اعمال تخفیف‌ برای نوسازی ناوگان فرسوده حمل‌ونقل عمومی کشور امری ضروری است

  مدیر عامل سازمان تاکسیرانی تهران، گفت: طبق استاندارد شورای‌عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور تنها خودروهای پژو۴۰۵ دوگانه‌سوز و سمند EF7 پایه‌گازسوز موجود در سبد تولیدات گروه خودروسازی ایران‌خودرو مجوز شماره‌گذاری برای تاکسی را دریافت می‌کنند. این بدین معناست که براساس بخشنامه مذکور خودروهایی که در فرآیند نوسازی ناوگان فرسوده تاکسی به‌عنوان خودروی جایگزین اختصاص […]

 

مدیر عامل سازمان تاکسیرانی تهران، گفت: طبق استاندارد شورای‌عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور تنها خودروهای پژو۴۰۵ دوگانه‌سوز و سمند EF7 پایه‌گازسوز موجود در سبد تولیدات گروه خودروسازی ایران‌خودرو مجوز شماره‌گذاری برای تاکسی را دریافت می‌کنند. این بدین معناست که براساس بخشنامه مذکور خودروهایی که در فرآیند نوسازی ناوگان فرسوده تاکسی به‌عنوان خودروی جایگزین اختصاص می‌یابند، متأسفانه نسبت به زمان قبل از ابلاغ اخیر سازمان امور مالیاتی برای شماره‌گذاری نهایی خودروی جدید با افزایش قیمت میانگین سه میلیون تومانی مواجه شده‌اند که این اقدام بی‌گمان فشار مضاعف به این قشر زحمتکش و آسیبپذیر را به دنبال دارد. بـه گزارش مناقصه مزایده به نقل از روابــط‌عمومی سـازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، مهدی اسماعیل‌بیگی؛ افزود: اعمال تخفیف‌های متناسب در فرآیند نوسازی ناوگان فرسوده حمل‌ونقل عمومی کشور از ضروری‌ترین موضوعاتی است که لازم است با هدف مساعدت به تاکسیران‌ها مدنظر قرار گیرد و بروز هرگونه خلل در این زمینه انباشتگی فرسودگی در ناوگان تاکسیرانی در کلانشهرها را موجب می‌شود که در حال‌حاضر هم به دلیل تسامح و بی‌توجهی‌های صورت پذیرفته از سوی نهادهای ذی‌ربط با همین معضل که از بزرگ‌ترین معضلات مترتب بر مقوله حمل‌ونقل عمومی در زمینه تاکسیرانی است، مواجه هستیم. مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران، در ادامه تاکسیران‌ها را قشری خدوم که با مشکلات معیشتی فراوانی دست‌وپنجه نرم می‌کنند خواند و گفت: اینکه در شرایط اقتصادی کنونی صرفاً کسب‌وکار تاکسیرانان را براساس نرخ‌گذاری سالانه کرایه تاکسی کنترل و محدود کنیم و از سوی دیگر در بازار سایر خدمات و کالاها نظارت کافی نباشد، فشار عدم تناسب درآمد تاکسیران با هزینه‌های روزمره تاکسی و حتی معیشت خانواده تاکسیران را هیچ منطقی نمی‌تواند بپذیرد. همزمان با چنین وضعیتی شاهد اضافه شدن هزینه‌های جانبی مانند مالیات عوارض شماره‌گذاری در سبد هزینه‌های تاکسیرانان هستیم که نشان از گسستگی مراجع قانون‌گذار از جامعه تاکسیرانی و ناآشنایی ایشان به دردها و مطالبات تاکسیرانان دارد. وی تصریح کرد: رسیدگی به دشواری‌های جامعه تاکسیران‌ها، دغدغه و مساعدت تمامی مسؤولان ذی‌ربط را طلب می‌کند و می‌بایست در تمامی موضوعات مرتبط رفاه و معیشتشان مدنظر قرار گیرد. چراکه شهرداری تهران و سازمان تاکسیرانی به‌تنهایی قادر به رفع مشکلات تاکسیران‌ها نیستند. اسماعیلبیگی؛ سپس از وظایف دولت در زمینه توسعه حمل‌ونقل درون و برون‌شهری کشور در محورهای مختلفی نظیر بهینه‌سازی تولیدی خودرو در کشور از طریق حمایت از تولید خودروهای برقی و دو نیرویی (هیبریدی) سخن گفت و افزود: از ابتدای سال ۱۳۹۱ تکلیف توسعه حمل‌ونقل درون و برونشهری برعهده دولت نهاده شد که هم‌اکنون در آستانه آغاز سال ۱۴۰۱ و پس از گذشت ۱۵ سال از زمان تصویب این قانون و نیز ۱۰ سال از مهلت تعیین شده برای دولت،‌ اقدام موثری به چشم نمی‌خورد و در سطح تولیدات خودروسازان داخلی کشور، نیز تنها شاهد رونمایی از تعداد انگشت‌شمار از خودروهای نمونه برقی و هیبریدی تولید شده توسط برخی فعالان داخلی بوده‌ایم. ، وی در پایان، تصریح کرد: اگر درصدد رفع معضلاتی نظیر آلودگی هوا، توسعه و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و… هستیم می‌بایست در همه بخش‌ها با تمام توان و بدون فوت وقت همراه و همگام تاکسیرانان پیش برویم.