مدیرکل ترانزیت سازمان راهداری خبر داد افزایش ۱۰۱ درصدی ترانزیت جادهای در ۱۰ ماهه امسال مدیرکل ترانزیت و حملونقل بینالمللی سازمان راهداری و حملونقل جادهای، از افزایش ۱۰۱ درصدی ترانزیت جادهای در ۱۰ ماه اول امسال خبر داد و گفت: میتوانیم تزانزیت جادهای را در صورت برداشته شدن تحریمها و حل سایر مشکلات و موانع […]
مدیرکل ترانزیت سازمان راهداری خبر داد
افزایش ۱۰۱ درصدی ترانزیت جادهای در ۱۰ ماهه امسال
مدیرکل ترانزیت و حملونقل بینالمللی سازمان راهداری و حملونقل جادهای، از افزایش ۱۰۱ درصدی ترانزیت جادهای در ۱۰ ماه اول امسال خبر داد و گفت: میتوانیم تزانزیت جادهای را در صورت برداشته شدن تحریمها و حل سایر مشکلات و موانع داخلی تا ۲۰ میلیون تن در سال آینده و ۵۰ میلیون تن در سالهای آتی افزایش دهیم. به گزارش مناقصهمزایده، جواد هدایتی؛ اظهار کرد: درباره ترانزیت تأکیدات ویژهای از رئیسجمهور تا مجلس و وزرا برای توسعه آن صورت گرفته و ملاقاتهای بسیاری با کشورهای مختلف انجام شده است. وی افزود: همچنین در مذاکراتی که با کشورهای دیگر از جمله کشورهای عضو شانگهای داشتهاند بر اهمیت این موضوع و توسعه آن تأکید شده است. که چشم انداز بسیار خوبی را برای تحقق آن ترسیم میکند از سوی دیگر وضعیتی که در دنیا شاهد آن هستیم سبب شده تا پس از شیوع ویروس کرونا هزینه حملونقل دریایی افزایش دو تا سه برابری داشته باشد و این مسأله سبب شده تا تمایل به سمت کریدوهای زمینی به وجود بیاید، البته براساس پیشبینیها و ارزیابیها این فرصت، دو ساله برآورد شده است. مدیرکل ترانزیت و حملونقل بینالمللی سازمان راهداری و حملونقل جادهای، ادامه داد: با توجه به موقعیت جغرافیایی که داریم میتوانیم بای پس خوبی برای تجارت شرق به غرب و شمال به جنوب باشیم و در این زمینه میتوانیم ایفای نقش کنیم. بزرگترین مزیت در این زمینه این است که تجارت بینالمللی از طریق دریای سرخ و کانال سوئز اتفاق بیفتد چرا که چین و هند به عنوان اقتصادهای نوظهور دنیا میتوانند تجارت خود را از این طریق به اروپا و غرب انجام دهند و این روند تجارت نیز میتواند به صورت بالعکس انجام شود. در این راستا ایران از طریق مبادی جنوبی یا کشورهای شمالی میتواند این سهم ترانزیتی را برای خود در اختیار بگیرد. وی همچنین درباره آخرین وضعیت ترانزیت جادهای در کشور، اظهار کرد: در ۱۰ ماه امسال هفتونیم میلیون تن ترانزیت در بخش جادهای انجام شده است که تا پایان سال میتوانیم تا ۹ میلیون تن آن را افزایش دهیم که با رشد ۱۰۱ درصدی نسبت به سال گذشته مواجه خواهد شد. همچنین با احتساب ترانزیت دو میلیون تنی در در حوزه ریلی این عدد به رکورد ترانزیت ایران در سالهای گذشته که حدود ۱۳ میلیون تن بود نزدیک میشود. هدایتی؛ اضافه کرد: اگر مشکل با مرزهای ترکمنستان و افغانستان را در سالهای گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و طالبان نداشتیم، میتوانستیم رکورد ۱۳ میلیون تنی را در سالجاری برای ترانزیت ثبت کنیم اما اگر مذاکرات وین به نتیجه برسد و تحریمهای ظالمانه بانکی و اقتصادی علیه ایران برداشته شود و از سوی دیگر مشکلات پیشروی داخلی و موانع را برداریم، میتوانیم ترانزیت جادهای را تا ۲۰ میلیون تن در سال آینده افزایش دهیم که رکورد بسیار بزرگی است همچنین برای رسیدن به هدف ۵۰ میلیون تنی در ترانزیت برای چهار سال یا هشت سال پیش میتوانیم فکر کنیم و برای آن برنامهریزی کنیم. مدیرکل ترانزیت و حملونقل بینالمللی سازمان راهداری و حملونقل جادهای، گفت: رسیدن به هدف ۵۰ میلیون تنی برای ترانزیت نیازمند چند تغییر و تحول اساسی است چرا که نه تنها باید زیرساختها را توسعه دهیم بلکه ضروری است تا به شبکه حملونقل منطقهای در حوزه ریلی و جاده متصل شویم و مهمتر از آن این که در زمینه نرمافزاری یک مدیریت واحد باید داشته باشیم و بسترهای اجرایی و مدیریت را باید یکپارچه در پایانههای مرزی ببینیم. وی اعلام کرد یکی دیگر از مشکلات موجود بر سر راه توسعه ترانزیت جاده ای این است که قیمت ناوگان در ایران حدود هشت تا ۱۰ برابر بیشتر از قیمت آن در کشورهای همسایه مانند عراق افغانستان ترکیه و… است بنابراین باید در این زمینه مشکلات را حل کنیم و با توافقات دو و چند جانبه و با کشورهای مختلف هزینه ترانزیت را برای رانندگان خودمان کاهش داده و حملونقل بینالمللی را روانسازی کنیم همچنین باید بخشخصوصی در این زمینه تقویت شود و با اتصال آن به سرمایهگذاران به شرکتهای چندملیتی فعال در حوزه ترانزیت وضعیت حملونقل بینالمللی و لجستیک را ارتقاء دهیم.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.