مدیر بندر آکتائوی قزاقستان و مدیرکل ترانزیت، لجستیک و توافقنامههای بینالمللی سازمان بنادر و دریانوردی، درخصوص گسترش همکاریهای اقتصادی و بندری دیدار و گفتوگو کردند. به گزارش مناقصهمزایده، خسرو سرایی؛ مدیرکل ترانزیت، لجستیک و توافقنامههای بینالمللی سازمان بنادر و دریانوردی، در دیدار با آبایتوریکپنبایف؛ مدیر بندر آکتائوی قزاقستان، گفت: رویکرد اصلی و محوری سازمان بنادر […]
مدیر بندر آکتائوی قزاقستان و مدیرکل ترانزیت، لجستیک و توافقنامههای بینالمللی سازمان بنادر و دریانوردی، درخصوص گسترش همکاریهای اقتصادی و بندری دیدار و گفتوگو کردند. به گزارش مناقصهمزایده، خسرو سرایی؛ مدیرکل ترانزیت، لجستیک و توافقنامههای بینالمللی سازمان بنادر و دریانوردی، در دیدار با آبایتوریکپنبایف؛ مدیر بندر آکتائوی قزاقستان، گفت: رویکرد اصلی و محوری سازمان بنادر و دریانوردی در توسعه همکاریهای اقتصادی با قزاقستان، اجرایی و عملیاتی کردن حملونقل ترکیبی، دیجیتالی شدن حملونقل، ردیابی کالا و مباحث لجستیکی است. وی با بیان اینکه در حملونقل ترکیبی، کالا از مرحله تولید در مبدأ تا رسیدن در مقصد، باید تحت پوشش حملونقل قرار گیرد، تأکید کرد: یکی از ضرورتها و الزامات توسعه همکاریهای تهران و آلماتی در حوزه دریا، توسعه حملونقل کانتینری است که باید در دستور کار جدی قرار گیرد. مدیرکل لجستیک و توافقنامههای بینالمللی سازمان بنادر و دریانوردی، با اشاره رویکرد دولت قزاقستان برای تغییر مسیر تجارت و ترانزیت دریایی از طریق بنادر و خاک ایران، از تشکیل کارگروهی متشکل از نمایندگان بندر، گمرک و کشتیرانی و بررسی تخصصی موضوعات خبر داد. وی خلأ کشتیهای رو-رو و سرویسدهی حملونقل رو-رو را یکی از مباحث جدی بین دو کشور برشمرد و گفت: درخصوص کشتیهای رو-رو در بنادر ایران، تا ۸۰ درصد هزینههای مترتب بر این رویه کشتیرانی، شامل تخفیف میشود. مدیرکل ترانزیت، لجستیک و توافقنامههای بینالمللی سازمان بنادر و دریانوردی، با بیان برنامههای جدی دولت برای خرید کشتیهای رو-رو با مشارکت بخشخصوصی، تأکید کرد: دو کشور ایران و قزاقستان به مالکیت کشتی رو-رو نیاز داریم تا بتوانیم فارغ از نیاز به کشورهای دیگر، حملونقل برنامهریزی شده در بخش رو-رو را هدایت و کنترل کنیم. آبایتوریک پنبایف؛ مدیر بندر آکتائوی قزاقستان، با بیان اینکه تولید کانتینر در بنادر و استفاده از ظرفیتهای ترانزیت دریایی ایران، از برنامههای جدی دولت این کشور قلمداد میشود، تأکید کرد: در پی گران شدن حملونقل اقیانوسی از جنوب خلیجفارس، امیدواریم ترانزیت محصولات مختلف از مبدأ چین را از طریق دریای خزر و با حجم بیشتری به انجام برسانیم. وی با اشاره به رویکرد تجاری و اقتصادی قزاقستان برای توسعه همکاریهای بندری و دریایی با ایران، اظهار داشت: ارتباط ترانزیتی با بنادر هند به ویژه بندر ناواشیوا و صادرات کالاهای قزاقستان به شرق آسیا، رویکرد جدیدی است که در نظر داریم در این فرآیند از ظرفیتهای بندری و کشتیرانی ایران استفاده کنیم. توریک پنبایف؛ با تأکید حائزاهمیت بودن ترانزیت تایم در تجارت دریایی و با اشاره به تجربه خوب ترانزیت خودرو از طریق خاک و آبهای سرزمینی ایران، اظهار داشت: تجار و بازرگانان قزاقستانی، به دنبال عملیاتی کردن مسیر تجاری و ترانزیتی از ایران هستند؛ چراکه ایران به لحاظ جغرافیایی در قلب و مرکز آسیا قرار دارد. مدیر بندر آکتائو، نبود خط کشتیرانی رو-رو بین دو کشور ایران و قزاقستان را یک خلأ جدی برشمرد. حمیدرضا آبایی؛ مدیرکل بنادر گیلان، نیز با اشاره به پتانسیل مطلوب قزاقستان در بخش غلات و کالاهای فله، گفت: با اقدامات انجام شده و ایجاد سیلوهای متعدد غله در بنادر ایران در خزر، درخصوص پهلوگیری و تخلیه کشتیهای حامل بار غلات و فله در بنادر انزلی، نوشهر و امیرآباد هیچ مشکلی وجود ندارد. وی با اشاره به ظرفیت خالی بندر انزلی در بخش حملونقل کانتینری در رویه ترانزیتی، ابراز امیدواری کرد که طرف قزاقستانی از ظرفیتهای این بندر و بنادر آستار و کاسپین در بخش ترانزیت کانتینری بهره ببرد. آبایی؛ با بیان اینکه در حوزه تجارت دریایی در خزر به یک فوروارد باتجربه نیاز داریم، گفت: یکی از مباحث جدی در حوزه توسعه همکاریها، تضمین بازگشت کانتینرهای خالی است که باید در این زمینه اقدام جدی صورت گیرد. همچنین محمدعلی سعیدیپور؛ مدیرکل بندر امیرآباد، با بیان اینکه بیشترین حجم عملیات دریایی و بندری قزاقستان از طریق بندر امیرآباد مازندران صورت میگیرد، گفت: طی ۱۱ ماه گذشته، در رویههای مختلف حملونقلی، حجم عملیات بندری و دریایی دو کشور در بخش واردات حدود ۶۱ درصد، در بخش واردات ۳۰ درصد و در بخش ترانزیت حدود ۹ درصد بوده است. وی با اشاره به پیشرفت ۷۶ درصدی احداث اسکله رو-رو در بندر امیرآباد، ابراز امیدواری کرد که این اسکه در آیندهای نزدیک به بهرهبرداری برسد. هادی کریمی؛ مدیرعامل شرکت بندری و دریایی بندر آستارا، با اشاره زیرساختهای مناسب ریلی و بندری بندر آکتائو، تأکید کرد: با توجه به ظرفیت خالی عمده بنادر پنج کشور حاشیه خزر، لازم است تا کریدور شمال-جنوب را با جدیت بیشتری، عملیاتی کنیم. وی با بیان مزیت خوب بندر آستارا برای فعالیتهای تجاری با کشورهای ترکیه و عراق، اظهار داشت: با توجه به همسایگی قزاقستان با کشورهای چین و روسیه و همچنین موقعیت ممتاز و ژئوپلیتیک ایران، امیدواریم هرچه زودتر شاهد رونق فعالیتهای تجاری و دریایی بین دو کشور باشیم.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.