ترکیه ۳۸ هزار زندانی را آزاد می‌کند

    وزیر دادگستری ترکیه اعلام کرد ۳۸ هزار زندانی را که ارتکاب جرایمشان مربوط به قبل از اول ژوئیه امسال باشد، آزاد می‌کند.به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، بکربوزداغ، وزیر دادگستری ترکیه اعلام کرد که این کشور قصد دارد ۳۸هزار تن از مجرمانی را که قبل از اول ژوئیه جرمی مرتکب شده‌اند، […]

    وزیر دادگستری ترکیه اعلام کرد ۳۸ هزار زندانی را که ارتکاب جرایمشان مربوط به قبل از اول ژوئیه امسال باشد، آزاد می‌کند.به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، بکربوزداغ، وزیر دادگستری ترکیه اعلام کرد که این کشور قصد دارد ۳۸هزار تن از مجرمانی را که قبل از اول ژوئیه جرمی مرتکب شده‌اند، به شکل مشروط آزاد کند.این اقدام در چارچوب برنامه‌های اصلاحی دولت ترکیه صورت گرفته و در بحبوحه گزارش‌هایی مطرح شده که بیانگر پر شدن زندان‌های این کشور از مظنونان کودتای ۱۵ ژوئیه است.

افراد آزاد شده قرار است تحت نظارت و مراقبت قرار گیرند. بنا بر اعلام وزیر دادگستری ترکیه، آزادشدگان شامل قاتلان، عوامل دست‌اندرکار تروریسم و مسایل امنیت ملی نمی‌شوند.

دولت ترکیه پس از کودتای اخیر ارتش این کشور دست به بازداشت گسترده در طیف‌های مختلف جامعه زده و تاکنون هزاران تن از نظامیان، خبرنگاران و دیگر مظنونان به اتهام دست داشتن در کودتا بازداشت شده‌اند.

آنکارا، فتح‌ا…گولن، روحانی در تبعید ترکیه را عامل اصلی کودتای نافرجام اخیر می‌داند.

همچنین رجب‌طیب‌اردوغان در اظهاراتی انتقادآمیز علیه مواضع کشورهای غربی بعد از کودتای نافرجام ۱۵ ژوئیه، گفت: غرب پیش از این‌که درباره قربانیان کودتای اخیر ناراحت باشد، درباره وضعیت کودتاچیان ابراز نگرانی می‌کند.

رجب‌طیب‌اردوغان رییس‌جمهور ترکیه در سخنرانی خود در انجمن‌های وکلای ترکیه در آنکارا گفت: اگر کودتای اخیر را کنار بگذاریم، اگر تنها حملات تروریستی که در ماه گذشته توسط پ.ک.ک و داعش در ترکیه رخ داد، در یک کشور اروپایی اتفاق می‌افتاد آن‌ها نیز به‌طور حتم حکم اعدام را احیا کرده و وضعیت فوق‌العاده در کشور اعلام می‌کردند.

وی در ادامه اظهاراتش با انتقاد از گزارش‌های اخیر عفو بین‌الملل درباره شکنجه بازداشت‌شدگان پس از کودتای اخیر در ترکیه گفت: اول اعضای این سازمان باید به اینجا بیایند و از نزدیک مشاهده کنند که در پارلمان ترکیه چه اتفاقی رخ داده است و چگونه ۵۳ نفر از نیروهای امنیتی کشورمان بعد از بمباران امنیتی کشته شدند.

وی ادامه داد: بسیاری از مردم بر روی پل بسفر استانبول توسط کودتاچیان کشته و ساختمان ریاست جمهوری در شب کودتا به آتش کشیده شد. بیایید و ببینید، پس از آن بیانیه‌های خود را صادر کنید. متأسفم که این را می‌گویم اما اگر بیانیه‌های خود را تنها براساس شنیده‌ها صادر کنید، هیچ‌کس به شما احترام نخواهد گذاشت.

رییس‌جمهور ترکیه با انتقاد از رهبران غربی بدون این‌که نامی از کشور خاصی ببرد، اضافه کرد: نگرانی بیش‌تر غرب در برابر شرایط کودتاچیان است. هیچ‌‌کس درباره وضعیت ۲۴۰ شهید و ۲۱۹۵ برادر و خواهری که در شب کودتا زخمی شده‌اند، نمی‌پرسد. آن‌ها بیش‌تر نگران بازداشت‌شدگان و تعلیق شدگان هستند.

اردوغان ادامه داد: ترکیه یک کشور قانونمند است و به این رویه ادامه خواهد داد. در شب کودتای ۱۵ژوئیه، قضات، دادستان‌ها در کنار مردم و نیروهای امنیتی کشورمان در برابر کودتاچیان ایستادند. این مبارزه علیه توطئه‌گران کودتا از همان ساعات اولیه براساس قانون انجام گرفته است.

در همین حال، برخی از اعضای مجلس علیای‌دومای روسیه پیش‌بینی کردند که آنکارا در قالب طرح مبارزه با تروریسم در سوریه به جنگنده‌های روسی اجازه استفاده از پایگاه هوایی اینجرلیک را بدهد.

 

به گزارش پایگاه خبری سیریانیوز، ایگور موروزوف، عضو کمیته امور بین‌الملل مجلس علیای دومای روسیه گفت: ممکن است به دنبال موافقت سوریه و ایران با استفاده جنگنده‌های روسی از پایگاه‌هایشان در حمیمیم (سوریه) و همدان (ایران)، آنکارا نیز پایگاه هوایی اینجرلیک را به روی جنگنده‌های روسی بگشاید.