ساترا ۲ دستورالعمل جدید ابلاغ کرد

دو دستورالعمل ارتباطات تجاری و عدالت رسانه‌ای با تأیید پیمان جبلی رئیس صدا‌وسیما به رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ابلاغ شد. به گزارش تسنیم، سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر (ساترا)، اقدام به تهیه و تنظیم دو دستورالعمل «ارتباطات تجاری در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر» و «عدالت رسانه‌ای و حفاظت از رقابت […]

دو دستورالعمل ارتباطات تجاری و عدالت رسانه‌ای با تأیید پیمان جبلی رئیس صدا‌وسیما به رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ابلاغ شد. به گزارش تسنیم، سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر (ساترا)، اقدام به تهیه و تنظیم دو دستورالعمل «ارتباطات تجاری در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر» و «عدالت رسانه‌ای و حفاظت از رقابت در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر» کرد؛ در ادامه این دستورالعمل‌ها با تأیید پیمان جبلی رئیس سازمان صدا‌وسیما به رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ابلاغ شد. اسناد پیش‌نویس دو دستورالعمل «ارتباطات تجاری در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر» و «عدالت رسانه‌ای و حفاظت از رقابت در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر» پیش از این، توسط امامیان رئیس سابق ساترا، در هشتمین جلسه کمیسیون تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در تاریخ ۱۲/۱۰/۱۴۰۰ ارائه شد. در این جلسه مقرر شد در مکاتبه با اعضای کمیسیون، نقطه نظرات احتمالی، درخصوص این پیش‌نویس‌ها دریافت شود. باتوجه به طی شدن فرآیند قانونی در این خصوص، از جمله نظرخواهی تخصصی و عمومی، با تأیید پیمان جبلی رئیس رسانه ملی، دستور ابلاغ دستورالعمل‌های نام‌برده صادر شد و ساترا نیز آن‌ها را به رسانه‌ها ابلاغ کرد. هدف از تدوین و اجرایی‌سازی صحیح این مقررات و نظارت بر آن، تقویت تنظیم‌گری مؤثر ساترا در این حوزه خطیر و پراهمیت و کمک به کاهش دغدغه‌های حاکمیت است.

دستورالعمل ارتباطات تجاری در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر

دامنه این دستورالعمل تمامی مشمولین تنظیم‌گری حوزه فعالیت ساترا را دربرگرفته و صرفاً به تبلیغات تجاری محدود بوده و تبلیغات حوزه مسؤولیت اجتماعی و موارد غیرانتفاعی را شامل نمی‌شود. ارتباط قلمرو این دستورالعمل با «حوزه صوت و تصویر فراگیر» نیز هم از حیث «موضوع تبلیغ» و هم «بستر تبلیغ» است. محتوای این سند در راستای وظایف سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر با درنظر گرفتن متولیان این امر به ویژه متولی اصلی حوزه تبلیغات «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» و خلأهای موجود این حوزه تهیه شده است و مغایرتی با مقررات بالادستی و حوزه عملکرد متولیان امر نداشته و در راستای همان خدمات تعریف می‌‌شود. این دستورالعمل در پنج فصل و ۹۶ ماده تنظیم شده است و شامل مقررات عمومی و اختصاصی حوزه تبلیغات در رسانه‌‌های صوت و تصویر فراگیر و مقررات تبلیغات رسانه‌‌های صوت و تصویر در سایر رسانه‌هاست.