معاون ساخت و توسعه شرکت ساخت و توسعه ۲۵۰ میلیون یورو برای اتصال بندر اقیانوسی ایران به راهآهن نیاز است عضو هیأت مدیره و معاون ساخت و توسعه راهآهن، بنادر و فرودگاهها، با اشاره به پیشرفت ۵۷ درصدی خطآهن چابهار-زاهدان با وجود مشکلات مالی، گفت: این پروژه برای اتمام، نیاز به ۲۵۰ میلیون یوروی دیگر […]
معاون ساخت و توسعه شرکت ساخت و توسعه
۲۵۰ میلیون یورو برای اتصال بندر اقیانوسی ایران به راهآهن نیاز است
عضو هیأت مدیره و معاون ساخت و توسعه راهآهن، بنادر و فرودگاهها، با اشاره به پیشرفت ۵۷ درصدی خطآهن چابهار-زاهدان با وجود مشکلات مالی، گفت: این پروژه برای اتمام، نیاز به ۲۵۰ میلیون یوروی دیگر دارد. به گزارش مناقصهمزایده، عباس خطیبی؛ با یادآوری اینکه راهآهن ۶۲۸ کیلومتری چابهار-زاهدان یکی از پروژههای مهم ریلی کشور است که با احتساب خطوط ایستگاهی به ۷۳۰ کیلومتر میرسد، اظهار کرد: این پروژه علاوه بر اتصال تنها بندر اقیانوسی ایران به شبکه سراسری راهآهن، بخشی از کریدور ریلی شمال-جنوب در قسمت شرقی کشور است و میتواند کشورهای CIS و حوزه قفقاز و اروپا را از طریق شبکه ریلی کشور به چابهار متصل کند. عضو هیأت مدیره و معاون ساخت و توسعه راهآهن، بنادر و فرودگاهها، با تأکید بر اینکه راهآهن چابهار-زاهدان نقش تأثیرگذاری در منطقه خاورمیانه دارد و کریدور شمال-جنوب را احیاء میکند، افزود: با تکمیل راهآهن چابهار-زاهدان، بار از طریق چابهار به قسمت شرقی و جنوبشرقی آسیا و چین و از آنجا به کشورهای CIS و کشورهای اروپایی منتقل میشود که همین موضوع، پروژه مورد اشاره را طرحی فرامنطقهای کرده است. وی با یادآوری اینکه قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) مجری این طرح بوده و با وجود مشکلات مالی در برهههای زمانی، پیشرفت فیزیکی آن به طور کلی به ۵۷ درصد رسیده است، تصریح کرد: در بخش زیرسازی کل مسیر، بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی حاصل شده و در صورت تأمین مالی، تا سال ۱۴۰۲ کل محور را به صورت مرحلهای به بهرهبهرداری میرسانیم. وی ادامه داد: عملیات ریلگذاری در فاصله زاهدان تا خاش با طول ۱۵۴ کیلومتر، انجام شده و حدود ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی بهدست آمده که در تلاشیم محدوده زاهدان – خاش در فاز اول به بهرهبرداری برسد. معاون شرکت ساخت و توسعه، درباره تأمین مالی این طرح با اشاره مصوبه برداشت ۳۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی، گفت: تاکنون ۲۰۰ میلیون یورو از این صندوق دریافت کردیم اما مجموعاً به حدود ۵۵۰ میلیون یورو نیاز داریم و باید حداقل ۲۵۰ میلیون یوروی دیگر بهجز مصوبه صندوق توسعه ملی، تأمین مالی شود. خطیبی؛ استفاده از ظرفیتهای قانون بودجه و روشهای تهاتری را راهکارهای پیشرو برای تأمین نیازهای مالی طرح اعلام و تأکید کرد: تاکنون پنج هزار میلیارد تومان در این پروژه به صورت ثبت دفتری هزینه شده و پیشبینیها نشان میدهد اگر باقی منابع مورد نیاز طرح تأمین شود، با مشکلی در مسیر تکمیل طرح مواجه نخواهیم شد. معاون شرکت ساخت و توسعه، بیان کرد:خط آهن چابهار – زاهدان یک ابرپروژه ریلی به استفاده صددرصدی از ریل ملی است، به طور میانگین سالانه بین ۱۷۰ تا ۲۰۰ کیلومتر خطآهن راهاندازی میشود اما این راهآهن ۶۲۸ کیلومتر طول دارد و فراتر از سایر طرحهاست. وی درباره تغییر موعد بهرهبرداری این طرح طی سالهای اخیر، توضیح داد: حجم پروژه بسیار بزرگ است و چون محل آن در دورترین منطقه کشور قرار دارد، هزینهها نیز افزایش مییابد و همن موضوع کمی زمانبندی طرح را تحتالشعاع قرار داده اما با توجه به ابعاد و احجام آن، نسبت به طرحهای دیگر از پیشرفت خوبی برخوردار بوده است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.