اتصال شبکه برق ایران به روسیه

  ایران و جمهوری آذربایجان به منظور ساخت نیروگاه‌های جدید برق تجدیدپذیر، اتصال شبکه برق ایران به روسیه و توسعه تجارت برق بین دو کشور به توافق رسیدند. به گزارش مهر، دور جدید مذاکرات برق و انرژی ایران و جمهوری آذربایجان با محور همکاری مشترک دو کشور در زمینه احداث نیروگاه‌های جدید برق بادی و […]

 

ایران و جمهوری آذربایجان به منظور ساخت نیروگاه‌های جدید برق تجدیدپذیر، اتصال شبکه برق ایران به روسیه و توسعه تجارت برق بین دو کشور به توافق رسیدند.

به گزارش مهر، دور جدید مذاکرات برق و انرژی ایران و جمهوری آذربایجان با محور همکاری مشترک دو کشور در زمینه احداث نیروگاه‌های جدید برق بادی و زمین ‌گرمایی در تهران آغاز شد.

حمید چیت‌چیان وزیر نیروی ایران در دیدار با «شاهین مصطفی‌یف» وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان با بیان این‌که هم‌اکنون پیک مصرف برق جمهوری آذربایجان و روسیه و گرجستان در زمستان و پیک مصرف برق ایران در تابستان است، گفت: بر این اساس امکان تبادل برق و انرژی بین ایران و کشورهای منطقه قفقاز و روسیه در فصول گرم و سرد سال فراهم است.

این عضو کابینه دولت با اشاره به آمادگی ایران برای صادرات برق به گرجستان، روسیه و جمهوری آذربایجان در فصل زمستان، اظهارداشت: علاوه بر این مذاکراتی در خصوص احداث نیروگاه‌های بادی و زمین‌گرمایی با همکاری مشترک سازمان انرژی‌های نو ایران و آژانس دولتی انرژی‌های تجدیدپذیر آذربایجان در مشکین شهر و خواف انجام شده بود که در آینده نزدیک، اجرایی خواهد شد.

وزیر نیرو با اشاره به این‌که پس از برداشته شدن تحریم‌ها سطح روابط بین جمهوری اسلامی و جمهوری آذربایجان به‌سرعت رو به افزایش بوده و این به نفع هر دو کشور خواهد بود، بیان‌داشت: از آغاز دولت یازدهم، تاکنون ۴ ملاقات بین رؤسای جمهور دو کشور صورت گرفته و سفر چند روز آینده «الهام علی‌یف» رییس‌جمهور آذربایجان به ایران باعث گسترش و توسعه بیش‌تر روابط بین دو کشور خواهد شد.

این مقام مسؤول با بیان این‌که وزارت نیرو علاقه‌مند به گسترش روابط با جمهوری آذربایجان در زمینه آب و برق است با اشاره به روند اجرایی پروژه سد «خدا آفرین» بیان کرد: در مورد این سد اقدام‌های لازم در ایران انجام شده و مسایل کوچکی باقیمانده که به‌زودی مرتفع خواهد شد.

چیت‌چیان در خصوص پروژه اتصال شبکه‌های برق کشورهای ایران، جمهوری آذربایجان، گرجستان و روسیه که به نفع هر۴ کشور خواهد بود، اظهارداشت: با توجه به این‌که پیک مصرف برق جمهوری آذربایجان و روسیه و گرجستان در زمستان و پیک مصرف برق ایران در تابستان است، ضمن تبادل برق می‌توانیم در تابستان واردکننده برق از جمهوری آذربایجان و روسیه و گرجستان و در زمستان صادرکننده برق به این کشور‌ها باشیم و هزینه احداث نیروگاه‌های جدید را کاهش دهیم.

«شاهین مصطفی‌یف» وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان هم در حاشیه این دیدار با اشاره به این‌که تفاهم‌نامه «اردوباد-مارازاد» در سال ۲۰۱۴ میلادی منعقد شده است، گفت: به زودی این سند مصوب خواهد شد.

وی با اشاره به این‌که چند سالی است که در مورد پروژه سد خدا آفرین مذاکراتی انجام شده است، ولی این پروژه عملیاتی نشده است، تأکید کرد: با حل شدن مسایل فنی، امیدواریم هرچه سریع‌تر این پروژه اجرایی شود.

 

این مقام آذری با بیان این‌که اکنون زمان تجارت برق است، با اشاره به اتصال شبکه برق بین ۳ کشور ایران، ‌جمهوری آذربایجان و روسیه، خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود مسایل فنی این طرح تا یک ماه آینده مرتفع شود و توافق‌نامه فروش برق را عملی شده و هر ۳ کشور آذربایجان، ایران و روسیه از این امر منتفع شویم.