ملزم به اجرای «قانون حداکثر استفاده از توان داخلی» در شبکه زیرساخت ارتباطات هستیم

معاون وزیر ارتباطات ملزم به اجرای «قانون حداکثر استفاده از توان داخلی» در شبکه زیرساخت ارتباطات هستیم معاون وزیر ارتباطات، گفت: در شبکه زیرساخت کشور هر جا ممکن باشد از تولیدات داخلی استفاده می‌کنیم؛ همچنان که در پروژه‌‌هایی که قبلاً از محصول خارجی به داخلی سوئیچ کرده‌ایم دیگر به صورت دائمی محصول داخلی می‌خریم و […]

معاون وزیر ارتباطات

ملزم به اجرای «قانون حداکثر استفاده از توان داخلی» در شبکه زیرساخت ارتباطات هستیم

معاون وزیر ارتباطات، گفت: در شبکه زیرساخت کشور هر جا ممکن باشد از تولیدات داخلی استفاده می‌کنیم؛ همچنان که در پروژه‌‌هایی که قبلاً از محصول خارجی به داخلی سوئیچ کرده‌ایم دیگر به صورت دائمی محصول داخلی می‌خریم و بسیاری از تجهیزات شبکه هم داخلی شده است؛ حتی برای اولینبار در حال استفاده از توان داخل در تعمیر و نگهداری کابل‌های دریایی هستیم. شرکت ارتباطات زیرساخت یکی از شرکت‌های مهم و اصلی در زیرمجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است که علاوه بر اینکه در موضوع اینترنت کشور عهده‌دار اصلی مسؤولیت است، در بخش‌های متعدد دیگری هم نقش‌های اساسی ایفا می‌کند. برای مثال این شرکت تا چندی پیش در موضوع پیام‌رسان‌های بومی که در زمان خود به عنوان یک اولویت مهم کشور تعیین شده بود و مصوباتی جدی توسط شورای‌عالی فضای مجازی برای تحقق اهداف آن ابلاغ شده بود، اجراگر برنامه‌هایی دولت برای حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی بود. علاوه بر این در موضوعات دیگری از جمله استفاده از تجهیزات تولید داخل در صنعت مخابرات و ارتباطات، شرکت ارتباطات زیرساخت به عنوان متولی شبکه مادر مخابراتی و زیرساختی کشور، نقش اساسی در اجرایی شدن و تحقق برنامه‌های کشور در این زمینه دارد. زیرا این شرکت، بازوی اصلی دولت و حاکمیت در خریدهای دولتی از بخش‌خصوصی تولیدکننده تجهیزات مخابراتی است و رویکرد و سیاست‌های آن می‌تواند جهت بازار تولیدات کشور در این زمینه را تعیین کند. درباره موضوعات پیام‌رسان‌های داخلی، استفاده از تولید داخل در شبکه زیرساختی، واگذاری VPN قانونی به متقاضیان و اقشار خاص و پروژه کشوری سیگنالرسانی تلویزیونی با فیبرنوری در همین راستا خبرگزاری فارس با حمید فتاحی؛ معاون وزیر رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت‌وگو کرده است که در ادامه خلاصه آن آمده است.

* چند سال پیش به ویژه در یک بازه‌های زمانی شاهد اخبار متعددی از استفاده از تجهیزات تولید داخل توسط شرکت ارتباطات زیرساخت در توسعه شبکه بودیم؛ اما مدتی است که دیگر اخباری از اجرای پروژه‌های شرکت ارتباطات زیرساخت با کمک توان داخلی نیست و در این باره تأکید خاصی به گوش نمی رسد و این موضوع کم‌رنگ شده است. دلیل چیست؟

– علت این است که وقتی که در پروژه‌ای از محصول تولید خارج از کشور به محصول تولید داخل سوئیچ می‌کنیم، دیگر به صورت دائمی در حال خریداری آن محصول داخلی هستیم و این رویه ادامه‌دار شده است. یعنی در یک مقطعی پروژه‌ای با توان داخلی کلید زده شده است و استفاده از توان داخلی ادامه یافته است. پس اینکه می‌فرمایید یک مدت خبری نبوده است به همین دلیل است. به طور کلی هم در حال‌حاضر در بسیاری از حوزه‌‌ها برای مثال در بحث‌های تجهیزات زیرساختی در شبکه ارتباطات زیرساخت امکان تهیه و خرید تجهیزات از توان داخلی را داریم. گل سرسبد استفاده از توان داخلی در تجهیزات زیرساختی مورد استفاده شرکت ارتباطات زیرساخت هم پروژه اخیر بزرگ و مهم سیگنالرسانی سراسری به همه نقاط کشور بود که چندی پیش افتتاح شد و به بهره‌داری رسید. بنابراین اینکه می‌فرمایید برای مدتی خبری نبوده است به دلیل این بوده که به طور دائم در حال رصد تولید داخل در حوزه تجهیزات مخابراتی و زیرساختی هستیم و در این باره هم با سندیکای تولیدکنندگان تجهیزات مخابراتی ارتباط دائمی داریم. از سوی دیگر چارچوب‌های قانونی موجود در کشور از جمله قانون استفاده حداکثری از توان تولید داخل و دیگر دستورالعمل‌‌های موجود در این زمینه، شرکت ارتباطات زیرساخت را ملزم به استفاده از توان تولید داخلی می‌کند؛ همچنین در این باره اعتقاد مدیران شرکت ارتباطات زیرساخت هم بر این است که بتوانیم حداکثر استفاده از تجهیزات ساخت داخل را داشته باشیم.

* آیا علاوه بر پروژه سیگنالرسانی سراسری تلویزیونی که اخیراً افتتاح شد، پروژه دیگری هم در دستور کار شرکت ارتباطات زیرساخت است که در آینده به بهره‌‌برداری برسد؟

– به طور کلی در هر آنچه که استفاده از توان داخلی امکان داشته باشد، از توان داخلی بهره خواهیم برد؛ اما علاوه بر پروژه سیگنالرسانی سراسری تلویزیونی در حوزه‌های فیبرنوری از جمله فیبرهای نوری دریایی و تعمیر و نگهداری کابل‌های دریایی هم برای اولینبار در حال استفاده از توان تولید داخل هستیم. همچنین در بسیاری از تجهیزات شبکه هم در حال استفاده از توان تولیدات داخل هستیم.

* یکی از موضوعاتی که درباره پروژه مشترک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان صداوسیما برای سیگنالرسانی سراسری مطرح شد، اختلاف‌نظر مدیران دو مجموعه در نحوه بهره‌برداری از پروژه بود که پس از تکمیل شدن پروژه‌ای که حدود ۱۰ سال پیش آغاز شده بود، آن را برای مدتی متوقف کرد. این اختلاف بر سر چه بود؟

– البته که این اختلاف‌ها به مدت ۱۰ سال طول نکشید. پروژه از سال ۹۲ تا سال ۹۷ انجام شد و پس از آن بهره‌‌برداری به تأخیر افتاد. دلیل این تأخیر هم اختلاف نبوده است؛ بلکه موضوعات حقوقی و بین دستگاهی بوده است که باید مرتفع می‌شد. همچنین بحث‌هایی قانونی  درباره بهره‌برداری از این پروژه به وجود آمده بود.

* بحث‌های قانونی درباره چه بود؟ آیا درباره حق‌السهم و درآمد طرفین در این پروژه بود؟

– خیر؛ درباره درآمد و سهم نبود؛ این پروژه وقتی که توسط یک مجموعه ایجاد شد و قرار شد که به مجموعه دیگری تحویل داده شود در موضوعات واگذاری و تحویل مشکلاتی به وجود آمد. البته این موضوعات حواشی کار هستند و پروژه دیگر به اتمام رسیده و اصل موضوع این بود که این پروژه به بهره‌‌برداری برسد و مردم در سراسر کشور بتوانند از خدمات آن استفاده کنند.

* اینکه آقای جبلی؛ رئیس سازمان صداوسیما از وزارت ارتباطات و فناوری خواسته‌اند که در ادامه پروژه هم با این سازمان همکاری و همراهی کند منظور ایشان چه بود؟

– به نظرم منظور آقای جبلی همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در ایجاد مابقی پوشش در چند درصد باقی مانده از کشور بوده است که پوشش سیگنال رسانی تلویزیونی با فیبرنوری در سراسر کشور کامل شود. زیرا در حال‌حاضر پوشش در ۹۸ درصد مناطق کشور کامل شده است.

* درباره موضوع واگذاری VPN قانونی در کشور به متقاضیان و اقشار خاص واجد شرایط مانند دانشجویان یا اساتید و محققان، این موضوع پیش از این از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت مطرح شده بود، سپس اعلام شد که این شرکت مسؤولیتی در این باره ندارد و موضوع به کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه سپرده شد. آخرین بار هم شرکت ارتباطات زیرساخت لیست درگاه‌‌های تبلیغات و فروش VPN را به مرکز ملی فضای مجازی ارائه کرد. این پروژه به کجا رسید؟

– پروژه VPN قانونی پروژه‌ای نیست که در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باشد. این پروژه در دادستانی کل کشور آن طور که منم شنیدم دنبال می‌شود اما در این باره باید از دادستانی سؤال پرسیده شود.