مدیرعامل سازمان بنادر تمایزی بین دریانوردان ایرانی و خارجی قائل نیستیم مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، با رد ادعای برخی رسانههای خارجی برای زیرسؤال بردن عملکرد در رابطه با خدمه خارجی کشتیها، تصریح کرد: هیچ تمایزی بین دریانوردان ایرانی و خارجی قائل نیستیم. به گزارش مناقصهمزایده، علیاکبر صفایی؛ با اشاره به برخی اخبار منتشر شده […]
مدیرعامل سازمان بنادر
تمایزی بین دریانوردان ایرانی و خارجی قائل نیستیم
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، با رد ادعای برخی رسانههای خارجی برای زیرسؤال بردن عملکرد در رابطه با خدمه خارجی کشتیها، تصریح کرد: هیچ تمایزی بین دریانوردان ایرانی و خارجی قائل نیستیم. به گزارش مناقصهمزایده، علیاکبر صفایی؛ با اشاره به برخی اخبار منتشر شده توسط برخی رسانههای بینالمللی، هدف مباحث مطرح شده را زیرسؤال بردن عملکرد حملونقل دریایی جمهوری اسلامی ایران درخصوص خدمه خارجی کشتیها که روی ناوگان تحت پرچم و یا مالکیت کشور فعالیت میکنند، دانست و اظهار کرد: ادعاهای مطرح شده کذب محض است و اینگونه اخبار با هدف خدشه وارد کردن به وجهه ایران منتشر میشود. وی ادامه داد: سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران در کنار سایر دستگاههای ذیربط از جمله وزارت تعاون، کار و رفاهاجتماعی همواره بر رعایت الزامات ملی و بینالمللی به ویژه کنوانسیون کار دریایی (MLC) توسط مالکان و شرکتهای کشتیرانی تأکید کرده است. معاون وزیر راهوشهرسازی، افزود: سازمان بنادر و دریانوردی در تعامل نزدیک با ارگانهای مختلف از جمله انجمن صنفی دریانوردان و اتحادیه مالکان کشتی، طبق استانداردهای موجود بر پیگیری حقوق دریانوردان در مواردی که شکایتی مطرح میشود، اهتمام ویژه دارد؛ بدین جهت اجحاف نسبت به دریانوردان از هر نظر، خط قرمز سازمان بنادر و دریانوردی است و همواره نظارت مستمر و مؤثر اعمال میشود. وی اضافه کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران در پیگیری و احقاق حقوق دریانوردان، طبق موازین انسانی، شرعی و قانونی دریانوردان هیچگونه تمایزی میان دریانوردان ایرانی و خارجی قائل نیست. صفایی؛ با بیان اینکه براساس سند LEG 109/4 (a) کمیته حقوقی سازمان بینالمللی دریانوردی حدود ۴۰۰ شناور با پرچمهای مختلف که عمدتا توسط ITF فدراسیون حملونقل دریایی گزارش شدهاند، وجود دارند، گفت: تنها ۱۸ شناور از شناورهای مذکور، مربوط به خدمه رها شده در آبهای جمهوری اسلامی ایران است که ۶۴ دریانورد از این تعداد، دریانوردان تبعه هند گزارش شدهاند و مسائل بخش عمده آنها حلوفصل و به کارگروه مشترک IMO/ILO گزارش شده است. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، ادامه داد: در سال ۱۴۰۰، تعداد ۳۹۳ مورد از ادعاهای مربوط به دریانورد ایرانی و خارجی مورد بررسی و پیگیری گروه MLC قرار گرفته است که از این تعداد ۱۰۲ مورد مربوط به دریانوردان تبعه هندی بوده است. وی با اشاره به اینکه سایر موارد نیز با جدیت تمام در دست اقدام است، یادآور شد: تمامی این موارد با همکاری مراجع مختلف داخلی از جمله انجمن صنفی دریانوردان تجاری ایران، وزارت تعاون، کار و رفاهاجتماعی و نیز اتحادیه مالکان کشتی ایران حلوفصل و در عین حال در شرایط پاندمی ویروس کرونا نیز نسبت به بازگشت اتباع دریانورد هندی به تعداد حدود ۱۰۰۰ نفر با همکاری و مساعدت مراجع داخلی اقدام شده است. وی افزود: انجمن صنفی دریانوردان تجاری ایران که نماینده ITF در ایران نیز به شمار میرود، در همکاری نزدیک با سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع دریایی کشور، خدمات شایان توجهی را درخصوص حلوفصل مشکلات دریانوردان از جمله دریانوردان رها شده در آبهای تحت حاکمیت جمهوری اسلامی ایران مدنظر قرار داده است. معاون وزیر راهوشهرسازی، افزود: حسب گزارش ارائه شده، این انجمن توانسته است در سه سال گذشته، حدود ۳۰۰ مورد درخواست بازگشت به وطن را که عمدتاً از اتباع هندی بودهاند، به سرانجام برساند و همچنین موفق شد با پیگیری مجدانه حدود ۶۰۰ هزار دلار از دستمزد دریانوردان را استیفا کند که گزارش دقیق و تفصیلی عملکرد این انجمن به صورت دورهای به فدراسیون بینالمللی حملونقل (ITF) ارائه شده است. صفایی؛ با تأکید مجدد بر اجرای الزامات قانون کار و مقاوله نامه کار دریایی MLC توسط مالکان کشتیها و شرکتهای کشتیرانی، به دریانوردان عزیز ایرانی و خصوصا دریانوردان خارجی توصیه کرد که برای جلوگیری از بروز هرگونه اختلاف در روابط کاری، دقت لازم را به هنگام انعقاد قرارداد و شرایط کاری به عمل آورند و صرفاً از مجاری قانونی و مؤسسات کاریابی دارای مجوز از وزارت تعاون، کار و رفاهاجتماعی نسبت به اشتغال خود روی شناورها اقدام کنند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.