معاون راهداری سازمان راهداری و حملونقل جادهای پیشبینی کرد شناسایی ۵۰۰ نقطه حادثهخیز در جادههای ایران معاون راهداری سازمان راهداری و حملونقل جادهای اعلام کرد که دستورالعمل جدید برای شناسایی و اولویتبندی نقاط حادثهخیز تصویب شده است که پیشبینی میشود، حدود ۵۰۰ نقطه حادثهخیز براساس آن شناسایی شود. به گزارش مناقصهمزایده، رضا اکبری؛ درباره آخرین […]
معاون راهداری سازمان راهداری و حملونقل جادهای پیشبینی کرد
شناسایی ۵۰۰ نقطه حادثهخیز در جادههای ایران
معاون راهداری سازمان راهداری و حملونقل جادهای اعلام کرد که دستورالعمل جدید برای شناسایی و اولویتبندی نقاط حادثهخیز تصویب شده است که پیشبینی میشود، حدود ۵۰۰ نقطه حادثهخیز براساس آن شناسایی شود. به گزارش مناقصهمزایده، رضا اکبری؛ درباره آخرین وضعیت نقاط حادثهخیز در محورهای مواصلاتی کشور، اظهار کرد: درباره نقاط حادثهخیز صحبتها، اعداد و ارقام مختلفی مطرح شده که از ۵۰۰۰ نقطه تا ۱۰ هزار و ۱۰۰ هزار نقطه حادثهخیز متفاوت است اما در همین زمینه و برای تعیین شاخصها مبانی و معیارهای درست در سال ۱۳۹۴ دستورالعملی را پیاده کردیم و در سال ۱۳۹۵ توانستیم براساس آن معیارها و بررسی و ارزیابی آمار تصادفات سه سال قبل از آن ۱۵۸۰ نقطه حادثهخیز در کشور را شناسایی کنیم. وی افزود: در این راستا تصمیم گرفتیم تا این نقاط را که عمدتاً از نوع تقاطعها بود، ایمنسازی کنیم. چرا که براساس آمار مذکور بیش از ۷۰ درصد نقاط حادثهخیز به تداخلات ترافیکی و تداخلات خودروها در محورها برمیگشت. بر همین اساس توانستیم تا امروز حدود ۵۰۰ نقطه حادثهخیز را ایمن کنیم. معاون راهداری سازمان راهداری و حملونقل جادهای، ادامه داد: سال گذشته مجددا دستورالعملهای گذشته درباره نقاط حادثهخیز را بازنگری کردیم و دستورالعملهایی که در دنیا درباره تعریف نقاط حادثهخیز وجود داشت را نیز مطالعه کردیم و توانستیم نقاط ضعف دستورالعمل گذشته را نیز استخراج کنیم. بنابراین میتوان گفت؛ دستورالعمل جدید که امسال به آن رسیدیم مبنای مهندسی و محاسبات دقیقتر و مطابق با استانداردهای دنیا دارد که اگر بتوانیم آن را براساس جدیدترین آمار تصادفات آنالیز و بررسی کرده و نهایتاً ایمنسازی کنیم. میتوان گفت؛ تأثیر بسیار زیادی روی کاهش تصادفات جادهای خواهد گذاشت. اکبری؛ با بیان اینکه ایمنسازی نقاط حادثهخیز تأثیر بسیاری روی کاهش تصادفات جادهای میگذارد، گفت: گرچه هنوز دستورالعمل جدید نقاط حادثهخیز را براساس آخرین آمار تصادفات به صورت دقیق محاسبه نکردیم اما پیشبینی میکنیم که در صورت انجام این محاسبات، حداکثر به ۵۰۰ نقطه حادثهخیز برسیم و در صددیم این کار را براساس آمار تصادفات به صورت سالانه انجام دهیم چرا که روش استانداردی که در دنیا انجام میشود، همین است. وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه به صورت میانگین چقدر اعتبار برای اصلاح و ایمنسازی نقاط حادثهخیز در جادههای کشور لازم است، اظهار کرد: براساس بررسیهای صورت گرفته اصلاح و ایمنسازی نقاط حادثهخیز که اکثراً از تقاطعها و تداخلات ترافیکی است، حدود ۱۰ میلیارد تومان اعتبار میخواهد اما اگر بخواهیم همه نقاط حادثهخیز و آمارهای مربوط به هزینه مورد نیاز برای اصلاح آنها را در نظر بگیریم حدوداً هر نقطه حادثهخیز به صورت متوسط پنج میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که البته بخشی از این اعتبار به صورت بودجه در قانون آمده است. بخشی از آن از اعتبارات متفرقه و بخشهای دیگر از طریق مصوبات سفرهای استانی ریاست جمهوری و درآمدهای سازمان راهداری تأمین میشود و میتوان گفت که سالانه از پس ایمنسازی ۵۰۰ نقطه حادثهخیز بر میآییم و میتوانیم منابع مالی مورد نیاز آن را تأمین کنیم. معاون راهداری سازمان راهداری و حملونقل جادهای، اعلام کرد: دستورالعمل جدید برای شناسایی و محاسبه دقیق نقاط حادثهخیز به بهترین نحو تدوین شده و اجرای آن منجر به کاهش تصادفات جادهای به صورت محسوس خواهد شد اما انتظارمان از همه مسؤولان کشور این است که به این دستورالعمل که حاصل کار کارشناسی و بر مبنای استانداردهای دقیق جهانی است، احترام بگذارند و با هر عنوانی وزارت راهوشهرسازی یا سازمان راهداری را برای اصلاح و ایمنسازی دیگر نقاط تحت فشار قرار ندهند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.