اعطای حق بهره‌برداری از محورهای ریلی به بخش غیردولتی

کارشناس اقتصاد حمل‌ونقل، گفت : تسهیل ورود بخش غیردولتی به حوزه‌ حمل‌ونقل ریلی از وظایف دولت و شرکت راه‌آهن است که تاکنون عملی نشده است، هر چند که مجوز ورود بخش غیردولتی با مصوبه سال ۱۳۸۸ مبنی بر تعیین سهم بهینه بخش‌های دولتی و غیردولتی از فعالیت‌های راه و راه‌آهن، داده شده است؛ راه‌آهن می‌تواند […]

کارشناس اقتصاد حمل‌ونقل، گفت : تسهیل ورود بخش غیردولتی به حوزه‌ حمل‌ونقل ریلی از وظایف دولت و شرکت راه‌آهن است که تاکنون عملی نشده است، هر چند که مجوز ورود بخش غیردولتی با مصوبه سال ۱۳۸۸ مبنی بر تعیین سهم بهینه بخش‌های دولتی و غیردولتی از فعالیت‌های راه و راه‌آهن، داده شده است؛ راه‌آهن می‌تواند بهره‌برداری و سایر امور مرتبط را به بخش غیردولتی در عین حفظ مالکیت، منتقل کند. محمدجواد شاهجویی؛ افزود: اصلاح ساختار ناکارآمد حکمرانی ریلی موجود و ورود بخش غیردولتی به این صنعت، حمل‌ونقل ریلی را به یکی از پیشران‌های اقتصاد کشور تبدیل خواهد کرد، نقشی که دقیقاً برخلاف وضعیت فعلی است. وی ادامه داد: در شرایط حال‌حاضر می‌توان ادعا کرد که نه تنها شبکه حمل‌ونقل کشور، باری از روی دوش اقتصاد بر نمی‌دارد، بلکه با دریافت بودجه‌های دولتی، خود بار مضاعفی بر کسری بودجه کشور تحمیل می‌کند. شاهجویی؛ تأکید کرد: ورود بخش غیردولتی به بهره‌برداری از محورهای ریلی، اجرایی‌ترین، اثرگذارترین و مثمر‌ترین راهکاری است که می‌تواند در کوتاه‌مدت و میان‌مدت، هم میزان عملکرد شبکه ریلی را افزایش دهد و هم به اصلاح ساختار غلط حکمرانی موجود منجر شود ضمن آنکه اجرای این راهکار به واسطه قابلیت اجرای تدریجی و پایلوت بر روی یک یا چند محور خاص، می‌تواند ریسک‌ها را پوشش داده و عملاً ضریب موفقیت بالایی نسبت به راهکارهای متداول تغییر ساختاری مرسوم داشته باشد. این کارشناس اقتصاد حمل‌ونقل، افزود: بنابراین قطعاً اساسی‌ترین راهکاری که می‌تواند در دوره مدیریتی جدید شرکت راه‌آهن اتخاذ شده و به عنوان اقدامی ریشه‌‌ای ماندگار شود، اعطای مجوز بهره‌برداری از چند محور، به مردم و بخش‌های غیردولتی اقتصاد است.