اجرای کامل طرح کهاب در گروی ۲۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار

رئیس صنف جایگاه‌داران کشور، گفت: مصوبات مرتبط با قانون هوای پاک و آیین‌نامه‌های مربوطه چند سال است که تدوین شده اما تأمین مالی لازم برای اجرای طرح کهاب (جمع‌آوری بخار بنزین) در جایگاه‌ها صورت نگرفته و این در حالی است که اجرای کامل طرح کهاب در پمپ‌بنزین‌ها ۲۰۰۰ میلیارد تومان بودجه نیاز دارد. به گزارش […]

رئیس صنف جایگاه‌داران کشور، گفت: مصوبات مرتبط با قانون هوای پاک و آیین‌نامه‌های مربوطه چند سال است که تدوین شده اما تأمین مالی لازم برای اجرای طرح کهاب (جمع‌آوری بخار بنزین) در جایگاه‌ها صورت نگرفته و این در حالی است که اجرای کامل طرح کهاب در پمپ‌بنزین‌ها ۲۰۰۰ میلیارد تومان بودجه نیاز دارد. به گزارش مناقصه‌مزایده، اسدا… قلیزاده؛ با بیان اینکه آیین‌نامه کنترل و کاهش آلودگی هوا دارای ابهاماتی است و تا آنجا که ما مطلع هستیم مهم‌ترین رکن آن یعنی تأمین مالی انجام نشده است، اظهار کرد: تجهیزات مربوط بعضاً وارداتی هستند و با افزایش نرخ ارز دچار تغییرات قیمتی می‌شوند. هم‌اکنون حداقل ۲۰۰۰ میلیاردتومان بودجه برای اجرای کامل طرح در جایگاه‌ها نیاز است و چون نگهداری از تجهیزات مربوطه بسیار گران است بایستی هزینه مربوطه به جایگاه‌داران پرداخت شود. وی ادامه داد: باتوجه به اینکه اجرای این طرح هزینه‌های جایگاه‌ها را تا ۲۰ درصد افزایش می‌دهد و در احداث جایگاه جدید نیز به همان میزان باید سرمایه‌گذاری بیشتری انجام شود، گفت: جایگاه‌داران و مجموعه صنفی ما از اوایل سال تلاش‌های بسیاری برای رفع مشکلات مربوطه در جهت اجرایی شدن طرح کهاب انجام داده‌اند و مستندات آن موجود بوده و موارد و موانع را به هیأت دولت و مسؤولین نفتی اعلام کردیم که مهم‌ترین مورد کمبود منابع مالی و تدوین قطعی استانداردهای لازم است. رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی صاحبان اماکن فروش و عرضه فرآورده‌های نفتی، افزود: براساس ماده ۱۶ اصلاحی آیین‌نامه کنترل و کاهش آلودگی هوا جایگاه‌داران تکلیفی مبنی بر پرداخت هزینه‌های این طرح ملی ندارند و فقط باید همکاری کنند که همکاری لازم وجود دارد و حتی در مصوبه برای روزهایی که جایگاه به دلیل اجرای طرح تعطیل می‌شود می‌بایست عدم‌النفع به آن پرداخت شود و اصولاً همه دستگاه‌ها باید نوعی هماهنگ باشند که اخلالی در سوخت‌رسانی به واسطه اجرای طرح یا نظارت بر آن ایجاد نشود. وی با اعلام اینکه تعداد جایگاه‌هایی که طرح کهاب در آنها کاملاً و در هر سه بخش اجراء شده درصد ناچیزی از کل جایگاه‌هاست، توضیح داد: در بیش از ٥٠ درصد جایگاه‌ها، جایگاه‌دار باید درآمد یک‌سال خود را برای اجرای این طرح هزینه می‌کرد و چون این کار شدنی نبود، هیأت وزیران تخصیص بودجه را به عنوان راه‌حل مصوب کرد که متأسفانه تخصیص نیافته است و تجهیزات هر سال گران‌تر می‌شود. قلیزاده؛ با اشاره به معضلاتی که این مصوبه ایجاد کرده است، گفت: متأسفانه به جای حل اصل مشکل و اجراء شدن طرح، وزارت بهداشت با توجه به بند ۶ مصوبه و تفسیر خودش از مواد ۹۱ و ۹۵ قانون کار، شرکت‌هایی را به جایگاه‌ها هدایت می‌کند که از آن‌ها پول بگیرند و آلایندگی را در جایگاه بسنجند؛ در حالی‌که هیچ مستندی مربوط به پرداخت هزینه توسط جایگاه‌دار وجود ندارد. البته در تعامل با وزارت بهداشت برای پایان دادن به این موضوع هستیم و معتقدیم دستگاه‌های اجرایی نباید هزینه نظارت خود را از جیب بخش‌خصوصی تأمین کنند و اصلاً چنین نظارتی از مسیر خود منحرف می‌شود و تا این طرح اجراء نشده آلایندگی‌سنجی معنایی ندارد و پایش بدون اجرای طرح به هیچ هدفی نمی‌رسد. وی افزود: اقدام وزارت بهداشت در تعقیب قضایی جایگاه‌داری که حاضر نیست هزینه نظارت دستگاه اجرایی را بپردازد منصفانه و زیبنده نیست و مورد اعتراض جدی جایگاه‌داران سراسر کشور است و هر روز این اعتراضات بیشتر می‌شود که در هر حال تعامل با این وزارتخانه و دستگاه قضایی هستیم تا مشکل حل شود. به گفته وی؛ بررسی‌ها نشان از تأثیر دو درصدی اجرای طرح کهاب در کاهش آلودگی هوا دارد و در قانون هوای پاک عوامل متعددی درخصوص منابع تولید آلودگی متحرک و ثابت باید مورد توجه قرار گیرد، ولی جایگاه‌داران به عنوان بخشی از جامعه، علاقه‌مند به اجرای طرح‌های مربوطه هستند و درخواست منطقی آن‌ها مبنی بر تأمین منابع مالی از سوی دولت و صدور تصویب‌نامه‌های بدون ابهام بایستی مورد توجه قرار گیرد. قلیزاده؛ با اشاره به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جایگاه‌های سوخت و اینکه از زمان شیوع کرونا جایگاه‌داران بیش از ۱۴۰ میلیارد تومان برای رعایت پروتکل‌ها از سرمایه شخصی هزینه کرده‌اند، گفت: در جایگاه‌های سوخت وسایل حفاظت فنی و بهداشتی کارکنان توسط جایگاه‌دار تأمین و در اختیار آن‌ها قرار داده می‌شود و این مجموعه صنفی نیز تمام تلاش خود را مبنی بر رصد موضوع انجام می‌دهد. طرح کهاب (کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخارات بنزین) شامل سه مرحله است که مرحله یک آن شامل لوله‌کشی از مخازن زیرزمینی تا محل تخلیه جایگاه‌های عرضه سوخت، در همه جایگاه‌های سراسر کشور اجرایی شده؛ مرحله دوم این طرح شامل بازیافت بخارات بنزین در خود جایگاه‌های عرضه سوخت و مرحله سه نیز شامل نصب دستگاه‌های استحصال بخارات بنزین در جایگاه‌هاست.