واردات محدود و با تعرفه بالا، تأثیری بر بازار خودرو ندارد

یک کارشناس صنعت خودرو، با بیان اینکه قیمت‌گذاری دستوری خودرو در دولت گذشته مشکلاتی را در این صنعت به وجود آورد، گفت: دولت یازدهم پایه‌های انحصاری صنعت خودرو که در حال شکسته شدن بود، را زنده کرد. به گزارش مناقصه‌مزایده، فربد زاوه؛ با بیان اینکه قیمت‌گذاری دستوری خودرو در دولت گذشته مشکلاتی را در این […]

یک کارشناس صنعت خودرو، با بیان اینکه قیمت‌گذاری دستوری خودرو در دولت گذشته مشکلاتی را در این صنعت به وجود آورد، گفت: دولت یازدهم پایه‌های انحصاری صنعت خودرو که در حال شکسته شدن بود، را زنده کرد. به گزارش مناقصه‌مزایده، فربد زاوه؛ با بیان اینکه قیمت‌گذاری دستوری خودرو در دولت گذشته مشکلاتی را در این صنعت به وجود آورد، گفت: علی ربیعی؛ سخنگوی دولت روحانی، علت دستگیری یکی از مدیران شرکت‌های خودروسازی را مقاومت کردن در برابر قیمتگذاری دستوری اعلام کرد که نشان‌دهنده عدم توان تصمیمگیری مستقل توسط خودروسازان است. زاوه؛ با بیان اینکه «محمدرضا نعمت‌زاده» وزیر صمت دولت روحانی جلوی واردات خودرو ایستاد، گفت: در سال ۹۲ تا ۹۶ وزیر جلوی واردات خودرو را گرفت و این ممنوعیت ربطی به خودروسازی‌ها نداشت و این شرکت‌ها، قدرتش را نداشتند. این کارشناس صنعت خودرو، ابراز داشت: وزیر وقت شخصاً انواع سنگ‌اندازی‌ها را انجام داد و واردکنندگان را به چالش‌های اساسی کشید و معلوم نبود واقعاً دنبال چه سیاستی بود؟ وی با بیان اینکه مهدی غضنفری؛ وزیر اسبق صمت در دولت دهم فضای واردات را باز گذاشته بود، اضافه‌کرد: اما نعمت‌زاده به بهانه اجبار خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی، در مسیر واردات کارشکنی کرد و بدین ترتیب، به جای اینکه این موضوع را حل کند، قیمت خودرو در شش ماه، دو برابر شد. فعال صنعت خودرو، با اشاره به اینکه واردات منجر به رشد صنعت خودرو می‌شود، گفت: کشورهایی مانند ترکیه، رومانی و اسپانیا نمونه‌هایی هستند که با حذف تعرفه و باز گذاشتن واردات نه تنها صنعت آنها از بین نرفت، بلکه زمینه توسعه و تقویت صنعت خودروسازیشان فراهم و بازار رقابتی باعث توسعه صنعت‌شان شد و میلیاردها دلار صادرات کردند.

عملکرد نعمت‌زاده از دلایل متزل شدن برجام بود

زاوه؛ خاطرنشان کرد: تفکر افرادی مثل نعمت‌زاده یکی از ریشه‌های انحصار است، وی مدت زیادی وزیر صمت بود، نوع نگاه و رفتارش حتی یکی از دلایلی متزلزل شدن برجام بود، تصمیم‌های اشتباه وی نه تنها در خودرو بلکه در همه بخش‌ها، مشکل‌ساز شد و وی در همه حوزه‌ها دخالت کرد. وی بر باز شدن فضای واردات، تأکید کرد و گفت: اگر بازارها باز شده و تعرفه‌ها کاهش یابد و خطوط شرکت‌های خودرویی در شهرهای مختلف که زیان‌ده هستند، بسته شود، شاهد بهبود وضعیت این صنعت خواهیم بود. زاوه؛ به طرح مجلس برای واردات ۵۰ هزار خودرو اشاره کرد و اظهار داشت: اگر تنها ۵۰ هزار خودروی با متوسط تعرفه ۱۲ میلیارد ریالی وارد شود نه، کیفیت بالا می‌روند و نه قیمت پایین می‌آید. هرچند تحقق چنین حجم واردات خودرو جای ابهام دارد. کارشناس صنعت خودرو، با بیان اینکه واردات محدود و با تعرفه بالا، تأثیری بر بازار خودرو ندارد، اضافه کرد: بازار به آزادی نیاز دارد تا به اهدافش برسد و تنظیمکننده بازار باشد. این ۵۰ هزار خودرو بر چه مبنایی تعیین شده است. مجلس بر چه اساسی درآمد ۶۰ هزار میلیارد تومانی از این محل، شناسایی کرده است، قیمت این خودروها پس از پرداخت تعرفه به چند میلیارد تومان خواهد رسید؛ سؤال این است که کدام طبقه متوسط جامعه را سراغ دارید که بتواند ۱٫۲ میلیارد تومان تعرفه برای واردات خودرو بدهد. وی گفت: اقتصاد، دستورپذیر نیست و کنترل قیمت نه اجرایی است و نه موفق، از اینرو نباید دنبال مقصر در بین قطعه‌سازان گشت. زاوه؛ با بیان اینکه نباید برای واردات خودروهای خارجی کسی جز خود مردم تصمیمگیری کند، گفت: خودروسازان کشورمان نیز باید تلاش کند تا محصولی درست عرضه کنند. اگر شرکتی شرایط اقتصادی مناسبی داشته باشد، باقی خواهد ماند. همچنین روح‌ا… ایزدخواه؛ عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی نیز، با اشاره به نشست جمعی از اعضای کمیسیون صنایع مجلس با مجمع تشخیص با موضوع بررسی اختلاف‌نظرات درباره طرح ساماندهی بازار خودرو، گفت: در این نشست که آقای سعیدی کیا به نمایندگی از مجمع تشخیص حضور داشت، تعدادی از نمایندگان مجلس و همچنین نمایندگان شرکت‌های خودروسازی به بیان نقطه‌نظرات خود درباره مصوبه ساماندهی بازار خودرو پرداختند. وی افزود: نکته قابل‌توجه این نشست این بود که نه نمایندگان شرکت‌های خودروسازی و نه آقای سعیدی‌کیا با اصل طرح مخالفتی نداشتند. البته هیأت عالی نظارت دو بار تاکنون مخالفت خود را با مصوبه خودرویی مجلس به شکل رسمی اعلام کرده ولی عدم مخالفت آقای سعیدی‌کیا با این طرح بیانگر این است که نظر صحن مجمع با نظر هیأت عالی نظارت لزوماً یکسان نیست. درباره اظهارات هفته گذشته مدیرعامل سایپا مبنی بر استقبال این شرکت از واردات خودرو، خاطرنشان کرد: در شرایطی که شورای‌نگهبان پس از یکبار رفت و برگشت، طرح ساماندهی بازار خودرو را تأیید کرد، هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنان با این طرح اعلام مخالفت می‌کند. این عضو کمیسیون صنایع مجلس، عنوان کرد: من در جلسه اخیری که با آقای سعیدی‌کیا داشتیم به ایشان که گویا از سوی مجمع مسؤول کمیته پیگیری طرح ساماندهی است، تأکید کردم که ادله هیأت عالی نظارت مجمع برای مخالفت با طرح مجلس مشخص نیست. همچنین تأکید کردم که طرح مجلس کاملاً در راستای حمایت از تولید داخل است و صرفاً برای تنظیم عرضه و تقاضا در بازار خودرو هدف‌گذاری کرده است و سقف واردات مجاز به میزان کسری تولید داخل باشد.