مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران خرید ۲ فروند شناور رو-رو نیازمند سرمایهگذاری بخشخصوصی مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران، گفت: برای تکمیل زنجیره صادرات دریایی در استان مجوز خرید دو فروند شناور رو-رو برای استان مازندران صادر شده است که برای خرید آن نیاز به سرمایهگذاری بخشخصوصی است. به گزارش مناقصهمزایده، محمدتقی انزانپور؛ در نشست شورای […]
مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران
خرید ۲ فروند شناور رو-رو نیازمند سرمایهگذاری بخشخصوصی
مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران، گفت: برای تکمیل زنجیره صادرات دریایی در استان مجوز خرید دو فروند شناور رو-رو برای استان مازندران صادر شده است که برای خرید آن نیاز به سرمایهگذاری بخشخصوصی است. به گزارش مناقصهمزایده، محمدتقی انزانپور؛ در نشست شورای اداری شهرستان فریدونکنار با بیان اینکه افزایش صادرات از بنادر مازندران نیازمند ملزوماتی است، افزود: برای صادرات دریایی زنجیرهای از نهادها نیاز است که سازمان بنادر یکی از آنهاست. وی با تأکید بر اینکه بنادر مازندران این آمادگی را دارند که محصولات را از طریق دریا به کشورهای همسایه صادر کنند، ادامه داد: متأسفانه با وجود آمادگی بنادر، صادرکنندگان به مسیر زمینی عادت کردهاند و بیشترشان حاضر به امتحان مسیر دریایی نیستند. مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران، وجود بعضی مشکلات را علت بیرغبتی صادرکنندگان از مسیر دریایی دانست و توضیح داد: به عنوان مثال باید حملکنندههایی از بندر مقصد تا بازار فروش وجود داشته باشد تا بتواند این محصولات را در بازار تحویل دهد که نداریم و به همین علت تمایل صادرکنندگان برای استفاده از مسیر دریایی پایین است. وی افزود که با راهاندازی شناور رو-رو مشکل حملکننده از دریا تا جاده حل خواهد شد چرا که کامیونهای حمل بار به وسیله این شناورها حمل و در بندر بر روی کشتی قرار داده میشوند تا کالا را به بازار مقصد صادراتی برسانند .شناورهای رو-رو که برای حمل خودرو و سایر محمولههای طراحی شدهاند، دارای چرخ هستند. این شناورها دارای پلهای متحرکی هستند که امکان ورود و خروج وسایل نقلیه موتوری به داخل کشتی را فراهم میسازند. شناورها رو-رو البته با کشتیهای خودروبر تفاوت دارند. انزانپور؛ با تأکید بر اینکه با خرید شناور رو-رو میزان صادرات دریایی استان افزایش چشمگیری خواهد یافت، گفت: در حالحاضر برای خرید دو شناوری که مجوزش را گرفتهایم، نیازمند ورود سرمایهگذار بخشخصوصی هستیم. وی افزود: سازمان بنادر هم به بخشخصوصی برای خرید این شناورها تسهیلات ویژه کمبهره از محل وجوهات اداره شده، پرداخت خواهد کرد. این مسؤول، گفت: تاکنون دو سرمایهگذار برای خرید شناورهای رو-رو مراجعه کردهاند که اگر بتوانند فرآیندهای مربوطه را طی کنند منتهی به خرید کشتی خواهد شد. مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران، همچنین در این نشست از بهرهبرداری برج دریایی فریدونکنار در تیرماه ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: ساختمان برج کنترل دریایی در هشت طبقه و با ارتفاع ۳۲ متر در حال ساخت است که تاکنون بیش از ۷۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. وی افزود: ساختمان برج بیش از یکهزار و ۷۸۰ مترمربع مساحت دارد که برآورد اولیه هزینه ساخت آن ۱۵میلیارد تومان بوده است ولی تاکنون سازمان بنادر حدود ۲۳ میلیارد تومان برای آن هزینه کرده است .انزانپور؛ افتتاح برج دریایی بندر فریدونکنار را در رونق صید و صیادی منطقه هم مؤثر دانست و بیان داشت: با بهرهبرداری از این برج ما میتوانیم وضعیت آب و هوایی و جوی را در کنار کنترل تردد شناورهای صیادی و تجاری مخابره کنیم که سبب ارتقای ایمنی دریانوردی منطقه خواهد شد. راهاندازی بندر فریدونکنار در سال۱۳۶۹ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و در سال ۱۳۸۶ و همزمان با شهرستان شدن فریدونکنار، ساخت آن پایان یافت و پس از آن تحت نظارت سازمان بنادر و دریانوردی کشور به بخشخصوصی واگذار شد .این بندر با وسعت بیش از ۵۰ هکتار، نخستین بندر خصوصی شمال کشور است و با راهاندازی آن مبادلات بازرگانی و تجاری با کشورهای حاشیه دریای خزر امکانپذیر شده است. فعالیت این بندر چند منظوره در زمینه تخلیه و بارگیری فرآوردههای نفتی، غلات و کالاهای عمومی است که با دو پست اسکله سالانه ظرفیت بارگیری و تخلیه حدود ۷۰۰ هزار تن کالا را دارد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.