فولادمبارکه تندیس زرین جایزه ملی تعالی سازمانی را از آن خود کرد؛ درخشش گروه فولادمبارکه در همایش ملی تعالی سازمانی/ فولادمبارکه با تعالی سازمانی مستمر به دنبال سرآمدی در عرصه جهانی است شرکت فولادمبارکه در نوزدهمین همایش ملی تعالی سازمانی، موفق شد برای چهارمین بار تندیس زرین جایزه ملی تعالی سازمانی را از آن […]
فولادمبارکه تندیس زرین جایزه ملی تعالی سازمانی را از آن خود کرد؛
درخشش گروه فولادمبارکه در همایش ملی تعالی سازمانی/ فولادمبارکه با تعالی سازمانی مستمر به دنبال سرآمدی در عرصه جهانی است
شرکت فولادمبارکه در نوزدهمین همایش ملی تعالی سازمانی، موفق شد برای چهارمین بار تندیس زرین جایزه ملی تعالی سازمانی را از آن خود نماید.
به گزارش خبرنگار فولاد، نوزدهمین همایش ملی تعالی سازمانی روز سهشنبه سوم اسفندماه ۱۴۰۰ با موضوع «تعالی و نوآوری پایدار سازمانی» و با حضور جمعی از مقامات، مدیران شرکتها و صاحبنظران این حوزه در مرکز همایشهای سازمان مدیریت صنعتی کشور برگزار شد و سازمانهای سرآمد در بخشهای ساخت و تولید، خدمات، آموزش و عمومی پس از ارزیابی توسط کارشناسان انتخاب گردیدند که شرکت فولادمبارکه توانست در بخش تولید موفق به کسب تندیس زرین جایزه ملی تعالی سازمانی شود؛ این در حالی است که شرکت فولادمبارکه تنها برنده تندیس زرین جایزه ملی تعالی سازمانی در سال ۱۴۰۰ بود و این موفقیت را در بخش ساخت و تولید و در سطح سازمانهای بزرگ این رویداد به دست آورد.
محمدیاسر طیبنیا؛ مدیرعامل شرکت فولادمبارکه، در حاشیه نوزدهمین همایش ملی تعالی سازمانی در گفتوگو با خبرنگار فولاد، اظهار کرد: مسیر تعالی یک مسیر بیانتها است و شرکتهای پیشرو در این عرصه باید رشد و تعالی خود را به صورت مستمر ادامه دهند.
حضور چشمگیر شرکتهای زیرمجموعه فولادمبارکه در همایش ملی تعالی سازمانی
وی افزود: فولادمبارکه و شرکتهای زیرمجموعه ما در همایش ملی جایزه ملی تعالی سازمانی حضوری چشمگیر داشتند و پس از ارزیابیهای صورتگرفته در دریافت بسیاری از جوایز این همایش نیز سهیم بودند.
مدیر عامل شرکت فولادمبارکه، خاطرنشان کرد: شرکت فولادمبارکه در این مسیر رشد و تعالی را برای خود ترسیم کرده تا با تولید پایدار بتواند در مقیاس جهانی به نقش محوری خود در صنعت فولاد کشور ادامه دهد.
فولادمبارکه در راستای رشد و توسعه پایدار برای دستیابی به تعالی سازمانی همیشه پیشرو بوده است
طیبنیا؛ ادامه داد: رسیدن به جایگاه تراز جهانی یکی از اهداف مهم شرکت فولادمبارکه است و برای دستیابی به این هدف ما باید فعالیتهای خود را بیش از پیش توسعه دهیم و در این راستا با افزایش بهرهوری به دنبال سرآمدی در مقیاس بینالمللی هستیم.
وی اذعان داشت: در این مسیر به دنبال رقابت با رقبای جهانی هستیم و در ارزیابیهای عملکرد شرکت فولادمبارکه در رشد و توسعه پایدار دائمی شرکت برای دستیابی به تعالی سازمانی همیشه پیشرو بودهایم.
مدیر عامل شرکت فولادمبارکه، بیان کرد: امروز در جهان شرکتهای پیشرو به صنعت سبز توجه جدی دارند و شرکت فولادمبارکه با در نظر گرفتن همین سیاست، در درجه نخست با نگاه ملی برنامههای توسعه خود را تعریف و به دنبال تحقق آن است.
رعایت الگوی ملی بنگاهداری برای توسعه پایدار کشور
وی عنوان کرد: در حالحاضر برنامه برخی از شرکتها در کشور با گردش مالی بالا یک نگاهبخشی و منطقهای است اما شرکت فولادمبارکه تاکنون ثابت کرده که نگاهش ملی و بینالمللی است و در طرحهای توسعهای به وسعت ایران با نگاه به آمایش سرزمینی به تولید صنعت سبز و رعایت مسائل زیستمحیطی توجه جدی دارد.
مدیرعامل شرکت فولادمبارکه، در پایان تأکید کرد: در راستای تحقق توسعه پایدار و تعالی سازمانی شرکت فولادمبارکه هماکنون ۵۰ درصد آب مورد نیاز خود را از طریق بازچرخانی و جمعآوری پسابهای شهری تأمین میکند و در دورههای مختلف سعی کردیم الگوی ملی بنگاهداری را در کشور برای توسعه پایدار به خوبی رعایت کنیم.
حفظ سطوح بالای تعالی از دستیابی به آن سختتر است
محمد ناظمیهرندی؛ معاون تکنولوژی شرکت فولادمبارکه نیز، در گفتوگو با خبرنگار فولاد، با اشاره به موفقیت این سازمان در کسب چهارمین تندیس زرین جایزه ملی تعالی سازمانی، نگرش سیستمی و توسعه قابلیتهای سازمانی را رمز موفقیت فولادمبارکه در مسیر تعالی سازمانی دانست و اظهار کرد: از بدو تأسیس کارخانه با نگاهی که مدیران دوران ساخت و بهرهبرداری به این بنگاه داشتهاند، همواره نگرش سیستمی در سازمان به عنوان یک ارزش، پشتیبانی و تقویت شده و اکنون به صورت یک فرهنگ در سازمان نهادینه شده است.
وی با اشاره به نقش رهبران در ایجاد فرهنگ تعالی، افزود: نقش اصلی در تعالی سازمانها بر عهده رهبران آن سازمانهاست و مؤلفههایی همچون آیندهنگری و الهامبخشی از ابعاد اصلی شایستگی رهبران در سازمانهای متعالی میباشد؛ این رهبران سازمان هستند که از طریق ایجاد دلبستگی در کارکنان، اهداف و استراتژیهای سازمان را در جهت خلق ارزش برای ذینفعان راهبری و هدایت میکنند.
معاون تکنولوژی شرکت فولادمبارکه، حفظ سطوح بالای تعالی را از دستیابی به آن سختتر دانست و گفت: در فولادمبارکه از طریق طراحی سیستمهای مدیریتی، توسعه فرهنگ مشارکت و حل مسأله، کار تیمی و ایجاد ساختار تحول همواره تلاش شده تا به حرکت در مسیر رشد و تعالی خللی وارد نشود که حضور در سطوح بالای تعالی سازمانی طی ۲۰ سال گذشته نشان از موفقیت این الگو است.
گسترش فرهنگ تعالی و توسعه قابلیتهای سازمانی سیاست اصلی گروه فولادمبارکه
وی با اشاره به این که در حالحاضر فولادمبارکه با رشد و توسعه در حوزههای مختلف به گروهی به وسعت ایران تبدیل شده است، گسترش فرهنگ تعالی و توسعه قابلیتهای سازمانی در سطح گروه فولادمبارکه را از سیاستهای اصلی این سازمان برشمرد و حضور ۱۰ شرکت از گروه فولادمبارکه در فرآیند ارزیابی سال ۱۴۰۰ را ناشی از این مهم دانست.
ناظمیهرندی از کلیه کارکنان فولادمبارکه که نقش اصلی در این موفقیت را ایفا کردند، تشکر و قدردانی کرد و گفت: مسیر تعالی پایان ندارد و امیدواریم بتوانیم به عنوان الگوی ملی بنگاهداری نقش خود را در رشد و توسعه صنعتی کشور به خوبی ایفا کنیم.
مدلهای تعالی سازمانی در دنیا کاربردهای روزافزونی پیدا کردهاند
سیامک شجاعی؛ مدیر تضمین کیفیت و تعالی سازمانی شرکت فولادمبارکه نیز، درخصوص این دستاورد، در گفتوگو با خبرنگار ایراسین، اظهار کرد: مدلهای تعالی سازمانی در دنیا متناسب با فضای کسبوکار به عنوان چارچوبی برای ارزیابی عملکرد و سنجش میزان موفقیت سازمانها در استقرار سیستمهای نوین مدیریتی، کاربردهای روزافزونی پیدا کردهاند.
وی افزود: این مدلها در واقع با ایجاد یک زبان مشترک عملکرد سازمانها در کسب نتایج مورد انتظار را مورد سنجش قرار میدهند که قدیمیترین مدل در دنیا مدل دمینگ و متعلق به کشور ژاپن است، مدلی که از سال ۱۹۵۰ طراحی و اجرا شده است.
مدیر تضمین کیفیت و تعالی سازمانی شرکت فولادمبارکه، ادامه داد: در ایران نیز مدل تعالی سازمانی و جایزه ملی تعالی سازمانی از سال ۱۳۸۲ توسط مؤسسه مطالعات و بهرهوری منابع انسانی راهاندازی شد؛ چارچوب اصلی مدل تعالی سازمانی ایران برگرفته از مدل تعالی سازمانی یا همانEFQM است که طی سالیان اخیر چندین بار مورد بازبینی قرار گرفته و آخرین ویرایش آن در سال ۱۴۰۰ معرفی شده است.
مفاهیم بنیادین، معیارها و منطق ارزیابی از ارکان اصلی مدل تعالی سازمانی
وی، مفاهیم بنیادین، معیارها و منطق ارزیابی را ارکان این الگو دانست و بیان کرد: مفاهیم بنیادین در واقع ارزشها و اصول این الگو بوده که معیارهای مدل مبتنی بر آنها طراحی شده است.
شجاعی؛ خاطرنشان کرد: معیارهای مدل در ۲ بخش طراحی شدهاند که بخش اول شامل رویکردهای یک سازمان متعالی در حوزه رهبری، استراتژی، کارکنان، قابلیتها، مشتریان و عملیات و بخش دوم شامل نتایج حوزه ذینفعان شامل مشتریان، کارکنان، جامعه، همکاران تجاری و تأمینکنندگان و همچنین نتایج سازمانی است.
سنجش رویکرد سازمانها با توجه به مؤلفههای متنوع
وی اذعان داشت: روش ارزیابی معیارها مبتنی بر منطقی به نام منطق رادار طراحی شده که رویکردها و نتایج سازمان را با توجه به مؤلفههای متنوعی مورد سنجش قرار میدهد و در نهایت سطح تعالی سازمان با توجه به امتیاز کسب شده در بازه هزار امتیازی مشخص میشود.
مدیر تضمین کیفیت و تعالی سازمانی شرکت فولادمبارکه با اشاره به سطوح تعالی تعریفشده برای این جایزه تأکید کرد: سطح گواهی تعهد به تعالی، تقدیرنامه یک ستاره(امتیاز بیش از ۲۵۰)، تقدیرنامه ۲ ستاره(امتیاز بیش از ۳۰۰)، تقدیرنامه ۳ ستاره (امتیاز بیش از ۳۵۰)، تقدیرنامه ۴ ستاره (امتیاز بیش از ۴۰۰)، تندیس بلورین (امتیاز بیش از ۴۵۰)، تندیس سیمین (امتیاز بیش از ۵۵۰)، تندیس زرین (امتیاز بیش از ۶۵۰) است.
ایجاد فضای رقابتی برای تعالی سازمانها یکی از اهداف برگزاری این همایش است
وی با بیان این که از اهداف برگزاری این همایش میتوان به ایجاد فضای رقابتی برای تعالی سازمانها، کمک به شناسایی نقاط قوت و زمینههای قابل بهبود در سازمان و ایجاد فضایی برای تبادل تجربیات موفق اشاره کرد، گفت: فرآیند ارزیابی بدین صورت است که ابتدا سازمانها گزارشی تحت عنوان اظهارنامه تعالی که مبتنی بر معیارهای مدل، تهیه شده به دبیرخانه جایزه ارسال میکنند و پس از آن سازمان متقاضی توسط تیم ارزیابی که از مدیران و یا کارشناسان سایر حوزههای کسب و کار میباشند مورد ارزیابی قرار میگیرد.
شجاعی؛ بیان کرد: تیم ارزیابی ابتدا اظهارنامه تعالی سازمانی را مورد بررسی قرار داده و سپس جهت رفع ابهام و دریافت پاسخ سؤالات خود در محل شرکت متقاضی حضور مییابد؛ در نهایت بر اساس اجماع تیم ارزیابی امتیاز نهایی سازمان مشخص و گزارش بازخورد شامل نقاط قوت و حوزههای قابل بهبود بر اساس معیارهای مدل به سازمان ارائه میشود.
گروه فولادمبارکه در نوزدهمین همایش ملی تعالی سازمانی جوایز متعددی کسب کرد که ازجمله میتوان به کسب تندیس بلورین در بخش ساخت و تولید در سطح سازمانهای بزرگ توسط شرکت فولاد هرمزگان اشاره کرد؛ همچنین تقدیرنامه تعالی سازمانی ۳ ستاره برای تعالی در بخش ساخت و تولید نیز به شرکت ورقخودرو چهارمحالوبختیاری و شرکت صنعتی و معدنی فولادسنگ رسید.
تقدیرنامه ۲ ستاره برای تعالی در بخش خدمات به شرکت بینالمللی مهندسی سیستمها و اتوماسیون(ایریسا) تعلق گرف؛ همچنین به شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان برای تعالی در بخش ساخت و تولید، تقدیرنامه یک ستاره و به شرکتهای فنی مهندسی فولادمبارکه و سرمایهگذاری توکافولاد برای تعالی در بخش خدمات، تقدیرنامه یک ستاره اهدا شد.
شرکتهای فولاد متیل، فولادمبارکه سپاهان و فلز تدارک نیز گواهی تعهد به تعالی در بخش خدمات را دریافت کردند.
مروری بر پیشینه این جایزه ملی
همایش تعالی سازمانی از سال ۱۳۸۲ به همت سازمان مدیریت صنعتی آغاز شد که فولادمبارکه پیش از نیز در سالهای ٩١، ٩٣ و ۹۸ موفق به کسب تندیس زرین جایزه ملی تعالی سازمانی شده بود.
فولادمبارکه از سال ۱۳۸۲ و از نخستین دوره این همایش در این فرآیند شرکت کرده و موفق شده به عنوان اولین شرکت و پس از ۱۰ دوره حضور متوالی در سال ۱۳۹۱ تندیس زرین این جایزه را دریافت و پس از آن در سالهای ۹۳ و ۹۸ موفق به کسب این عنوان شود؛ در میان شرکتهای ایرانی تنها شرکت فولاد خوزستان در سال ۹۷ موفق شده تندیس زرین جایزه ملی تعالی سازمانی را کسب کند.
در سال ۱۴۰۰ نیز با حضور یک تیم ۷ نفره از ارزیابان جایزه به مدت ۶ روز، ارزیابی برگزار و کلیه رویکردهای سازمان مبتنی بر مدل تعالی سازمانی مورد ارزیابی قرار گرفت و در نهایت فولادمبارکه موفق شد برای چهارمین بار، تندیس زرین جایزه ملی تعالی سازمانی را دریافت کند.
شرکت فولاد امیرکبیر کاشان در سال ۱۳۹۹ و شرکت فولاد هرمزگان در سال ۱۴۰۰ از گروه فولادمبارکه موفق به کسب تندیس بلورین تعالی سازمانی شدهاند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.