خودروهای مدرن انواعی از تستهای تصادف را برای پاس کردن استانداردهای ایمنی فدرال در آمریکا پشت سر میگذارند. با این حال گامهایی وجود دارد که دارندگان خودرو بهتر است بردارند. به گزارش مناقصهمزایده، پنجره سقفی یا Panoramic sunroof به آپشن محبوبی در خودروهای نو مخصوصاً خودروهای کراساُور و شاسیبلند تبدیل شده است. سقفهای شیشهای […]
خودروهای مدرن انواعی از تستهای تصادف را برای پاس کردن استانداردهای ایمنی فدرال در آمریکا پشت سر میگذارند. با این حال گامهایی وجود دارد که دارندگان خودرو بهتر است بردارند. به گزارش مناقصهمزایده، پنجره سقفی یا Panoramic sunroof به آپشن محبوبی در خودروهای نو مخصوصاً خودروهای کراساُور و شاسیبلند تبدیل شده است. سقفهای شیشهای باعث میشوند که خودرو جادارتر به نظر برسد. اما متأسفانه تعداد مرگومیر مردم در اثر واژگون شدن خودرو یا غلطیدن آن کم نیست. بنابراین منصفانه است اگر سؤال شود آیا این سقفهای شیشهای به قدر کافی در تصادفهای منجر به واژگونی یا غلطیدن خودرو ایمنی برای سرنشین ایجاد میکنند یا خیر، ادامه مطلب را بخوانید. هنگام تولید یک خودرو، ساختار کلی آن با استانداردهای بسیار سختگیرانه از جنبههای مختلف مورد آزمایش قرار میگیرد. این تستها براساس انواعی از موقعیتهای تصادف متداول و غیرمتداول سنجیده میشوند. در ایالات متحده «مؤسسه بیمه برای ایمنی بزرگراه» Insurance Institute for Highway Safety متولی سنجش خودروها و اندازهگیری میزان محافظت آنها از سرنشینان است و یکی از معیارهای رتبهبندی و امتیازدهی این مؤسسه، اندازهگیری میزان استحکام سقف خودرو است. نتایج تستهای تصادف و واژگونی انجام شده توسط این نهاد حکومتی نشان داده است که وجود سانروف یا پنجره سقفی تأثیر بسیار ناچیزی در کاهش ایمنی استحکام سقف دارد. سازه خودروهای جدید شامل یک چارچوب فولادی مستحکم است که با پنلهای فلزی نسبتاً نازک اما قوی پوشانده شده است. این چارچوب یا قاب فولادی از جان سرنشینان محافظت میکند. بیشترین میزان انرژی تخریبی حاصل از تصادف را ستونهای فولادی که A، B، C و در برخی خودروها D نامگذاری شدهاند جذب میکنند. برای همین مرکز سقف کمترین میزان انرژی تخریبی را دریافت میکند. بیشترین خطر ایمنی سقفهای شیشهای، احتمال پرت شدن سرنشینان به بیرون است. یکی از مهمترین راههای محافظت از پرت شدن سرنشینان به بیرون خودرو، بستن کمربند ایمنی است. آمار منتشر شده توسط سازمان ایمنی ترافیک بزرگراه ملی آمریکا National Highway Traffic Safety Administration که یکی دیگر از متولیان ایمنی خودرو است نشان میدهد که احتمال بیرون پرت شدن سرنشینان خودرو در اثر تصادف در مواردی که کمربند ایمنی بسته نشده حداقل ۱۰ برابر مواردی است که کمربند ایمنی بسته بوده است. یکی دیگر از خطرات ناشی از پنجرههای سقفی یا پانورمایی در خودرو هنگام تصادف است، خود شیشه شکسته شده است. اکثر خودروسازان دنیا از شیشههای لمینت شده استفاده میکنند که به دلیل وجود پلاستیکهای مخصوص از پاشیده شدن شیشه شکسته جلوگیری میکند. برخی از خودروسازان از جمله هیوندایی برای پنجرههای سقفی هم کیسه هوا طراحی کردهاند که هنگام واژگونی یا غلطیدن خودرو به سرنشین آسیب نرسد و مانع پرت شدن سرنشین به بیرون از خودرو شود. با این حال پیش از خرید خودرو، بهتر از تحقیق کافی به عمل آید و با توجه به بودجهای که در نظر گرفته شده، مدلی انتخاب شود که ایمنیهای لازم برای سقف پنجره ای خودرو را رعایت کرده باشد. در وضعیت ایدهآل اگر شیشه این پنجرهها لمینت شده باشد، خیال مشتری را بهتر جمع میکند. ضمن آن که بسته بودن کمربندی ایمنی همواره یکی از راههای افزایش ایمنی در خودرو است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.