عضو هیأت رئیسه کمیسیون عمران مجلس استفاده از ظرفیت ترانزیتی کشور در گروی تدوین برنامه جامع عضو هیأت رئیسه کمیسیون عمران مجلس، گفت: تحقق اهداف بلندمدت برای استفاده از ظرفیت ترانزیتی کشور در گروی تدوین نقشهراه برای اولویتدهی و جهتبخشی به سرمایهگذاری در توسعه کریدورهای ترانزیتی است. آرا شاوردیان؛ در گفتوگو با خانهملت، با اشاره […]
عضو هیأت رئیسه کمیسیون عمران مجلس
استفاده از ظرفیت ترانزیتی کشور در گروی تدوین برنامه جامع
عضو هیأت رئیسه کمیسیون عمران مجلس، گفت: تحقق اهداف بلندمدت برای استفاده از ظرفیت ترانزیتی کشور در گروی تدوین نقشهراه برای اولویتدهی و جهتبخشی به سرمایهگذاری در توسعه کریدورهای ترانزیتی است. آرا شاوردیان؛ در گفتوگو با خانهملت، با اشاره به لزوم توسعه تجارت با همسایگان و تسهیل تردد محمولههای تجاری خارجی از مسیر جمهوری اسلامی ایران، گفت: با توجه به قوانین بالادستی، حوزه ترانزیت کالای کشور باید سالانه ۱۰ درصد توسعه پیدا کند که متأسفانه این امر در سالهای اخیر رشد چندانی نداشته است. این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، افزود: با بررسی عملکرد ترانزیتی کشور از سال ۹۲ تاکنون به این نتیجه میرسیم که علیرغم قرارگیری در مسیرهای مهم ترانزیتی، ظرفیتهای بزرگ این حوزه مغفول مانده و این در حالی است که کشورهای همجوار و به نوعی رقبای منطقهای ما، سرمایهگذاریهای بسیار زیادی در حوزه توسعه ترانزیت خود داشته و هماکنون نیز در حال بهرهبرداری از این فرصت و ربودن سهم ایران هستند؛ بیتردید در صورت تداوم شرایط فعلی و بیتوجهی به این ظرفیت مهم، در رقابت با کشورهای منطقه شرایط خوبی نخواهیم داشت و از طرفی وقتی سهم کشورمان از ترانزیت منطقه ای از دست برود بهراحتی قبل برگشت نخواهد بود. نماینده ارامنه تهران و شمال کشور در مجلس، با بیان اینکه کشورمان به دلیل قرارگیری در موقعیت ژئوپلیتیکی مناسب، ظرفیت ترانزیتی ۵۰ میلیون تن در سال را دارد، اظهار کرد: طبق صحبتهای مسؤولان حوزه حملونقل کشور با وجود زیرساختهای فعلی رسیدن به آمار ترانزیتی ۳۰ میلیون تن در سال آن هم در بازه زمانی کوتاهمدت کاملاً دستیافتنی است که در صورت تحقق آن، درآمد ارزی بسیار خوبی برای کشور ایجاد میشود که اقدام بسیار خوبی برای بیاثر کردن تحریمها به شمار میرود. وی در رابطه با اقدامات مورد نیاز برای استفاده حداکثری از ظرفیت ترانزیتی کشور، تصریح کرد: در حالحاضر تنها با برخی اقدامهای مدیریتی مانند تسهیلگری و روانسازی رویهها در تشریفات گمرکی و تبادلات مرزی و بهرهگیری از دیپلماسی حملونقل، میتوان ظرفیت ترانزیت کشور را افزایش دهیم و سپس با تکمیل زیرساخت کریدورهای داخلی و بهرهگیری حداکثری از ظرفیت دیپلماسی حملونقل میتوانیم رشد قبل توجهی را در این زمینه شاهد باشیم. عضو هیأت رئیسه کمیسیون عمران مجلس، اضافه کرد: خوشبختانه دولت سیزدهم اهمیت این حوزه را برای خنثیسازی تحریمهای ظالمانه، تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و کسب درآمدهای ارزی درک کرده است اما تحقق اهداف بلندمدت در این زمینه در گروی تدوین نقشهراه برای اولویتدهی و جهت بخشی به سرمایهگذاری در توسعه کریدورهای ترانزیتی است چرا که بدون چنین برنامهای سرمایهگذاری در مسیر درست صورت نخواهد گرفت.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.