راه‌اندازی خط کشتیرانی ایران و قطر تا پیش از جام‌جهانی

مدیرکل بنادر و دریانوردى بوشهر، از راه‌اندازی خط کشتیرانی ایران و قطر تا پیش از جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر خبر داد. به گزارش مناقصه‌مزایده، سیاوش ارجمندزاده؛ با اشاره به اظهارات وزیر راه‌وشهرسازى مبنى بر راه‌اندازى خط مشترک کشتیرانى بین ایران و قطر براساس توافق بین دو کشور که قرار است پس از سفر رئیس‌جمهور به دوحه […]

مدیرکل بنادر و دریانوردى بوشهر، از راه‌اندازی خط کشتیرانی ایران و قطر تا پیش از جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر خبر داد. به گزارش مناقصه‌مزایده، سیاوش ارجمندزاده؛ با اشاره به اظهارات وزیر راه‌وشهرسازى مبنى بر راه‌اندازى خط مشترک کشتیرانى بین ایران و قطر براساس توافق بین دو کشور که قرار است پس از سفر رئیس‌جمهور به دوحه نهایى شود، اظهار کرد: با توجه به اینکه از بندر دیر تا بندر الرویس قطر حدود ۱۰۰مایل دریایى فاصله است و کمترین مسافت در بین سواحل کشور به شمار مى‌رود، باید تمرکز خود را در حوزه مسافرت‌هاى دریایى و حتى گردشگرى دریایى قرار دهیم. وى افزود: چند سالی است که از بندر دیر به بندر الرویس کالاهایی که عمدتاً یخچالی هستند از طریق کامیون‌های یخچالی به وسیله شناورهای لندینگ‌کرافت جابه‌جا می‌شوند. مدیرکل بنادر و دریانوردى بوشهر، با اشاره به اینکه در حال‌حاضر عمده کالاهای ارسالی از بندر دیر به بندر الرویس قطر مربوط به مصالح ساختمانی و مواد معدنی است، عنوان کرد: در صورت تجهیز بندر دیر به ایکس‌ری به منظور مقابله با قاچاق کالا، امکان حمل هرچه بیشتر و بهتر کالا از ایران به قطر وجود خواهد داشت و این مسأله از مسؤولیت‌های گمرک است که امیدواریم مدنظر قرار گیرد. ارجمندزاده؛ با بیان اینکه دو سال قبل سعی کردیم خط مسافری بین بوشهر و دوحه ایجاد کنیم، گفت: در صورت وجود شناور رو-رو پسنجر که امکان انتقال همزمان مسافر و کامیون را دارد می‌توان شاهد فعالیت مقرون به صرفه در بخش مسافری دریایی بین ایران و قطر بود. وی ادامه داد: تا زمانی که مسأله سوخت در بخش مسافری دریایی مدنظر قرار نگیرد، انجام سفر دریایی از سوی مسافران مقرون به‌صرفه نخواهد بود و معادل هزینه هواپیما تمام می‌شود چرا که هزینه سوخت بانکرینگ نسبت به سوخت یارانه‌ای بیشتر است و اگر مسأله سوخت حل شود، امکان کاهش قیمت بلیت وجود دارد و مسافران می‌توانند با هزینه کمتری نسبت به سفر هوایی از طریق شناور سفر خود را بین دو کشور انجام دهند و به طور حتم با استقبال مواجه خواهد شد. ارجمندزاده؛ با بیان این‌که امیدواریم سوخت یارانه‌ای برای کشتی‌های مسافری اختصاص پیدا کند تا خط کشتیرانی بین بوشهر و دوحه راه‌اندازی شود، ادامه داد: در حوزه کالا مشکلی برای تردد شناورها وجود ندارد و سال‌هاست که تردد بین بنادر بوشهر و دیر به بندر الرویس قطر انجام می‌شود. وی با اشاره به اینکه باید روی مقوله سفر دریایی و گردشگری دریایی بین ایران و قطر تمرکز کنیم، عنوان کرد: با توجه به اینکه برگزاری جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر را نیز پیش‌رو داریم می‌توان از این ظرفیت به نحو مطلوب استفاده کرد و با کاهش هزینه تردد و به دلیل ایمنی بیشتر حمل‌ونقل دریایی، شاهد تردد مسافران و متقاضیان بود. مدیرکل بنادر و دریانوردى بوشهر، افزود: باید توجه داشته باشیم بسیاری از افراد عرب زبان تمایل دارند با وسیله شخصی خود سفر کنند و در صورت تهیه کشتی‌های رو-رو پسنجر این امکان فراهم خواهد بود تا این افراد از مسیر دریا به همراه خودروی شخصی خود به ایران بیایند و در عین حال به کشورهای آسیای‌میانه و ترکیه سفر کنند چرا که این کشتی‌ها از امکان انتقال همزمان مسافر و خودرو برخوردار هستند.