فرسودگی خودروها، گرچه موضوع جدیدی نیست اما به نظر میرسد که نگرانیها بابت آن افزایش یافته است، چرا که از یکسو اثر این خودروها بر آلودگی هوا غیرقابل کتمان است و از سوی دیگر تردد این خودروها احتمال وقوع تصادفات و نیز افزایش ترافیک در پی خرابی و نقص فنی این خودروها را افزایش داده […]
فرسودگی خودروها، گرچه موضوع جدیدی نیست اما به نظر میرسد که نگرانیها بابت آن افزایش یافته است، چرا که از یکسو اثر این خودروها بر آلودگی هوا غیرقابل کتمان است و از سوی دیگر تردد این خودروها احتمال وقوع تصادفات و نیز افزایش ترافیک در پی خرابی و نقص فنی این خودروها را افزایش داده است که برای مثال میتوان به تصادف اتوبوس فرسوده حامل خبرنگاران محیطزیست که منجر به مرگ مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی شد، اشاره کرد. به گزارش از ایسنا، این موضوع البته بارها نیز مورد انتقال پلیس واقع شده و اخیراً نیز سردار سیدکمال هادیانفر؛ رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی، در نشستی خبری با انتقاد از روند اسقاط خودروهای فرسوده، گفته بود: «آنچه که به عنوان اسقاط خودرو انجام میشود عمدتاً صوری است و بیشتر حوالهها باطل میشود تا اینکه خودرویی اسقاط شود، این یک آسیب جدی است و سهم قابلتوجهی هم در تصادفات دارد.»
۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار وسیله نقلیه فرسوده در کشور
او همچنین به بیان آماری از تعداد خودروهای فرسوده نیز پرداخته و گفته بود: « ۳۷ میلیون وسیله نقلیه سبک و سنگین در کشور در حال تردد است که از این تعداد حدود ۱۲ میلیون دستگاه نیز موتورسیکلت است اما متأسفانه حدود ۳۲ درصد از این وسایل فرسوده است و همانطور که گفتم روند اسقاط نیز مناسب نیست. حدود ۸۰ درصد موتورسیکلتها و حدود۸۰ درصد ناوگان حملونقل عمومی ما نیز فرسوده است که این یک هشدار جدی است و در تصادفات نیز مؤثر است.» اظهارات هادیانفر؛ در مورد خودروهای فرسوده نشان میدهد که دستکم ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه وسیله نقلیه فرسوده اعم از سواری، موتورسیکلت، کامیون، اتوبوس و… در حال تردد در کشور است.
تردد ۱۵۰ هزار کامیون فرسوده در کشور
حالا در تازهترین اظهارات سرهنگ سیاوش محبی؛ معاون عملیات پلیسراه کشور نیز، از فرسوده بودن ۳۲ درصد از ناوگان باری کشور خبر داده است. او در همین راستا، گفت: در حالحاضر ۱۵۰ هزار دستگاه کامیون در ناوگان باری تردد میکنند، فرسوده بوده یا در حال فرسوده شدن هستند که بیش از ۳۲ درصد از تمام ناوگان باری کشور را شامل میشوند. وی با بیان اینکه سن ناوگان فرسوده باری در ایران از ۲۵ سال عبور کرده است، اظهار کرد: فرسوده بودن ناوگان باعث افزایش میزان و شدت تصادف و همچنین شدت جراحات میشود. در کنار فرسوده بودن کامیونها، ناایمن بودن برخی نقاط در جادهها نیز در تصادفات ناوگان باری اثر دارد و متأسفانه در این تصادفات شاهد افزایش هستیم. محبی؛ مواردی نظیر گرانی لاستیک و قطعات و پایین بودن کیفیت قطعات را نیز عامل دیگری در افزایش تصادفات این وسایل برشمرد و گفت: لازم است نظارتی جدی از سوی شرکتهای به کار گیرنده این کامیونها که عمدتاً شرکتهای حملونقل بار است، صورت بگیرد. معاون عملیات پلیس راه کشور، درباره اینکه آیا پلیس میتواند از تردد کامیونهای فرسوده در جادهها جلوگیری کند، اظهارکرد: اگر کامیونی دارای برگه معاینه فنی باشد، یعنی اجازه تردد را دارد. اما قطعا پلیس از تردد کامیونهای فاقد معاینه فنی در جادهها جلوگیری خواهد کرد. به نظر میرسد نظارت جدی بر روند اسقاط خودروهای فرسوده، اعطای تسهیلات ویژه برای نوسازی ناوگان خودرویی و بهخصوص ناوگان باری و افزایش نظارت بر این ناوگان میتواند در کاهش شمار وسایل نقلیه فرسوده مؤثر باشد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.