رتبه سوم ایران در رشد کمیت پژوهش در میان ۲۰ کشور برتر دنیا

رئیس مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری، با تشریح وضعیت کمیت، کیفیت و دیپلماسی علمی ایران در دوران کرونا از ارتقای شش پله‌ای در کیفیت پژوهش‌های انجام شده خبر داد. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، محمدجواد دهقانی؛ در اجلاس معاونان پژوهشی دانشگاه‌های و […]

رئیس مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری، با تشریح وضعیت کمیت، کیفیت و دیپلماسی علمی ایران در دوران کرونا از ارتقای شش پله‌ای در کیفیت پژوهش‌های انجام شده خبر داد. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، محمدجواد دهقانی؛ در اجلاس معاونان پژوهشی دانشگاه‌های و رؤسای پژوهشگاه‌های کشور، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۱ تعداد مدارک علمی نمایه شده ایران در اسکوپوس به ۷۷۳۵۱ مدرک رسیده است. این رقم در سال ۲۰۲۰ برابر با ۷۱۹۷۱ مورد و در سال ۲۰۱۹ به میزان ۶۴۹۸۸ مدرک بوده است. دهقانی؛ گفت: لازم به ذکر است که اطلاعات سال ۲۰۲۱ در پایگاه‌های استنادی هنوز تکمیل نشده است و رقم ذکر شده مجدداً افزایش خواهد یافت. در حالی که مقالات علمی و آخرین یافته‌های پژوهشی محققان ایرانی در سال ۲۰۱۹ حدود۰٫۰۸ درصد بیش از متوسط بین‌المللی استناد دریافت می‌کرد در سال ۲۰۲۰ این رقم به ۱۴ درصد افزایش یافته است. وی ادامه داد: بنابراین، تحقیقات و پژوهش‌های انجام شده محققان ایرانی در سال ۲۰۲۰ کیفی‌تر شده است. همچنین فعالیت‌های پژوهشی حاصله از مشارکت بین‌المللی ایران در سال ۲۰۱۹ حدود ۲۷٫۴ درصد بود که در سال ۲۰۲۰ به ۳۰٫۷درصد افزایش یافته است. رئیس ISC گفت: سهم مقالات یک درصد برتر پراستناد ایران در سال ۲۰۱۹ به میزان ۱٫۲درصد بود که در سال ۲۰۲۰ به ۱٫۳درصد رسیده است. این گروه از مقالات بیشترین تعداد استنادها در دنیای علم را کسب می‌کنند. همچنین سهم مقالات ایران از نشریات چارک اول در سال ۲۰۱۹ برابر با ۳۸٫۷ درصد بود که در سال ۲۰۲۰ به میزان ۴۱٫۸ درصد رسیده است.

رشد کمیت علم در سال ۲۰۲۰

وی گفت: نتایج حاصله از بررسی‌ها نشان می‌دهد که کل مدارک علمی نمایه شده در پایگاه استنادی اسکوپوس از ایران در طول تاریخ (۲۰۲۰-۱۸۱۸ تقریباً ۲۰۲ سال) برابر با ۶۶۳۰۷۷ مورد بوده که حدود ۴۴۰۹۳۴ مورد آن یعنی حدود ۶۶ درصد آن در سخت‌ترین شرایط تحریم همه‌جانبه کشور یعنی سال‌های اخیر (۲۰۲۰-۲۰۱۳) بوده است. دهقانی؛ ادامه داد: هر چند هنوز اطلاعات ۲۰۲۱ در پایگاه‌های استنادی در حال تکمیل است با این حال ایران در سال ۲۰۲۱ تعداد ۷۷۱۷۷ مورد رسیده است. این رقم در سال ۲۰۲۰ برابر با ۷۱۹۷۱ مدرک بود و در سال ۲۰۱۹ برابر با ۶۴۹۸۸ مدرک بود. بر این اساس میزان رشد علمی کشور در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۹ حدود ۱۰٫۷ درصد است. وی افزود: در میان ۲۰ کشور برتر دنیا، ترکیه از لحاظ میزان رشد تعداد مدارک در اسکوپوس در جایگاه نخست قرار دارد. از این کشور در سال ۲۰۲۰ تعداد ۵۶۶۴۲ و در سال ۲۰۱۹ تعداد ۵۰۷۲۵ مدرک در مجلات پایگاه استنادی اسکوپوس نمایه شده است. بنابراین، رشد این کشور ۱۱٫۷ درصد است. رئیس ISC گفت: ایتالیا، چین، اسپانیا و برزیل کشورهای دیگری هستند که در سال ۲۰۲۰ در رده‌های بعدی از لحاظ رشد کمیت علم قرار می‌گیرند. این کشورها به ترتیب حدود ۱۱٫۴ درصد، ۱۰٫۲ درصد، ۱۰ درصد و ۷٫۵ درصد رشد علمی داشته‌اند. وی گفت: پنج کشور انگلستان، فرانسه، آلمان، ژاپن و آمریکا کمترین رشد علمی را در بین ۲۰ کشور برتری که بیشترین کمیت علم دنیا را تولید می‌کنند داشته‌اند. این پنج کشور به ترتیب ۲٫۲ درصد، ۰٫۶ درصد، ۰٫۳ درصد، ۰٫۳ درصد و منفی ۰٫۸ درصد رشد داشته‌اند.