فاطمیامین؛ وزیر صمت، در صحبتهایش به دفعات از کاهش قیمت و افزایش تولید خودرو میگوید. او در روزهای آغاز به کارش، از تولید سه میلیون خودرو تا سال ۱۴۰۴ گفت و اعلام کرد که از این سه میلیون، یک میلیون دستگاه آن برای صادرات خواهد بود و دو میلیون خودرو در سال برای مصرف داخل […]
فاطمیامین؛ وزیر صمت، در صحبتهایش به دفعات از کاهش قیمت و افزایش تولید خودرو میگوید. او در روزهای آغاز به کارش، از تولید سه میلیون خودرو تا سال ۱۴۰۴ گفت و اعلام کرد که از این سه میلیون، یک میلیون دستگاه آن برای صادرات خواهد بود و دو میلیون خودرو در سال برای مصرف داخل تولید خواهد کرد. به گزارش باشگاه خبرنگارانجوان، پس از اینکه توانست رأی اعتماد مجلس را بگیرد، از چند برنامه کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت برای ساماندهی بازار خودرو، گفت. یکی از مهمترین این وعدهها برای بازار خودرو در اوایل آبانماه داده شد. فاطمیامین؛ اعلام کرد سال آینده به قدری تولید خودرو زیاد خواهد شد که نیازی به قرعهکشی برای خرید خودرو وجود نخواهد داشت. با وجود اینکه وزیر صمت وعده داده بود قیمت تمام شده نه تنها افزایش بلکه ۱۵ درصد کاهش قیمت داشته اما ۱۸ درصد گران شد؛ به طوری که قیمت خودروهای ایرانخودرو مانند پژو ۲۰۶ TU 3 از ۱۱۰ میلیون تومان به ۱۳۰ میلیون تومان، پژوپارس XU 7 از ۱۲۲ میلیون تومان به ۱۴۳ میلیون تومان، همچنین قیمت کارخانهای محصولات سایپا برای تیبا صندوقدار از ۸۶ میلیون تومان به ۱۰۲ میلیون تومان، تیبا۲ هاچبک از ۹۲ میلیون تومان به ۱۰۸ میلیون تومان، ساینا دستی از ۹۰ میلیون تومان به ۱۰۶ میلیون تومان رسید.
نهتنها روند تولید خودرو افزایشی نشد بلکه کاهش یافت!
حالا امروز با گذشت بیش از سه ماه از حرفهای وزیر صمت نه تنها روند تولید خودرو افزایشی نشده یا حداقل بنا به وعده وزیر صمت تأثیرات افزایش تولید خودرو برای مردم محسوس نشده که خبرها حاکی از کاهش تولید خودرو در برخی شرکتهای خودروسازی حکایت دارد. نعمتبخش؛ دبیر انجمن خودروسازان، میگوید: اگر کیفیت خودرو خوب نیست به دلیل قیمت دستوری است، براساس آمار کدال بورس، خودروسازان به دلیل قیمتگذاری دستوری در حال زیان هستند و به خودروساز این اجازه را نمیدهند که به قیمت تمام شده، خودرو را بفروشند. به گفته نعمتبخش، وقتی قطعهساز طلبکار است و خودروساز نتوانسته پول قطعهساز را بدهد، نمیتوانیم توقع افزایش کیفیت را داشته باشیم. رحیمی؛ عضو کمیسیون صنایع مجلس، گفته بود: خودروسازان در کاهش کیفیت خودرو مقصرند، چرا که بدهی قطعهسازان را پرداخت نکرده و نمیتوانند توقع و اعتراضی به کیفیت قطعات داشته باشند. قطعهسازان اکنون در حالت انحصاری فعالیت میکنند و باید در فعالیتهایشان بازنگری کنند. همچنین نعمتبخش؛ گفته بود: مجوز افزایش قیمتها فقط توانست بخشی از زیان خودروسازان را جبران کند، اما باید این نکته را مدنظر قرار دهید که همچنان صنعت خودرو با تحریم روبهروست و همین امر تأمین قطعات الکترونیکی را برای واحدهای تولیدی سخت کرده است. در این مدتی که وزیر صمت وعده اصلاح ساختار خودرو را داده بود، مدیران عامل دو شرکت بزرگ خودروسازی را تغییر داد؛ فرشاد مقیمی؛ جای خود را به مهدی خطیبی، مدیرعامل سابق ریگانخودرو داد و محمدعلی تیموری هم جای جواد سلیمانی را در شرکت سایپا گرفت. به نظر میرسد این تغییرات بیارتباط با عدم تحقق وعدههای فاطمیامین درخصوص افزایش تولید خودرو نباشد.
عدهای میخواهند به صورت عمدی خودروها را گرانتر بفروشند
خدائیان؛ سخنگوی قوهقضاییه، میگوید: دیده میشود به محض افزایش قیمت خودرو بسیاری از خودروهای پارک شده در این پارکینگها به سرعت در اختیار مردم قرار میگیرد و پارکینگها خلوت میشود. با ورود سازمان بازرسی کل کشور به مسأله و کمک دولت، مسؤولان ایرانخودرو و سایپا تغییر کردند. خدائیان؛ میگوید: سیاستی پشت مسأله وجود دارد که عدهای میخواهند به صورت عمدی خودروها را گرانتر بفروشند. از طرف دیگر در مدتی که از وعده فاطمیامین برای افزایش تولید خودرو گذشته، علیرغم کاهش قیمت ارز روند قیمتها در بازار آزاد خودرو تقریباً افزایشی بوده و نشانهای از تغییر در ریل صنعت خودرو نسبت به دولت دوازدهم دیده نمیشود. همچنین وزارت صمت با تغییر ساختار هم روبهرو شده تا فعلاً بیشتر انرژی این وزارتخانه مهم و راهبردی در اقتصاد کشور صرف مشکلات درونی خودش شده باشد. باید دید در نهایت سرنوشت وعدههای داده شده در حوزه خودروسازی چه خواهد شد و وزیر صمت چه پاسخی برای عدم وعدههای خودرویی خواهد داشت؟
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.