حتماً بارها برای شما هم اتفاق افتاده که میخواهید مثلاً هنگام ظهر استراحت کنید و یا صبح یک روز تعطیل ساعت بیشتری بخوابید اما ناگهان صدای گوشخراش خودرو یا موتورسیکلتی رشته افکار شما را از هم پاره میکند، در کنار این صداها هم فریاد پیدرپی فروشندگان دورهگرد، صدای فعالیتهای ساختمانی و هزاران صدای دیگر را […]
حتماً بارها برای شما هم اتفاق افتاده که میخواهید مثلاً هنگام ظهر استراحت کنید و یا صبح یک روز تعطیل ساعت بیشتری بخوابید اما ناگهان صدای گوشخراش خودرو یا موتورسیکلتی رشته افکار شما را از هم پاره میکند، در کنار این صداها هم فریاد پیدرپی فروشندگان دورهگرد، صدای فعالیتهای ساختمانی و هزاران صدای دیگر را اضافه کنید که در کنار هم آرامش شهرنشینان را به ویژه در تهران به هم میزند. به گزارش ایرنا، در واقع امروزه هیاهو، شلوغی و سروصدا به شاخصه اصلی در بیشتر شهرهای کشور تبدیل شده است که در این میان تهران به عنوان پایتخت و شهری شلوغ اوضاع بدتری نسبت به شهرهای دیگر دارد، آمارها نشان میدهد که تهران از لحاظ آلودگی صوتی در صدر جدول قرار دارد و در برخی از مناطق پایتخت این شرایط به وضعیت اضطرار رسیده است که باید حتماً چارهاندیشی شود، در غیر اینصورت عواقب بسیار بدی برای سلامت روح و روان انسانها رقم خواهد خورد. آلودگی صوتی میتواند عوارضی مانند اُفت شنوایی، اختلال در عملکرد، اختلال در خواب، افزایش ترشح هورمونهای استرس، بروز اختلالات قلبی و عروقی و همچنین مشکلات روحی و روانی شود، علاوه بر این آلودگی صوتی بر روی محیطزیست و موجودات آن نیز تأثیر منفی میگذارد، به طوری که منجر به تغییر رفتار و روش زندگی پرندگان و حیواناتی مانند موشهای صحرایی میشود. بررسیها نشان میدهد؛ آلودگی صوتی ناشی از وسایلنقلیه موتوری، فعالیتهای ساختمانی و عملیات عمرانی از عمدهترین دلایل آلودگی صوتی در شهرها هستند، به گفته کارشناسان، موتورسیکلتها ۴۹ درصد، خودروهای سبک ٣۰ درصد، خودروهای سنگین ٢۰ درصد و اتوبوسهای شرکت واحد یک درصد عامل آلودگی صوتی تهران را تشکیل میدهند. شاخص صوت بین ۶۵ تا ۷۰ دسیبل صدایی آزاردهنده برای همه مردم است، صدای بلندتر از ۶۵ دسیبل برای کودکان و بیماران نامناسب است اما اکنون در بیشتر بزرگراههای تهران که کنار مناطق مسکونی قرار دارند، صدایی بین ۷۰ تا ۸۰ دسیبل دارند، براساس آخرین بررسیها از وضعیت آلودگی صوتی پایتخت، آلودهترین قسمت شهر از لحاظ آلودگی صوتی مناطق مرکزی (پرترافیک) و مناطق جنوبی (پرجمعیت) است که ریل راهآهن و فرودگاه در مجاورت آنها قرار دارد، علاوه بر این منابع اصلی آلایندههای صوتی تهران وجود دو فرودگاه عمده در محدوده شهر، شبکه راهآهن در منطقه جنوبی پایتخت و استفاده از وسایلنقلیه مانند سواری، اتوبوس، کامیون و موتورسیکلت است. با توجه به اهمیت موضوع قانون هوای پاک در سال ۱۳۹۶ تصویب شد که در آن بر رفع آلودگی صوتی نیز تأکید شده است، براساس ماده ۲۹ قانون هوای پاک سازمان حفاظت محیطزیست موظف است ضمن شناسایی منابع و کانونهای آلودگی صوتی میزان آلودگی آنها را براساس حدود مجاز تعیین و مراتب را به همراه مهلت رفع آلودگی مذکور به عامل آلودگی صوتی ابلاغ کند، مهلت یادشده و روش سنجش میزان آلودگی براساس دستورالعمل ابلاغی سازمان تعیین میشود و عامل آلودگی موظف است نسبت به رفع آلودگی صوتی مربوط در مهلت مقرر اقدام کند. علاوه بر این وزارت راهوشهرسازی نیز موظف است در اجرای ماده (۳۳) قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان ـ مصوب ۱۳۷۴ـ ، ظرف یک سال از تاریخ لازمالاجراء شدن این تصویبنامه، دستورالعمل کنترل و کاهش آلودگی صدا ناشی از فعالیتهای ساختمانی و سایر ساختوسازها در محدوده شهرها و روستاها را با لحاظ محدودیتهای نوعی، کمی و زمانی تدوین و در قالب مقررات ملی ساختمان ابلاغ کند. بر این اساس سازمان حفاظت محیطزیست طبق وظیفهای که قانون هوای پاک برای این سازمان تعیین کرده با همکاری دانشگاهها اقدام به تعیین حدود مجاز صدا در وسایلنقلیه موتوری مانند موتورسیکلتها، خودروهای سواری و خودروهای سنگین و نیمهسنگین کرده است. سازمان حفاظت محیطزیست، طبق وظیفهای که قانون هوای پاک برای این سازمان تعیین کرده با همکاری دانشگاهها اقدام به تعیین حدود مجاز صدا در وسایلنقلیه موتوری مانند موتورسیکلتها، خودروهای سواری و خودروهای سنگین و نیمهسنگین کرده است. داریوش گلعلیزاده؛ سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیطزیست، در این باره، گفت: براساس قانون هوای پاک با همکاری برخی از دانشگاهها در حال تعیین حدود مجاز صدا در وسایلنقلیه موتوری از جمله موتورسیکلتها، خودروهای سواری سبک و خودروهای نیمهسنگین و سنگین هستیم که حدود مجاز صدا در سواریهای سبک تعیین و ابلاغ شده است و اکنون در حال تهیه این حدود برای موتورسیکلتها هستیم و در مرحله بعدی تعیین حدود خودروهای سنگین و نیمهسنگین تعیین خواهد شد. وی درباره اینکه حدود مجاز صدا در وسایلنقلیه موتوری چگونه تعیین میشود، اظهارداشت: برای انجام این کار ابتدا فراخوان میدهیم و سپس دانشگاهها با ارائه برنامههای خود برای کارهای تحقیقاتی و میدانی انتخاب میشوند و بعد از آن در قالب یک پروژه تحقیقاتی به صورت رندمی صدای تعدادی موتورسیکلت و یا خودرو را اندازهگیری میکنند تا به یک عدد واقعی برسند، یعنی به این برسند که مثلاً چند درصد از خودروها و یا موتورسیکلتهای موجود میتوانند چه حدود صدایی را پاس کنند و همان را ملاک قرار میدهند یعنی تلاش میشود که عدد واقعی باشد و وسیلهنقلیه مورد نظر بتواند در شرایط عادی آن را پاس کند. سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیطزیست، ادامه داد: زمانی که کار میدانی تعیین حدود مجاز تمام شد کارگروههای تخصصی با دستگاههای ذیربط مانند وزارت راهوشهرسازی و وزارت کشور نشست میگذارد و بر روی حدود مجاز بحثهای کارشناسی صورت میگیرد و در نهایت حدود تعیین شده به دولت ارسال و بعد از بررسی در کمیسیونهای تخصصی تصویب و سپس به مراجع ذیربط مانند مراکز معاینه فنی ابلاغ میشود که تمام این روند در تعیین حدود مجاز سواریهای سبک طی شده است. وی تأکیدکرد: با توجه به اهمیت کاهش آلودگی صوتی به ویژه در کلانشهر تهران تلاش میشود تا این کار زودتر انجام شود تا در مراکز معاینه فنی مورد توجه قرار گیرد تا شاهد کاهش آلودگی صوتی موتورسیکلتها که نقش زیادی در آلودگی صوتی و حتی آلودگی هوا در تهران دارند باشیم. گلعلیزاده؛ اظهارداشت: زمانی که این حدود مجاز به مراکز معاینه فنیها ابلاغ شد، آنها دیگر موظف هستند آن را در روند معاینه لحاظ کنند و اگر خودرو یا موتورسیکلتی موفق به پاس کردن آن نشد، نمیتوانند معاینه فنی آن وسیلهنقلیه را تأیید کنند، همچنین پلیس نیز موظف است در صورت مشاهده چنین تخلفی در سطح شهر با آن برخورد قانونی کند تا با در کنار هم قرار گرفتن این قوانین شاهد کاهش آلودگی صوتی در کلانشهر تهران و آرامش میان شهروندان باشیم.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.