اهداف افشاگری ژرمن‌‌ها علیه آنکارا

    حمایت و ابراز همبستگی متعدد حزب حاکم عدالت و توسعه و اردوغان از اخوان‌المسلمین مصر و حماس نشان‌دهنده وابستگی عقیدتی این دولت به اخوان‌المسلمین است. این اولین بار است که دولت آلمان به ارتباط مستقیم مقامات ترکیه با گروه‌هایی چون حماس و اخوان‌المسلمین اشاره می‌کند شبکه ARD آلمان با استناد به اسناد محرمانه […]

    حمایت و ابراز همبستگی متعدد حزب حاکم عدالت و توسعه و اردوغان از اخوان‌المسلمین مصر و حماس نشان‌دهنده وابستگی عقیدتی این دولت به اخوان‌المسلمین است. این اولین بار است که دولت آلمان به ارتباط مستقیم مقامات ترکیه با گروه‌هایی چون حماس و اخوان‌المسلمین اشاره می‌کند

شبکه ARD آلمان با استناد به اسناد محرمانه وزارت کشور ژرمن‌ها عنوان کرده که ترکیه تبدیل به هاب تروریست‌ها در خاورمیانه شده اما مقامات آنکارا زیر بار این موضوع نمی‌روند. به گزارش مهر، اگرچه گزارش ژرمن‌ها سعی کرده گروه‌هایی چون حماس و جریان اخوان‌المسلمین در مصر را در کنار گروه‌های افراطی در سوریه قرار دهد اما از حیث ارتباط آنکارا با جریان‌های تروریستی در سوریه حایز اهمیت است. براساس گزارش‌هایی که وزارت کشور آلمان جمع‌آوری کرده، «رجب‌طیب‌اردوغان» رییس‌جمهور ترکیه و دولتش از اخوان‌المسلمین در مصر و گروه‌های متعددی در سوریه حمایت می‌کند. حمایت و ابراز همبستگی متعدد حزب حاکم عدالت و توسعه و اردوغان از اخوان‌المسلمین مصر و حماس نشان‌دهنده وابستگی عقیدتی این دولت به اخوان‌المسلمین است. این اولین بار است که دولت آلمان به ارتباط مستقیم مقامات ترکیه با گروه‌هایی چون حماس و اخوان‌المسلمین اشاره می‌کند.

دلایل افشاگری ژرمن‌ها

آلمان در حالی دست به این افشاگری زده که بعد از وقوع کودتای نافرجام ۱۵ جولای، روابط آنکارا با کشورهای غربی به سردی گرایید و اقدام آلمان درجلوگیری از سخنرانی اردوغان برای هواداران حزب عدالت و توسعه در این کشور موجب تشدید اختلافات میان آنکارا و برلین شد. بعد از کودتای نافرجام ترکیه، هر روز بر شدت تنش‌ها میان ترکیه و کشورهای غربی افزوده شد و سفر اردوغان به روسیه و دیدار وی با «ولادیمیرپوتین» رییس‌جمهور روسیه و تأکید دو طرف بر لزوم افزایش روابط، بر حساسیت و عصبانیت غربی‌ها از اردوغان و ترکیه افزود. این تهدید ترکیه پیام روشنی بود برای آلمان‌ها که بیش‌ترین آسیب را در سال ۲۰۱۵ از سیل مهاجرین متحمل شده بودند. آلمان در سال گذشته برای متقاعد کردن ترکیه برای اقدام جهت کاهش سیل مهاجرت به اروپا مجبور به دادن امتیازهای زیادی به آنکارا شد اما اکنون با تهدید ترکیه به نقض این توافق و دور شدن آن از غرب و پناه بردن به آغوش روسیه، گویا برلین مجبور به استفاده از اهرم زور برای بازداشتن ترکیه شده است.

افشاگری دیرهنگام

همان‌طور که اشاره شد افشاگری انجام شده از سوی آلمان بسیار دیرهنگام انجام شده چون در سال‌های گذشته این موضوع بار‌ها از سوی نهادهای مختلف اعلام شد و حتی رسانه‌های غربی با ارایه تصویر و نقشه مسیر انتقال تروریست‌ها و تسلیحات از سراسر جهان به سوریه اعلام کردند که ترکیه تبدیل به «پایانه» (ترمینالی) برای ارسال تسلیحات و اعزام تروریست‌ها برای گروه‌های تروریستی حاضر در سوریه شده است اما با این وجود هیچ یک از کشورهای غربی به‌صورت رسمی این موضوع را تأیید نکرده و از ترکیه درباره آن سؤال نکردند.

اهداف افشاگری

همان‌طور که اشاره شد ترکیه در یک ماه اخیر رفتاری را از خود نشان داده که موجب خشم کشورهای غربی شده؛ متهم کردن غرب به هم‌دستی با کودتاگران، همراهی با روسیه و ایران در بحران سوریه، تهدید به لغو توافق مهاجرین و… روشن است که آلمان از روی قصد و نیت دست به این افشاگری زده و از جمله اهدافی که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد یکی همین تحت فشار قراردادن ترکیه درمورد تروریست‌هاست تا شاید از این طریق آنکارا همچنان در مدار غرب باقی بماند. از جمله موارد دیگر می‌تواند این نکته باشد که آلمان به هیچ‌وجه خواستار پایان توافق مهاجرین نیست چون هنوز تبعات منفی به بار آمده از ورود سیل‌آسای مهاجرین به کشورهای غربی که مسیر اصلی آن‌ها عبور از ترکیه بود پایان نیافته و آلمان به هیچ‌وجه مایل نیست که حوادث تلخ سال گذشته بار دیگر تکرار شود از همین رو مجبور است تا با اهرم‌هایی که در اختیار دارد ترکیه را مدیریت کند.

آثار افشاگری ژرمن‌ها

 

شاید تنها حسنی که این افشاگری دارد، آن است که بتواند همکاری ترکیه با تروریست‌ها را کاهش بدهد. اکنون که ترکیه در ظاهر امر با سیاست‌های روسیه و ایران در مورد سوریه همراه شده افشاگری ژرمن‌ها درمورد رابطه آنکارا با تروریست‌ها و فشار رسانه‌ای غرب در این رابطه می‌تواند منجر به آن شود که آنکارا روابط خود با تروریست‌های حاضر در سوریه را محدود نماید. تحقق این امر یعنی محدود شدن روابط ترکیه با تروریست‌ها، افراط‌گرایان را از یکی از پایگاه‌های قدرتشان محروم می‌سازد و این یعنی یک برگ برنده جدید برای جریان مقاومت.