بودجه بی سر و دم اشکم!

                حرف‌های خودی و بی‌خودی بودجه بی سر و دم اشکم!  اینجور که پیداست کم‌کم دولتیان باید به‌فکر برگشت دادن بودجه از مجلس باشند و عملیات جرح و تعدیل را خودشان در بودجه انجام دهند وگرنه با این روند تحولات و زدن سر و دم منابع و درآمدها و افزودن سفره مخارج و هزینه‌ها در […]

                حرف‌های خودی و بی‌خودی

بودجه بی سر و دم اشکم!

 اینجور که پیداست کم‌کم دولتیان باید به‌فکر برگشت دادن بودجه از مجلس باشند و عملیات جرح و تعدیل را خودشان در بودجه انجام دهند وگرنه با این روند تحولات و زدن سر و دم منابع و درآمدها و افزودن سفره مخارج و هزینه‌ها در کمیسیون تلفیق، بعید نیست آخر کار یک شتر، گاو و پلنگ داستان‌دار پُرکسری و حاوی مقدار قابل‌توجه‌ای پوسته گردو، تحویل قوه اجرابی شود که از آفتاب سال نو باید کاسه چه کنم چه کنم در دست بگیرند و عملیات دوخت‌ودوز نه از ماه‌های پایانی سال بلکه از روز اول برای هَم آوردن سر و تَه بودجه در دستور کار دولتیان قرار گیرد.

حذف ارز ترجیحی که شاه‌بیت درآمدی جدید محسوب می‌شد، قرار است نیم‌بند اجراء شود، (هرچند موکلان محترم می‌فرمایند حذف ارز ترجیحی کلاً منتفی شده ولی ظاهراً به جز گندم و دارو برای دیگر اقلام آنچنان ارز ترجیحی اختصاص داده نشده است) و اگر هم همه چیز کما فی‌السابق است و قرار است مثل امسال شاهد ارز ترجیحی برای نهاده دامی و شکر و روغن باشیم‌، همان حذف شدن ارز ترجیحی بسیار سنگین‌تر آبرومندتر است!

به هرحال دولت برای حذف صددرصد ارز دولتی حساب ویژه باز کرده بود و با رأی نیاوردن این مورد، بخشی از منابع علی‌الحساب از دسترس خارج می‌گردد، هزینه‌های جدید و ایضاً طرح‌هایی مثل رتبه‌بندی و همسان‌سازی حقوق‌ها هم که دیر یا زود دست دولت جوانبخت را می‌بوسد و بار مالی آن در بودجه آنچنانی که باید دیده نشده است و یک‌جورایی تعارف و رودربایسی و امید به خدا برویم ببینیم چه می‌شود در مورد آنها در بودجه به چشم می‌خورد، بحث برجام و افزایش قیمت نفت و احیاناً آزادسازی پول‌ها و درآمدهای بالای نفتی در سال آینده هم که گردو‌هایش شمارش دارد و دست دولت برای برداشت خارج از بودجه‌ای محدود است.

به هرحال صاحب و مجری و پاسخگوی اول و آخر بودجه دولت است و اگر حسب فرمایش معاون پارلمانی نگرانی‌هایی برای به هم ریختن شاکله و ساختار منابع و مصارف بودجه‌ای که حاصل پخت و پز کمیسیون تلفیق است‌، وجود دارد و اگر قرار است بعد از تصویب و تأیید و ابلاغ بودجه‌، کار به ارسال متمم و اصلاحیه و لایحه بکشد، بهتر است تا فرصت هست فکری برای آن بشود، بالاخره خانه پُرش هم می‌توان با بودجه یک‌دوازدهم و سه‌دوازدهم گذران کرد ولی بودجه‌ای که نامتقارن و نامتوان باشد، سوهان روح دولت و ملت است.

جناب دولت، با قراردادن حذف ارز ترجیحی در بودجه دنبال شریک کردن مجلس در این جراحی عمیق داشت و حضرات وکیل‌المله هم وارد این شراکت که آخر و عاقبتش نه در بودجه و نه در حرف و برنامه مجریان معلوم نبود، نشدند ولی احتمالاً دولت جوانبخت در سال دوم صدرات خود رأساً دست به چاقو شده و به‌طور مبسوط از خجالت ارز ترجیحی برآمده و دل به دریا زده و تبعات این کار را هم تمام‌قد گردن بگیرد!

 ما که می‌گوییم دولت همین حذف نیم‌بند ارز ترجیحی را سفت و سخت بچسبد، پرداخت یارانه جدید هم که احیاناً در مجلس رأی نمی‌آورد و از این جهت کسی از دولت طلبکار نمی‌شود، عزیزان برنامه‌ریزی و بودجه‌بند و تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز‌، جسارتاً سر صبر و با حوصله بنشینند و یک برنامه پنج‌ساله سر و تَه معلوم استخوان‌دار که تأیید صاحب‌نظران و متخصصان خارج از قوه مجریه را هم با خود دارد، برای حذف ارز ترجیهی و مدیریت تبعات و نتایج آن که باعث فشار بیش از حد و تورم افسارگسیخته نشود تهیه نمایند و گوش شیطان‌ کَر سال دیگر در بودجه گنجانده و تحویل مجلس دهند و از خیر اشالا و ماشالا و سنگ مفت گنجشک مفت و تخیل و فانتزی و شعار و باید و حتماً و احیاناً همینه که هست و همیشه حق با ماست و این قسم عبارات و افعال بگذرند که این به خیر و صلاح نزدیک‌تر است.

 

                                            هوشنگ‌خان