حذف کاتالیست‌های تقلبی نیازمند نظارت دقیق و مداوم است

دبیر انجمن تولیدکنندگان کاتالیست ایران، با بیان اینکه بازیافت کاتالیست‌های مستعمل و تولید کاتالیست‌های تقلبی در کارگاه‌های زیرپله‌ای همواره مرسوم است، عنوان کرد: علی‌رغم اینکه واحدهای تولیدی غیرمجاز در گذشته توسط سازمان تعزیرات شناسایی و پلمپ شدند اما لازم است دستگاه‌هایی مانند سازمان محیط‌زیست و تعزیرات نظارت بیشتری بر این موضوع داشته باشند. به گزارش […]

دبیر انجمن تولیدکنندگان کاتالیست ایران، با بیان اینکه بازیافت کاتالیست‌های مستعمل و تولید کاتالیست‌های تقلبی در کارگاه‌های زیرپله‌ای همواره مرسوم است، عنوان کرد: علی‌رغم اینکه واحدهای تولیدی غیرمجاز در گذشته توسط سازمان تعزیرات شناسایی و پلمپ شدند اما لازم است دستگاه‌هایی مانند سازمان محیط‌زیست و تعزیرات نظارت بیشتری بر این موضوع داشته باشند. به گزارش مناقصه‌مزایده، سیدعلی میرمحمدی؛ با اشاره به راهکارهای موجود برای کمک به حذف کاتالیست‌های تقلبی، بیان کرد: اگر معاینه فنی خودرو و موتورسیکلت‌ها از چهار سال به یک سال کاهش پیدا کند، می‌توان کنترل بیشتری در این زمینه داشت و از شدت آلودگی هوا جلوگیری کرد. همچنین معاینه فنی وسایل‌نقلیه باید به دقت و با نظارت بیشتری انجام شود. دبیر انجمن تولید کنندگان کاتالیست ایران، بهترین راه حذف کاتالیست‌های تقلبی را فرهنگ‌سازی توسط دستگاه‌های مسؤول عنوان و بیان کرد: سازمان محیط‌زیست، پلیس، مراکز معاینه فنی و خودروسازان با انجام تست‌ها می‌توانند به فرهنگ‌سازی در این زمینه کمک کنند. میرمحمدی؛ یادآور شد: سخت‌گیری در کیفیت کاتالیست در صنایع دیگر به ویژه صنعت نفت باعث شده تولیدکنندگان با تمرکز بر تولید کاتالیست‌های با کیفیت رضایت مصرف‌کننده را جلب کنند. به همین دلیل کاتالیست‌های تقلبی در سایر صنایع قابل تشخیص هستند و تولیدکننده در صورت تخلف جریمه خواهد شد اما در صنایع موتورسیکلت و خودرو چون مصرف عامیانه هستند نظارت‌ها کمتر است و این مهم جز با نظارت مداوم و هماهنگی دستگاه‌های مربوطه میسر نخواهد شد. دبیر انجمن تولیدکنندگان کاتالیست ایران، درخصوص راه تشخیص کاتالیست‌های تقلبی و اصل، گفت: تشخیص کاتالیست اصل و تقلبی امری تخصصی است و یکی از راه‌هایی که می‌توان از اصل بودن کاتالیست اطمینان پیدا کرد مراجعه به نمایندگی‌های خودرو است چرا که تست و تعویض کاتالیست در معرض دید مشتری انجام می‌شود.