در همین راستا اخیراً سرپرست دفتر طراحی و تحلیل فرآیندهای مالیاتی اعلام کرد که اگر مؤدیان تا پایان بهمن برای پرداخت مالیات خود اقدام نکنند، از نقلوانتقال خودروی آنها جلوگیری میشود. به گزارش ایلنا، جهانگیر رحیمی؛ گفت: فرصت شناسایی خودروهای مشمول مالیات، تا پایان دیماه بود و تاکنون بالغ بر ۵۷۰هزار خودرو شناسایی شدهاند. در […]
در همین راستا اخیراً سرپرست دفتر طراحی و تحلیل فرآیندهای مالیاتی اعلام کرد که اگر مؤدیان تا پایان بهمن برای پرداخت مالیات خود اقدام نکنند، از نقلوانتقال خودروی آنها جلوگیری میشود. به گزارش ایلنا، جهانگیر رحیمی؛ گفت: فرصت شناسایی خودروهای مشمول مالیات، تا پایان دیماه بود و تاکنون بالغ بر ۵۷۰هزار خودرو شناسایی شدهاند. در همین خصوص محمدرضا حسینا؛ رئیس مجمع فعالان اقتصادی کشور، اظهار کرد: خودروهایی همچون هیوندای سانتافه و یا هیوندای آزرا که در حالحاضر در لیست خودروهای لوکس ایران قرار دارند و دولت خواستار دریافت مالیات از آنهاست، در کشورهای دیگر خودروی لوکس به حساب نمیآید و شاغلان در این کشورها به راحتی توان خرید این خودروها دارند. این در حالی است که در ایران چالشهایی همچون نوسان نرخ ارز، روند افسارگسیخته تورم و همچنین جلوگیری از واردات خودرو باعث بروز چنین شرایطی شده است که به عنوان مثال قیمت خودروی ۳۰۰ میلیون تومانی به بالای یک میلیارد رسیده است. عضو اتاق بازرگانی خراسانرضوی، افزود: تورم موجود در اقتصاد، این افزایش قیمت در بازار خودرو را به دنبال داشته است که اتفاقاً خود دولت عامل ایجاد آن است اما به جای اینکه در این خصوص به مردم پاسخگو باشد، با چنین اقداماتی امنیت خاطر آنها را نیز به خطر میاندازد. به گفته وی، با تورمی که در حالحاضر در کشور وجود دارد و روزبهروز به نرخ آن افزوده میشود، میتوان اینطور پیشبینی کرد که قیمت خودروهای رده پایین که بعضاً تولید داخل هم هستند نیز تا سال آینده به بالای یک میلیارد تومان برسد. بنابراین، اینکه در چنین شرایطی خواستار دریافت مالیات از مردم باشیم، نه تنها منصفانه نیست، بلکه از هیچ منطقی هم برخوردار نیست. حسینا؛ با بیان اینکه عامل گرانی خود دولت بوده و باید با بهرهگیری از سیاستهای اقتصادی این معضلات را رفع کند، گفت: معمولاً در سایر کشورها در زمان خرید خودرو، مالیات بر ارزشافزوده پرداخت میشود و پس از آن مالیاتی در رابطه با خودرو اخذ نمیشود چراکه صاحب خودرو هر سال باید هزینه استهلاک خودرو را بپردازد که این موضوع در پایین آمدن هرساله قیمت خودروی او تأثیرگذار است. رئیس مجمع فعالان اقتصادی کشور، همچنین در رابطه با خودروهای وارداتی، بیان کرد: زمانی که این خودروها به کشور وارد میشوند کلیه حقوق و عوارض آنها از سوی شرکت واردکننده به صورت کامل پرداخت میشود . وقتی هم که مصرفکننده برای خرید خودروی وارداتی وارد عمل میشود، عرضهکننده کالا تمامی این هزینهها را در قالب افزایش قیمتی که روی جنس اعمال میکند، از مصرفکننده دریافت میکند. بنابراین دریافت مالیات از خودروهای رده پایین و یا متوسط به عنوان خودروی لوکس در کشور ما هیچ توجیهی ندارد و باید در مورد آن تجدیدنظر شود. حسینا؛ با تأکید بر اینکه اخذ مالیات از خودروهای لوکس در زمان نقلوانتقال دارای توجیه بیشتری است، افزود: به نظر میرسد دریافت مالیات از افزایش ارزش دارایی مردم با هدف جبران کمبود درآمدهای مالیاتی دولت است. در حالحاضر دولت در تنگنای مالی قرار دارد و با کسری بودجه بالغ بر ۲۰۰ هزار میلیارد تومان مواجه است. وی اظهار کرد: تبعات این قبیل اقدامات بر قشر عادی جامعه تحمیل میشود و حتی منشأ اقتصادی هم ندارد. به گفته حسینا؛ عواملی که باعث شده قیمت برخی از خودروها به بالای یک میلیارد برسد، در نهایت منتج به سود دارنده خودرو نشده است بلکه فقط به عنوان پوششی برای هزینههای خودرو عمل میکند و این فرد باید در حوزههای دیگر اقتصادی از پس افزایش تورم بالای ۵۰ درصد در اقتصاد بر بیاید.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.