نگرانیها درباره طرح صیانت آینده اینترنت در ایران چه میشود؟! اکنون که معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی تصویب کلیات طرح صیانت از فضای مجازی در کمیسیون مشترک را دارای ایراد قانونی دانسته است و ۱۵۰ نفر از نمایندگان مجلس درخواست بازگشت طرح به صحن را داشتهاند، حال این سؤال مطرح میشود که سرنوشت این طرح […]
نگرانیها درباره طرح صیانت
آینده اینترنت در ایران چه میشود؟!
اکنون که معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی تصویب کلیات طرح صیانت از فضای مجازی در کمیسیون مشترک را دارای ایراد قانونی دانسته است و ۱۵۰ نفر از نمایندگان مجلس درخواست بازگشت طرح به صحن را داشتهاند، حال این سؤال مطرح میشود که سرنوشت این طرح چه خواهد شد؟ به گزارش ایسنا، روز سهشنبه (چهارم اسفند) کلیات طرح پُر حرفو حدیث موسوم به صیانت از فضای مجازی در کمیسیون مشترک بررسیکننده این طرح به رأی گذاشته شد و با ۱۸ رأی موافق اعضای کمیسیون همراه شد، حتی پیش از برگزاری جلسه هم برخی نمایندگان همچون نوری غزلجه؛ نسبت به برگزاری جلسه کمیسیون مشترک فصل بررسی بودجه ۱۴۰۱انتقاد داشتند، پس از انتشار خبر تصویب کلیات طرح در کمیسیون نیز واکنشها و حواشی رسمی و غیررسمی زیادی در رسانههای داخلی، خارجی و پلتفرمهای فضای مجازی منتشر شد، برخی اظهارنظرهای فنی و کارشناسی ارائه کردند، برخی از لزوم مهاجرت اجباری گفتند و برخی هم در پلتفرمی همچون توئیتر این تصمیم مجلس را دستمایه طنز و شوخی قرار دادند. در همین حال که مرتباً اخبار و واکنشها با هشتگ صیانت در حال انتشار و نقد و بررسیهای و تحلیلهای رسمی و غیررسمی در هر کوی و برزنی به اوج خود رسیده بود، شب همان روز نامهای از معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی منتشر شد و در آن رأیگیری کلیات طرح دارای ایرادات فنی و قانونی عنوان شد. حال این سؤال مطرح است که با توجه به این اظهارنظر معاونت قوانین مجلس قرار است سرنوشت این طرح با تمام اصلاحات و تغییراتی که تاکنون داشته، به کدام سمتوسو کشیده میشود.
هیأت رئیسه مجلس ایرادات معاونت قوانین را بررسی کند
سیدنظام موسوی؛ سخنگوی هیأت رئیسه مجلس، در گفتوگو با ایسنا، در این خصوص گفت: هیأت رئیسه در جلسهای این موضوع را بررسی خواهد کرد که آیا این ایرادات وارد است یا خیر؟ و در مورد درستی یا نادرستی این ایرادات نظر نهاییاش را اعلام میکند. در نهایت تصمیم هیأت رئیسه اجراء خواهد شد. وی درباره اینکه آیا با ایرادات معاونت قوانین رأیگیری درباره کلیات باطل میشود یا خیر، گفت: باید هیأت رئیسه این ایرادات معاونت قوانین را بررسی کند. با توجه به نظر معاونت قوانین باید صبر کنیم تا هیأت رئیسه نظر نهایی را اعلام کند و هنوز چیزی مشخص نیست. لطفا… سیاهکلی؛ سخنگوی کمیسیون مشترک طرح، درخصوص اینکه طرح پس از اظهار نظر رسمی معاونت قوانین چه خواهد شد و چه سرنوشتی خواهد داشت گفت: ابتدا باید بررسی شود اظهارنظر ارائه شده درست است یا خیر؟ اگر صحیح باشد تشریفات قانونی طرح براساس ماده ۱۴۲ رعایت میشود و طرح به مرکز پژوهشهای مجلس باز میگردد.
طرح به مرکز پژوهشهای مجلس میرود
وی افزود: در واقع طرح به مرکز پژوهشهای مجلس ارسال میشود تا مرکز نظرات خود را اعمال و تغییرات مورد نظر را ایجاد کند، پس از این هم طرح را به کمیسیون باز میگرداند، پس از بازگشت طرح به کمیسیون هم رأیگیری خواهیم داشت، نسخهای هم که کلیات آن روز سهشنبه گذشته به رأی گذاشته شد نسخه ویرایش بهمنماه طرح بود. ماده ۱۴۲ آییننامه داخلی مجلس میگوید: «همزمان با وصول طرحها و لوایح توسط کمیسیونها در صورت ضرورت و با تصویب کمیسیون اصلی، طرح یا لایحه به کارگروه کارشناسی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی ارجاع میشود. رئیس مرکز پژوهشهای مجلس موظف است متناسب با موضوع و مواد طرح یا لایحه کارگروهی جهت بررسی طرح یا لایحه ارجاعی، متشکل از کارشناسان آن مرکز و اشخاص حقیقی و حقوقی صاحبنظر اعم از نمایندگان فعلی و ادوار مجلس، کارشناس معاونت قوانین مجلس، دیوان محاسبات، مراکز علمی و پژوهشی حوزه و دانشگاه، دستگاههای اجرایی، بخشخصوصی و دستگاههای مرتبط با طرح یا لایحه، تشکیل دهد و در بدو کار رئیس و دبیر آن را تعیین کند. رئیس کارگروه موظف است پس از بحث و بررسی کارشناسی در کارگروه و در صورت لزوم پس از مطالعه تطبیقی قوانین و مقررات و تجربیات سایر کشورها و با بررسی سوابق قانونگذاری و پیشنهادهای کمیسیونهای فرعی و نمایندگان، گزارش کارگروه را با رعایت اسناد بالادستی از جمله قانون اساسی، سند چشمانداز، سیاستهای کلی نظام و قانون برنامه توسعه، همراه با مشخصات اعضای کارگروه به کمیسیون اصلی ارائه کند. رئیس یا نماینده کارگروه موظف است با شرکت در جلسات کمیسیون از گزارش ارائهشده دفاع کند. در صورت عدم نیاز به قانونگذاری جدید در موضوع مورد بحث، رئیس کارگروه گزارش خود را با ذکر دلایل رد طرح یا لایحه به کمیسیون اصلی ارائه میکند.
تبصره۱- چنانچه رئیس مرکز پژوهشهای مجلس از مجمع تشخیص مصلحت نظام و شوراینگهبان جهت معرفی نماینده خود برای حضور در کارگروه موضوع این ماده دعوت بهعمل آورد، مراجع مذکور در صورت تمایل میتوانند شخص یا اشخاصی را از اعضاء یا غیراعضاء به مرکز معرفی کنند. عدم معرفی یا حضور نیافتن نمایندگان مذکور، مانع از تشکیل کارگروه نیست.
تبصره ۲- ارجاع طرح یا لایحه به کارگروه موضوع این ماده نافی مسؤولیت مرکز پژوهشهای مجلس در ارائه نظرات کارشناسی به کمیسیونها و جلسات رسمی مجلس مندرج در قانون شرح وظایف مرکز پژوهشهای مجلس نخواهد بود.
تبصره ۳- حداکثر زمان رسیدگی به طرحها و لوایح عادی در مرکز پژوهشها یکماهونیم پس از ارجاع و در طرحها و لوایح یکفوریتی یکماه پس از ارجاع میباشد. در صورت ضرورت این فرصتها با درخواست مرکز پژوهشها و تأیید کمیسیون اصلی قابل افزایش است.»
مهرداد ویسکرمی؛ دبیر کمیسیون مشترک حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی نیز، گفت: مجلس در دو مقطع به اصل ۸۵ قانون اساسی این طرح رأی داد، یک بار در ابتدا و باری دیگر زمانی بود که عدهای قصد داشتند طرح را بازگردانند که این اتفاق رخ نداد و طرح در کمیسیون مشترک بررسی شد، با توجه به این تصمیم صحن مجلس هم طبیعی است که بررسیها در کمیسیون مشترک انجام شود. وی افزود: در این مدت، هم با حضور معاونت قوانین مجلس، هم با حضور مرکز پژوهشهای مجلس و همچنین متخصصین و کارشناسان نزدیک به ۴۵ جلسه از سوی کمیسیون مشترک برگزار شد و تلاش بر این بوده است که نظرات دیده شود، پس از این رفت و آمدها و اصلاحاتی که طرح تا اکنون داشته است، اعضای کمیسیون در جلسه روز سهشنبه (چهارماسفند) ماه با کلیات نسخه ۵ دیماه ۱۴۰۰ و ویرایش ۹ بهمنماه ۱۴۰۰ موافقت کردند.
نظر نهایی با کمیسیون مشترک است
ویسکرمی؛ عنوان کرد: براساس تصمیم معاونت قوانین مجلس، طرح به مرکز پژوهشها خواهد رفت و بازهم به کمیسیون مشترک بازمیگردد، پس نظر نهایی با کمیسیون مشترک میباشد، البته نظر مرکز پژوهشهای مجلس نظر مشورتی است، در این مدت بررسیهای کمیسیون هم نظر مرکز پژوهشها منتقل شده و با لحاظ تمام این نظرها این نسخه کنونی تهیه شده است، ولی تغییری در اصل قصه ایجاد نمیشود. کمیسیون اختیار قانونی دارد و با توجه به اختیار قانونی کار را پیش میبرد و اجازه نمیدهد شخصی آن را مدیریت کند. وی ادامه داد: تغییراتی که در این طرح تاکنون رخ داده کم نبود است، این طرح از مجلس دهم مطرح شد، سپس به مجلس یازدهم آمد، متن آن دو مرتبه به صورت جدی ویرایش شده است، کمیسیون فرهنگی هم چند هزار ساعت بر روی آن کار کرده است و اکنون هم در کمیسیون مشترک میباشد، اکنون تمرکز طرح بر این است که یک نظم و سیاقی به فضای مجازی در حوزه حکمرانی بدهد، برای مثال خیلی از تصمیمها در حوزه فضای مجازی باید گرفته شود که متولی آن مشخص نیست، ما اکنون درخصوص جایگاه و اختیارات نهادهایی همچون شورایعالی فضای مجازی دچار خلأ قانونی هستیم که اینها باید رفع شود.
از خارج مرزها جنگ روانی راه انداختهاند
دبیر کمیسیون مشترک حمایت از حقوق کاربران، گفت: اینها هم به معنی بگیر و ببند و مسدودسازی نیست، متأسفانه این دست از مطالب از خارج مرزها آغاز شد، کلیدواژه صیانت و مسدودسازی را باهم گره زدهاند و جنگ روانی ایجاد کردند، البته کمیسیون هم در حوزه اطلاعرسانی کوتاهیها داشته است، ماهم باید برای رفع نگرانیهای مردم اطلاعرسانیها را افزایش دهیم.
اگر فضای مجازی نبود در انتخابات مجلس رأی کسب نمیکردم
ویسکرمی؛ بیان کرد: یقین داشته باشیم ما برای این آمدهایم تا اجازه تصویب قانون ضعیف ندهیم، خود ما در فضای مجازی فعالیت گسترده داریم، امور دفتر ما از همین طریق انجام میشود، اگر فضای مجازی نبود خود من در انتخابات مجلس رأی کسب نمیکردم، چراکه با همین شبکههای اجتماعی خودمان را به مردم معرفی کردهایم، اکنون هم حاضر به گفتوگو با مخالفین طرح هستیم. درخصوص اینکه میگویند آقای رشیدی کوچی رأی مخالف داشتند باید توجه کنیم که ایشان اصلاً عضو کمیسیون مشترک نمیباشند و به صورت داوطلب در جلسات حضور داشتند، پس ما در رأیگیری روز سهشنبه (چهارم اسفندماه) مخالف نداشته ایم، هنگام رأیگیری آقای امیرآبادی نماینده مردم قم نیز به جلسه کمیسیون وارد شد و اعلام موافقت کرد، با احتساب رأی وی ۱۹ رأی موافق خواهیم داشت، خانم پاشایی نماینده مرند و جلفا هم رأی ممتنع داشتند.
احتمال بررسی طرح در صحن مجلس
اما این رفت و بازگشت طرح میان مرکز پژوهشهای مجلس و کمیسیون تمام ماجرا نیست و احتمال سلب صلاحیت کمیسیون مشترک برای بررسی این طرح وجود دارد، روز سهشنبه (چهارم اسفند) نمایندگان مجلس با امضای نامهای به هیأت رئیسه مجلس، خواستار لغو بررسی طرح صیانت در کمیسیون مشترک و بازگشت طرح به صحن مجلس شدند، جلال رشیدیکوچی که از اعضای کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت است در بخشی از پیام توئیتری خود نوشت: «امروز درجواب دغدغه و مطالبه آحاد مردم شریف ایران اسلامی، وفق تبصره۲ ماده ۱۶۷ آییننامه داخلی مجلس تقاضای لغو بررسی طرح صیانت در کمیسیون مشترک و بازگشت طرح به صحن مجلس را مطرح کردم که تاکنون به امضای ۵۵ نفر از نمایندگان محترم رسیده است و در حال افزایش تعداد امضاء میباشد.» در جلسه علنی صبح روز چهارشنبه هفته گذشته مجلس شورای اسلامی نیز تعدادی از نمایندگان خواستار بازگشت این طرح به صحن مجلس شدند، جلال رشیدیکوچی؛ در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت که تعداد امضای موافقان بازگشت طرح صیانت به صحن مجلس از ۱۱۶ امضاء گذشت. بهزودی لیست نمایندگان امضاکننده منتشر خواهد شد، پس از آن نیز صدیف بدری؛ در صفحه شخصی خود در توئیتر خبر داد که تعداد امضاهای نمایندگان برای لغو مصوبه طرح صیانت از مرز ۱۵۰ امضاء گذشت. حال باید منتظر تعیین سرنوشت نهایی این طرح باشیم، آیا رفت و بازگشت میان مرکز پژوهشهای مجلس و کمیسیون مشترک قرار است آینده فضای مجازی کشور را تعیین کند یا درخواست بیش از ۱۵۰ نماینده مجلس برای بررسی این طرح در صحن علنی؟
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.