هم‌سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری در ۵۰ طرح فناورانه

  معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی، گفت: صندوق نوآوری در حال‌حاضر با ۱۵ شتاب‌دهنده دانش‌بنیان همکاری دارد و تاکنون در بیش از ۵۰ طرح فناورانه در کشور هم‌سرمایه‌گذاری کرده است. به گزارش ایتنا، سیاوش ملکی‌فر؛ معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی، در بیست‌وچهارمین کنگره سراسری همکاری‌های دولت، دانشگاه و صنعت برای توسعه ملی، به […]

 

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی، گفت: صندوق نوآوری در حال‌حاضر با ۱۵ شتاب‌دهنده دانش‌بنیان همکاری دارد و تاکنون در بیش از ۵۰ طرح فناورانه در کشور هم‌سرمایه‌گذاری کرده است. به گزارش ایتنا، سیاوش ملکی‌فر؛ معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی، در بیستوچهارمین کنگره سراسری همکاری‌های دولت، دانشگاه و صنعت برای توسعه ملی، به وضعیت صندوق‌های جسورانه بورسی در کشور اشاره کرد و افزود: تا قبل از ورود صندوق نوآوری و شکوفایی به این حوزه، تنها ۱۰ صندوق با مجموع سرمایه ۳۷۵ میلیارد تومان در کشور وجود داشت اما با ورود صندوق نوآوری به این حوزه، در تأسیس ۱۰ صندوق جسورانه با اندازه اسمی ۱۴،۸۵۰ میلیارد ریال مشارکت داشته‌ایم. ملکی‌فر؛ بیان کرد: در حال‌حاضر ۱۷ صندوق جسورانه بورسی و خصوصی در کشور در حال پذیره‌نویسی هستند یا پذیره‌نویسی آن‌ها به پایان رسیده است که مجموع سرمایه آن‌ها به ۲۸۰۰ میلیارد تومان می‌رسد. به گفته معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی، این صندوق نوآوری در حال‌حاضر با ۱۵ شتاب‌دهنده دانش‌بنیان همکاری دارد و تاکنون نیز در بیش از ۵۰ طرح فناورانه در کشور هم‌سرمایه‌گذاری کرده است. وی درباره اینکه چرا مفهوم «اکوسیستم» به دنیای کسب‌وکار راه یافته است، گفت: تا اواخر دهه ۱۹۸۰، بنگاه‌ها بسیار مستقل‌تر از امروز بودند، بنابراین تمرکز مدیریت بر افزایش کارایی درون سازمان با طرح‌هایی مثل بازمهندسی فرآیندها بود، اما از دهه ۱۹۹۰ میلادی، بعد از آنکه فرآیندهای درون سازمانی استاندارد شدند، نگاه مدیران به بیرون از سازمان جلب شد و موضوعاتی مانند مدیریت زنجیره تأمین اهمیت پیدا کرد. ملکی‌فر؛ تصریح کرد: امروز شرکت‌های بزرگ صنعتی در دنیا یاد گرفته‌اند تا در مراحل رشد با دانشگاه‌ها همکاری کنند. معاون صندوق نوآوری و شکوفایی، اظهار کرد: با گذشت زمان و رواج شیوه‌های مدیریت زنجیره تأمین و ارتباط با مشتریان و سایر شرکا، به‌کارگیری شیوه‌های مرسوم نیز دیگر نمی‌توانست مزیت رقابتی برای بنگاه‌ها بیافریند، لذا بنگاه‌ها از بهینه‌سازی فرآیندهای داخلی و زنجیره ارزش، به سوی نوآوری باز و همکاری نزدیک با تأمین‌کنندگان، مشتریان و سایر شرکا حرکت کرده‌اند. وی در ادامه با اشاره به ورود نوآوری به شرکت‌های بزرگ دنیا، درباره حوزه بایوتک، گفت: این حوزه از سال ۲۰۰۸ تا حدود ۱۰ سال، ۹٫۴ میلیون یورو در اتحادیه اروپا جذب سرمایه کرده است. ملکی‌فر؛ در بخش دیگری از سخنان خود به مقایسه دو شرکت همراه‌اول و دیجی‌کالا و نفوذ فناوری در آنها پرداخت و گفت: وقتی دیجی‌کالا ظهور کرد، شرکت همراه‌اول به موقع متوجه این شرکت نشد در حالی که دیجی‌کالا هر روز بزرگ‌تر می‌شد، به طوری که فروش این شرکت در سال ۱۳۹۹ به ۲۲۰ میلیارد تومان رسید و از همراه‌اول پیشی گرفت. معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی، در پایان با اشاره به اینکه امروز شرکت‌های بزرگ دنیا به سراغ استارت‌آپ‌ها رفته‌اند، گفت: در ایران نیز مشاهده می‌کنیم که با ادغام استارت‌آپ‌های «بیمیتو» و «ازکی»، شرکت جدیدی تأسیس می‌شود که گروه صنعتی «ماموت» نیز در برخی زمینه‌ها همچون صنعت بیمه روی آن سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی را انجام داده است؛ بنابراین امروز می‌بینیم که شرکت‌های بزرگ در دنیا با نیت‌های مختلف به سراغ استارت‌آپ‌ها رفته‌اند تا بر روی آنها سرمایه‌گذاری کنند.