گزارش خدمات ارائهشده توسط مرکز ماهر در بهمنماه نشان میدهد بیشترین فراوانی رخدادهای رایانهای با نزدیک به ۱۵۰ مورد آلودگی، مربوطبه بدافزار و بات بوده که حاکی از افزایش قابل توجهی درمقایسه با ماه قبل بوده است. به گزارش ایرنا، گزارشی از ۳۶۴ مورد خدمت ارائهشده توسط مرکز ماهر (مدیریت امداد و هماهنگی رخدادهای رایانهای) […]
گزارش خدمات ارائهشده توسط مرکز ماهر در بهمنماه نشان میدهد بیشترین فراوانی رخدادهای رایانهای با نزدیک به ۱۵۰ مورد آلودگی، مربوطبه بدافزار و بات بوده که حاکی از افزایش قابل توجهی درمقایسه با ماه قبل بوده است. به گزارش ایرنا، گزارشی از ۳۶۴ مورد خدمت ارائهشده توسط مرکز ماهر (مدیریت امداد و هماهنگی رخدادهای رایانهای) در بهمنماه سال ۱۴۰۰ در گرافهای زیر قابل مشاهده است. خدمات ارائهشده شامل فراوانی و نوع رخدادهای رسیدگیشده توسط مرکز، بخشهای دریافتکننده این خدمات و نحوه مطلع شدن مرکز از این رخدادهاست. طبق این اطلاعات، بیشترین فراوانی رخداد به ترتیب مربوط به آلودگی به بدافزار و بات، فیشینگ سایتهای خارجی، شناسایی آسیبپذیری، فیشینگ سایتهای داخلی، درخواست ارزیابی، درخواست مشاوره، گزارشهای خبری، افشای اطلاعات، دیفیس سایت، منع سرویس داخلی و باجافزار بوده است. بیشترین فراوانی رخدادهای رایانهای با نزدیک به ۱۵۰ مورد آلودگی، در حالی مربوطبه بدافزار و بات است که ماه گذشته، آمار بدافزارها به ۱۲۰ مورد رسیده بود. معنای فیشینگ (معنی phishing) یک اصطلاح برای تشریح دزدی از فرد یا گروهی از کاربران، با استفاده از فرستادن ایمیل یا ایجاد صفحات مسموم است. این ایمیلها و صفحات، برای جمعآوری طلاعات شخصی کاربران مانند اطلاعات حساب بانکی، اطلاعات اکانتهای ایمیل و دیگر اطلاعات کاربران ایجاد میشوند. بیشترین اطلاعرسانی از طریق منابع داخلی به ترتیب از گزارش آپاها، سامانه هوشیار، سامانه دانا، کارشناسان مرکز ماهر، میانگین روزانه پویش سرور ویرا،گزارش مردمی، سامانه تله بدافزار، سامانه بینا، گزارش بخشخصوصی و گزارش نهادهای حاکمیتی رسیده است. با توجه به اهمیت پاسخگویی به رخدادهای فضای تبادل اطلاعات و ایجاد مراکز پاسخگویی به حوادث فضای مجازی که در اکثر کشورها تحت عنوان مراکز CERT انجامشده است، مرکز ماهر بهعنوان CERT ملی ایران در سال ١٣٨٧ ایجاد و در سطح ملی فعالیت گستردهای را برای پیشگیری و مقابله با حوادث فضای تبادل اطلاعات به عهده دارد. این مرکز در حوزه فعالیتهای امداد و واکنشی موظف به رسیدگی فوری به حوادث فضای مجازی براساس درخواست سازمانها است. همچنین در حوزه فعالیتهای پیشگیرانه نیز این مرکز وظیفه دارد تا به ارائه هشدارها، اعلانات، مخاطرات و ضعفهای سامانهها در سطح ملی و انتشار بستههای راهنما برای مقاومسازی سامانهها بپردازد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.