در اختیار خودروسازان باشد، خودروساز نیز با هر کیفیتی که می‌خواهد خودرو تولید و با هر قیمتی که می‌خواهد عرضه می‌کند. خودروساز دیگر در چنین شرایطی به دنبال ارتقای کیفیت کالای خود متناسب با استانداردهای جهانی نخواهد بود. مدیریت دولتی و دستوری از صنعت خودروسازی کشور باید برچیده شده و با واردات خودرو انحصار ایجاد شده برای خودروسازان داخلی، شکسته شود. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: از سوی دیگر وزارت صمت باید از مدیریت دولتی حاکم بر دو خودروسازی بزرگ کشور خلع‌ید کند. درست که سهم دولت در ایرانخودرو و سایپا خیلی کم است اما سیستم مدیریتی حاکم بر این دو خودروسازی دولتی است. چینش مدیران در این دو خودروسازی دستوری و دولتی است. وی در ادامه، تأکید کرد: ما به جای مدیریت دولتی در خودروسازی به مدیریت کارآمد، متخصص، بازارشناس و خودروشناس نیاز داریم. دو گام مهم برای اصلاح ساختار این صنعت رفع انحصار ایجاد شده و تغییر مدیریت دستوری در این صنعت است. یکی از دلایل اصلی ناکارآمدی این صنعت به وزارت صمت بازمی‌گردد. دستگاه‌های نظارتی نیز کوتاهی داشته‌اند اما نقش اصلی به وزارت صمت باز می‌گردد. مجلس به وزیر صمت دو ماه فرصت داده تا برنامه اصلاح مدیریتی و ساختاری صنعت خودروسازی را ارائه کند. وی افزود: از سوی دیگر برای شکست انحصار در بازار خودرو، مجلس مصوبه‌ای داشت که افرادی که صادرات قطعه انجام می‌دهند، بتوانند خودرو وارد کنند اما هنوز به نتیجه نرسیده است اما مجلس بر این مصوبه خود پافشاری دارد. قطعاً واردات خودرو می‌تواند انحصار ایجاد شده برای خودروسازان داخلی را شکسته و آنان را به ارتقای کیفیت خودروهای تولیدی وادارد. وی در پایان بیان کرد: اگر ما بتوانیم سایه مدیریت دولتی را از صنعت خودروسازی کشور برداریم، اتفاق‌های خوشایندی رخ خواهد داد. رفع انحصار از این صنعت، مدیریت خصوصی و کارآمد و همچنین واردات خودرو تأثیر مثبتی در این صنعت خواهد داشت.