معاون ساخت و توسعه راهآهن اعلام کرد مهمترین پروژههای ریلی که سال آینده به بهرهبرداری میرسند معاون ساخت و توسعه راهآهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور، جزییات پروژههای ریلی که سال آینده به بهرهبرداری میرسند را اعلام کرد. به گزارش مناقصهمزایده، عباس خطیبی؛ گفت: ضرورت توسعه کریدورهای شمال به جنوب و شرق به […]
معاون ساخت و توسعه راهآهن اعلام کرد
مهمترین پروژههای ریلی که سال آینده به بهرهبرداری میرسند
معاون ساخت و توسعه راهآهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور، جزییات پروژههای ریلی که سال آینده به بهرهبرداری میرسند را اعلام کرد. به گزارش مناقصهمزایده، عباس خطیبی؛ گفت: ضرورت توسعه کریدورهای شمال به جنوب و شرق به غرب در کشور احساس میشود در سالهای بعد از احداث راهآهن سراسری، کشور سعی در توسعه کریدورها داشته است که نمونه آن ساخت راهآهن خواف به هرات در راستای توسعه کریدور شرق به غرب بود و حتی امکان اتصال به راهآهن چین را داشت و ما میتوانستیم احیاگر راه ابریشم ریلی باشیم. وی با طرح این سؤال که آیا در احداث پروژههای ریلی اولویتبندی داریم یا خیر، گفت: این اولویتبندیها شکل گرفته و در راستای تأمین اهداف توسعهای کشور است. شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور از سال ۸۴ به بعد که احداث شد به نیابت از وزارت راهوشهرسازی توسعه بخش ریلی را در دست گرفته و این حرکت توسعهای را آغاز کرده است و سه رویکرد در طرحهای ریلی داریم. اولویت اول، توسعه کریدور شمال-جنوب، اولویت دوم، توسعه کریدور شرق به غرب و اولویت سوم، توسعه زیرساختهای ترانزیتی است. معاون ساخت و توسعه راهآهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور، کریدور شمال- جنوب را ۱۳ هزار کیلومتر و از بندر بمبئی هند تا هلسینکی پایتخت فنلاند عنوان و اظهار کرد: بخش بندرعباس تا آستارای آن در ایران قرار دارد که راهآهن بندرعباس تا رشت احداث شده و از رشت یک شاخه به دریای خزر شامل بنادر کاسپین و انزلی و یک شاخه دیگر به آستارا جهت اتصال به شبکه ریلی آذربایجان میرود. خطیبی؛ با اشاره به احداث خط آهن قزوین- رشت به طول ۱۶۴ کیلومتر در سال ۹۷ که مهمترین، سختترین و سنگینترین بخش این مسیر بود، احداث شده و یکی از شاهکارهای مهندسی کشور است. در ادامه، دو مسیر داریم: یکی به سمت انزلی و کاسپین و دیگری آستارا که مسیر رشت – آستارا بسیار پیچیده و سنگین است. معاون ساخت و توسعه راهآهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور، مسیر رشت- کاسپین به طول ۳۵ کیلومتر را دارای ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دانست و افزود: این خط آهن امیدواریم طی شش ماه نخست سال آینده به بهرهبرداری برسد که با افتتاح آن کریدور شمال- جنوب به صورت ترکیبی از بندرعباس تا بندر کاسپین و سپس با کشتی رو-رو به سمت روسیه تکمیل اجرایی خواهد شد. وی پروژههای ریلی در دنیا را ابرپروژه دانست و ادامه داد: راهآهن رشت- آستارا از جمله این ابرپروژهها است که به ۲۰ هزار میلیارد تومان منابع نیاز دارد. اجرای این پروژه آغاز شده ولی تأمین مالی آن زمان بر است بهخصوص که ظرفیتهای بودجه عمرانی قانون بودجه سنواتی، پاسخگوی تأمین مالی آن نیست. خطیبی؛ درباره پروژه راهآهن چابهار- زاهدان تصریح کرد: از محل صندوق توسعه ملی، منابع آن تأمین شده و پروژه به سرعت در حال اجراست. امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۲ این پروژه به بهرهبرداری برسد. وی با تأکید بر اینکه در صورت تأمین منابع این امکان را داریم که سال آینده هزار کیلومتر پروژه ریلی به مردم تقدیم کنیم گفت: از سه روش فاینانس داخلی، فاینانس خارجی و تهاتر، پروژه راهآهن رشت-آستارا تأمین مالی میشود که در حال مذاکره برای نهایی کردن این ظرفیتها هستیم. همچنین راهآهن گرگان- بجنورد- مشهد از ظرفیتهای ماده ۵۶، فاینانس و تسهیلات بانکی اهداف میشود. فقط پروژه چابهار- زاهدان بود که از ظرفیت صندوق توسعه ملی ساخته شد و با پیشرفت ۵۷ درصدی در حال احداث است. بدون تحقق منابع مالی امکان آغاز پروژههای ریلی وجود ندارد. خطیبی؛ پروژههای آماده افتتاح در ماههای آتی را اعلام کرد که به شرح زیر است:
پروژه ریلی میانه-تبریز که قطعه میانه-بستانآباد افتتاح شده و قطعه بستانآباد-تبریز به طور ۴۴ کیلومتر اواخر امسال یا بهار سال آینده افتتاح میشود.
پروژه زاهدان-خاش به طول ۱۵۸ کیلومتر که امیدواریم امسال به بهرهبرداری برسد.
پروژه همدان-سنندج در دست ساخت است که کردستان را به شبکه ریلی متصل میکند و سال آینده به بهرهبرداری خواهد رسید.
راهآهن میانه-اردبیل به طول ۱۶۵ کیلومتر که شهریور سال آینده افتتاح میشود.
راهآهن رشت-کاسپین در شش ماهه اول سال آینده افتتاح خواهد شد.
وی تأکید کرد: تاکنون ۲۲ مرکز استان به شبکه ریلی متصل شدهاند که با توجه به در دست ساخت بودن راهآهن مبارکه-شهرکرد طی یک سال آینده سه مرکز استان دیگر شامل شهرکرد، اردبیل و سنندج به شبکه ریلی متصل خواهند شد و مجموعاً ۲۵ مرکز استان به خط آهن وصل میشوند. خطیبی؛ طول خط آهن در سالهای قبل از انقلاب را چهار هزار و ۵۰۰ کیلومتر و در حالحاضر ۱۴ هزار و ۲۰۰ کیلومتر با افزایش سه برابری عنوان و اظهار کرد: در تمامی سالهای پس از انقلاب مسیر خودکفایی صنعت ریلی را به تدریج طی کردهایم و در حالحاضر در ساخت پروژههای ریلی به خودکفایی صددرصدی رسیدهایم و هیچ وابستگی چه از نظر مهندسی و چه از نظر تجهیزات به خارج از کشور نداریم. وی یادآور شد: تنها حلقه مفقوده خودکفایی صنعت زیرساخت ریلی، ریل ملی بود که ذوبآهن از سه سال قبل ریل ملی را تولید میکند و تمام تجهیزات آن اعم از شمش و آلیاژها و خود ریل در داخل تولید میشود. ما حتی در تراورسهای بتنی و پیچ و ادوات هم وابسته به واردات بودیم اما الان همگی در داخل تولید میشوند حتی سالانه مجبور بودیم ۶۰ هزار تن ریل وارد کنیم که اگر صنعت ریل ملی نداشتیم تحریمها، صنعت ریلی ما را فلج میکرد. به گفته خطیبی؛ کیفیت تولید ریل ملی از همتاهای هندی، ترکیهای و چینی آن هم بهتر هستند. ما حتی در عرصه سیستمهای ارتباطی ریلی هم با توجه به اتکاء به شرکتهای دانشبنیان وابسته به دانشگاههای تهران و شریف به خودکفایی رسیدهایم و نیازمند واردات نیستیم. معاون ساخت و توسعه راهآهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور درباره ساخت راهآهن شیراز-بوشهر، گفت: ساخت این خطآهن به طول ۴۵۰ کیلومتر آغاز شده و در دو جبهه شامل ۱۰۰ کیلومتر از سمت شیراز و ۱۰۰ کیلومتر از سمت بوشهر پروژه را آغاز کردهایم که مسیر بسیار پرهزینهای است. در تلاشیم تا پروژههای نیمهتمام را به اتمام برسانیم اما با توجه به منابع محدود، پروژهها را اولویتبندی میکنیم. درخصوص راهآهن شیراز-بوشهر نیز با چینیها درخصوص فاینانس آن مذاکره کردهایم و حتی به قرارداد هم نزدیک شدیم اما شرایط تحریمی مشکلاتی برای ما ایجاد کرد. وی به راهآهن درود-خرمآباد اشاره کرد و گفت: ساخت این مسیر به طول ۱۲۵ کیلومتر در دست اجرا است اما روند آن کند است؛ بلندترین تونل ریلی کشور و منطقه در این مسیر احداث میشود که به ۳۰ کیلومتر میرسد. ۱۱ کیلومتر از آن احداث شده که با سفر رئیسجمهور به لرستان، منابعی به آن تزریق شد. امیدواریم ظرف سه سال آینده به خرمآباد برسیم.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.