یک سوم بودجه وزارت راه و شهرسازی تخصیص یافت

یک سوم بودجه وزارت راه و شهرسازی تخصیص یافت عباس آخوندی بودجه وزارت راه ‌و شهرسازی در سال گذشته را ۶ هزار میلیارد تومان و میزان تخصیصی آن را تنها دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: با این میزان اعتبار تخصیص‌یافته دو پروژه در یک استان نیز اجرا و تکمیل نمی‌شود. […]

یک سوم بودجه وزارت راه و شهرسازی تخصیص یافت

عباس آخوندی بودجه وزارت راه ‌و شهرسازی در سال گذشته را ۶ هزار میلیارد تومان و میزان تخصیصی آن را تنها دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: با این میزان اعتبار تخصیص‌یافته دو پروژه در یک استان نیز اجرا و تکمیل نمی‌شود.

به گزارش مناقصه‌مزایده، وزیر راه و شهرسازی تصریح ‌کرد: این شرایط نشان می‌دهد که ما باید سیاست‌های خود را در این عرصه تغییر داده و کارهای بزرگی با این تغییر رویکرد انجام دهیم.

وی با تأکید بر این‌که تبدیل بزرگراه‌ها به آزادراه نمونه‌ای از این تغییر رویکرد به شمار می‌رود، افزود: آزادراه خود هزینه ساختش را درمی‌آورد به همین دلیل باید تا جای ممکن به سمت ساخت آزادراه برویم. ما در حال حاضر آمادگی تبدیل هریک از قطعات بزرگراهی در کشور که امکان تبدیل شدنش به آزادراه از لحاظ اقتصادی و ترافیکی وجود داشته باشد را داریم و حتی در این بخش به دنبال منابع بین‌المللی نیز هستیم.

آخوندی با تأکید بر ضرورت پیوند اقتصاد کشور با اقتصاد بین‌المللی اعلام ‌کرد: ما باید از بازار جهانی به نفع مردم کشورمان استفاده و از آن بهره ببریم.

وی با تأکید بر این‌که کشور هم‌اکنون در خشکسالی منابع مالی بسیار شدیدی به سر می‌برد، گفت: درحال حاضر با وجود این میزان گرفتاری و مشکلات مالی، آن هم در زمان پس از برجام که موفق به برگرداندن میزان صادرات نفت به پیش از تحریم‌ها شده‌ایم، به این مرحله دست پیدا کرده‌ایم اگر همچنان در شرایط قبل بودیم می‌دیدیم که با چه مشکلات حادتر و مسایل سخت‌تری مواجه بودیم.

عضو کابینه دولت یازدهم در ادامه با اشاره به این نکته که ما هم‌اکنون در تمامی حوزه‌ها چه زیرساختی و چه در بخش ناوگان در کل کشور دارای مشکلات بسیاری هستیم، گفت: درحال حاضر در ناوگان جاده‌ای کشور ۱۳۵ هزار کامیون بالای ۳۵ سال عمر مشغول به‌کار هستند که تماماً به فرسودگی بالای ناوگان ما در این بخش اشاره دارد. ما اگر بخواهیم این ناوگان را احیا کنیم به‌طور میانگین و به قیمت معاملات بین‌المللی حدوداً نیاز به ۱۳ میلیارد دلار داریم. از سویی دیگر ناوگان ریلی ما نیز دچار همین مشکل است؛ هم‌اکنون واگن‌هایی با ۶۴ سال عمر در کشور در حال کار هستند، با توجه به آمار موجود می‌توانیم بگوییم که در ۱۵ سال گذشته، ۱۰ درصد هم از ناوگان ریلی کشور نوسازی نشده است.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر این‌که ما برای نوسازی ناوگان ریلی کشور حداقل نیاز به ۳۰ هزار میلیارد تومان نیاز داریم، گفت: متأسفانه در بخش هوایی نیز به همین ترتیب است به گونه‌ای که تنها در ایران ۱۲ فروند هواپیمای با سال ساخت بالای ۲۰۰۰ میلادی وجود دارد، این بدان معناست که سال ساخت‌ تمام هواپیماهای ما به قبل از سال ۲۰۰۰ بر می‌گردد. قطعاً‌ وضعیت در حوزه ناوگان دریایی نیز به همین شکل بوده و نیاز به سرمایه‌گذاری دارد.

وی پروژه قطار سریع‌السیر تهران-قم-‌اصفهان با سرعت بالای ۲۵۰ کیلومتر را نمونه بارزی از شکسته شدن طلسم مشکلات در این حوزه اعلام کرد و افزود: ما توانستیم پس از ۱۰ سال مذاکره قرارداد احداث آن را امضا کرده و این پروژه را فعال سازیم. با این پروژه امکان بیش از ۰٫۲ میلیارد قرارداد خارجی فاینانس به تحقق رسیده و فعال شد. درحال حاضر نیز به دنبال آن هستیم تا تمامی خطوط راه‌آهن کشور را پس از خط تهران- مشهد به سیستم بین‌المللی متصل کرده و آن را تأمین مالی کنیم؛ بدون شک با تحقق این امر از امکانات جهانی استفاده کرده و به تدریج شرایط لازم برای گرفتن سهم مردم از امکانات جهانی را فراهم می‌کنیم.

 

آخوندی با تأکید براین نکته که طی ۵ سال گذشته در کل کشور نرخ مهاجرت کاهش یافته و به صورت نسبی به ثبات جمعیت رسیده‌ایم، گفت: براساس گزارش‌های به دست آمده درحال حاضر ۱۹ میلیون نفر از جمعیت شهری کشور در وضعیت بدمسکنی به سر می‌برند. در حقیقت از این پس تولیدات انبوه و ۱۰ هزار نفری دیگر پاسخگوی مشکلات نبوده و تنها ارتقای زندگی خانوار‌ها چه در حاشیه شهر‌ها و چه مناطق فرسوده شهری پاسخگو خواهد بود که اصلی‌‌ترین سیاست ما نیز در وزارت راه ‌و شهرسازی به شمار می‌رود.